Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: tæger på høns??  (Læst 6974 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lundy

• Passiv bruger
tæger på høns??
« Dato: 25 Juni , 2012, 21:04 »
opdagede et lille dyr på den ene hønes øjenlåg her til aften... ligener de tæger vores kære hund slæber med sig hjem, dog lidt mere grå i det...

Men kan høns få tæger??? og i givet fald hvordan fjerner jeg den så?

håber, I kan hjælpe mig med et svar derude:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: tæger på høns??
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2012, 21:20 »
Grå bliver de i takt med at de vokser.
Jeg plejer at tage fat med neglene helt nede ved huden, og så et snuptag,  ikke noget med at hive, et snup, du kan evt. holde igen med den anden hånd, få en til at holde hønen hvis du mangler hænder.
Jeg tror ikke det er sædvanligt at høns får tæger, men det kan nok forekomme.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2012, 21:33 »
Tæger, eller flåter, som de vist retteligt hedder angriber formentlig alle dyr, inklusiv os selv.

Er det en god ide at hive den af hvis den sidder på øjenlåget? Er der ikke risiko for at rive øjenlåget i stykker?

De fleste andre steder på dyret ville det ikke være et problem.

Et alternativ er at tage den med en pincet. Pincetten klemmes om udyrets krop, og drejes rundt 2-3 gange. Herefter skulle den gerne slippe.

Det kræver nok at én holder hønen og en anden 'fører' pincetten.

« Senest Redigeret: 25 Juni , 2012, 21:49 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2012, 21:33 »
Tror at tæger/flåter springer på alt med blod.  :(
Vil nok anbefale at bruge en tægetang så du er sikker på at få alt med ud.
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2012, 21:50 »
Vil nok anbefale at bruge en tægetang så du er sikker på at få alt med ud.

Er en tægetang ikke blot en pincet i plastik, som man betaler en overpris for?  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2012, 21:57 »
Findes forskellige slags. Min favorit ligner en kuglepen hvor man så trykker en lille løkke af fiskesnøre ud. Den sætter man om flåten og løkken lukker så tæt og man drejer lige pennen en gang og flåten er ude.

Overpris ved jeg ikke. Er vel også relativt.  ;D Tror den koster omkring 50 kr.

Er hundefrisør og måske lidt nørdet omkring sådanne ting. Fjerner bare rigtig mange flåter  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2012, 22:22 »
Jeg har sjovt nok aldrig set flåter (tæger er en art insekter/biller der ikke bider ;)) på mine høns, selv om her vrimler med de små blodsugende bæster. Mine katte er stærkt plaget af dem og jeg fjerner dagligt 2-6 flåter på hver kat pr. dag. Vi bliver også selv bidt - jeg senest i weekenden, hvor et bæst havde bidt sig fast på siden af knæet. Det er nogle af de væmmeligste dyr jeg ved af.

Her bliver de fjernet med et raskt snuptag mellem neglene, men som sagt..., jeg har aldrig set en flåt på mine høns, men har undret mig over hvorfor de ikke bliver bidt.
« Senest Redigeret: 25 Juni , 2012, 22:26 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 25 Juni , 2012, 22:45 »
@Tanja

Flåterne spredes med råvildt. Så har man meget råvildt, som I har af naturlige årsager, er der stor sandsynlighed for også at være en stor bestand af flåter.

De er nogle lede dyr, da de jo kan forårsage nogle alvorlige infektioner (Borelia - http://www.google.dk/search?q=borrelia&hl=da&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4GGHP_daDK421DK421&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=9czoT_WBLYbBtAbss_nXCw&sqi=2&ved=0CF8QsAQ&biw=1920&bih=915), som man bør søge læge for behandling af (med antibiotika).

At de sjældent ses på høns - hmm - kan det tænkes at hønsene æder dem hvis de får øje på/mærker dem (og vel at mærke kan nå dem med næbbet). Bare en tanke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 25 Juni , 2012, 22:47 »
Min tanke har altid været, at høns jo nok selv fjerner tæger, de har jo den fineste pincet (næb) lige ved hånden /o Og de spiser i forvejen masser af insekter, så hvorfor ikke tæger?
Nå, du var hurtigst, Erik.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 25 Juni , 2012, 22:55 »
Det var jeg så Marianne.

Men nøjagtig samme tanke. Og, er der et eller andet det kribler uden for næbbets rækkevidde, ser man jo ofte høns bruge kløer til at fjerne det. Men netop på øjenlåg og tæt på øjnene kan høns have problemer med at 'forsvare' sig. Selv om de måske ikke er de klogeste dyr, vil de næppe smække kløerne op på de lidt sarte øjenlåg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 Juni , 2012, 23:11 »
Ideen i en tægetang er netop, at den ikke klemmer på tægens krop ( i modsætning til en almindelig tang), så man ikke klemmer smitstof fra tægen ind i mennesket/hunden/ hønen etc.Tægetangen er buet, så den får fat oppe ved hovedet, hvor tægen ikke er fyldt med- måske - inficeret blod.
Hvad smitte angår, skulle det ikke gøre så meget om munddelene fra tægen bliver tilbage, men det kan godt give lidt knudret ar, hvor de har været efterladt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 25 Juni , 2012, 23:30 »
så man ikke klemmer smitstof fra tægen ind i mennesket/hunden/ hønen etc.

Jeg var af den opfattelse at smitten blev overført til 'værten' (dyr/menneske) ifm biddet, og de væsker, der bruges til at gennembryde huden og forhindre blodet i at koagulere. Lidt som myg.

Måske vi kan få en læge, biolog eller dyrlæge, til at afklare dette.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Juni , 2012, 00:16 »
Det spredes også som du beskriver, men risikoen øges betragteligt, hvis man giver værtsdyret en "indsprøjtning" med inficeret blod fra flåten.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2012, 11:51 »
Jeg river dem jo ikke i stykker, eller maser dem flade, jeg snupper dem, og hvis jeg ikke hurtigt smider dem i afløbet, stikker de af, og kaster sig over den næste der kommer forbi, så jeg er helt sikker på at jeg får hele dyret med, i processen, men måske folk er for sarte til at røre ved dem, men alt er et spørgsmål om bare at gøre det, så man ser hvor nemt det er.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 26 Juni , 2012, 12:04 »
Fasaner, (som jo er en hønsefugl) er faktisk et reservoir for flåter, i lighed med rådyr. Så de vil helt sikkert også gå på høns
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9141.msg88833#msg88833
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi