Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Triplerugning  (Læst 1750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Triplerugning
« Dato: 09 Juli , 2012, 00:28 »
Tandemrugning kan normalt ikke anbefales. Og triplerugning endnu mindre.

For lidt mere end 3 uger siden havde en høne lagt sig skruk i en redekasse. Det var ikke intentionen at der skulle ruges blandingskyllinger, men på hverdage er det fruen der samler æg, og efter i flere dage ikke at have været i stand til at samle æg fra en bestemt rederkasse, pga én høne som insisterede på at det var hendes æg, sagde jeg at hun blot skulle lade hende ligge på de æg hun nu havde.

Efter en lille uge lå der to damer og varmede æg i samme rede. Og jeg kunne konstatere at mængden af æg var taget til. Jeg lod dem ligge, da vi fik æg nok alligevel. Efter yderligere ca 5 dage lå endnu en høne i samme redekasse. Og nej, der var sgu ærligt talt ikke plads til 3 høns i reden, men det lod jeg dem selv styre.

I eftermiddags fandt jeg alle tre skrukker liggende på gulvet og jeg kunne høre kyllingepip. Jeg løftede dem forsigtigt og fandt ud af at de deltes om at passe én kylling. Så checkede jeg redekassen og fandt to udklækkede kyllinger. Dem satte jeg ned under skrukkerne, som accepterede dem med det samme.

I redekassen var yderligere ét æg som var ved at klække, samt 8-9 æg der ikke endnu var tegn på noget fra. De resterende æg var halvkolde.

Jeg har tre mere som skrukker men som ikke har fået lov at have æg. De resterende æg som ikke viste tegn på begyndende klækning blev fordelt under to skrukker, mens det æg der var i gang med klækning blev lagt under den tredje skrukkende høne.

Den skruk der fik ægget der var i gang med at klække magtede ikke opgaven. Kyllingen kom ud men jeg fandt den fladmast og død i aften.

Hvordan det kommer til at gå for de andre to 'plejemødre' vil jeg finde ud af over de næste dage.

Historien viser tydeligt at der helst ikke skal være mere end én skruk ad gangen på en rede, da alle skrukker synes at gå af reden med den/de førstklækkede kyllinger og efterlader resten til at dø. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Triplerugning
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2012, 01:49 »
Jeg har to barnevelder høner til at gå, de er skruk sammen og kyllingerne er begges. De deles om opgaven til UG.
De lå oprindeligt på to reder, ved siden af hinanden. Men da den første hønes kyllinger klækkede gik nummer to også af reden for at hjælpe med pasningen. Så måtte høne to æg i maskinen og kyllingerne er klækket lidt hist og pist og er derefter blevet sat ud til deres mødre som har inkluderet dem i børneflokken.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2012, 22:56 »
De tre skrukker på gulver har nu 5 kyllinger. Hvor de ekstra 2 er kommet fra ved jeg simpelthen ikke, men de må jo nødvendigvis være kommet af de æg jeg lagde under to andre skrukkende høner i går. Men hvorfor disse skrukker så ikke er gået med kyllingerne ned til de øvrige skrukmødre, ved jeg ikke. Måske de klækkede kyllinger er sprunget af reden mens skrukken har gjort det 'daglige' fordi de kunne høre de andre kyllinger.

Nå, men vi får se hvad morgendagen bringer. Indtil videre er der 5 kyllinger mere end forventet.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2012, 23:39 »
Hyggelig beretning  /o