Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: råd søges - tror moskusænder har ruget 45 dage?  (Læst 4408 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Simone

• Bruger
råd søges - tror moskusænder har ruget 45 dage?
« Dato: 12 Juni , 2012, 16:17 »
Kære alle,

Hvad skal jeg gøre med mine to moskusænder? Så vidt jeg kan tælle mig frem til, har de nu begge ruget i 45 dage. (De har lavet en dobbeltrede i huset). De ligger ikke samme sted altid, nogle gange på tværs, og nogle gange på langs. Jeg har prøvet at lyse et par af de æg jeg kunne få fat i, men synes de ser forskellige ud. Nogle virker helt mørke, og andre er mørke i den ene ende og lyse i den anden ( et enkelt var vist også lyst hele vejen igennem). Jeg synes ikke jeg kunne se bevægelse i nogle af dem? De ligger på ca. 35 æg tilsammen, men har skubbet en del ud i periferien af reden, og ligger direkte på ca. 10 tilsammen. Det er selvfølgelig synd at lade dem ligge, hvis alle æggene er døde/ubefrugtede, men jeg tænk hvis nu, de ville klække i morgen..
Har nogen et godt råd?

Offline Rudy

• Bruger
Sv: råd søges - tror moskusænder har ruget 45 dage?
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2012, 16:54 »
Det er ikke optimal, med at de ruger sammen. Går i enkelte tilfælde, men oftest går det galt, deværre.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2012, 17:19 »
de helt lyse igennem kan  du kassere- de er ubefrugtet, dem der er helt mørke engten er de snart kaler til klækning eller rodner de,   dem plejer andemor skubbe fra sig når hun har ide om det der sker...
 dem er er halvvejs mørke er der enten chance for de er igang med udvikling eller er de gået i stå undervejs f. ex pga kulde, for lidt fugt  eller lignn. Det er træls når så mange æg  kan risikere at gå til...
hvis jeg var dig og var nu sikker på at alle æg er ca 40 dage gamle vil jeg tage og sortere i dem...
og fremover dele  de to damer i hver sit hus/rede så man har noglenlunde ide hvor længe det har stået på.
Håber - at trods alt der kommer noget ud... nu når de har arbejdet så hårdt og så længe.
PS om andemor ligger på langs eller tværs er nu lige meget bare hun dækker alle æg.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Simone

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2012, 13:42 »
Mange tak for jeres svar. Der er stadig ingen tegn på ællinger, og jeg prøver nu at lyse dem senere i dag  (og håber at kunne se bare en lille smule bevægelse i nogle af dem). Er det muligt at se bevægelse hvis ællingen fylder det hele? Altså kan jeg se forskel på et æg der er ved at rådne og et æg som muligvis ville klække i morgen?

Hvad skal jeg gøre hvis der slet ikke er tegn på liv? Skal jeg bare fjerne det hele (og reden med), eller hvordan gør jeg i praksis i forhold til ænderne?

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2012, 20:24 »
hvis de er nu ved at klække så er der stadig luftlomme man kan se, og den skulle der være. der  kan man nogle gange se om hinden er brudt og en smule bevægelse men  du har ret jo tættere på klækning jo mindre bevægelse kanman se, måske mærke når man holde i hånden.
 man kan også lave en vandprøve. der er dog blandede meninger om den.
Hvis du tager en lunkent vand og sænker ægget i det så kan man se  efte nogle sekunder om den "ryster" så er der liv i det,  men igen den er ikke 100% sikker, hvis ægget går til bunds er den nok  til at smide ud.. inden du sænker æg i vanden vær sikker på at ællingen ikke er på vej ud, ellers kan den drukne.
 hvis nu der ingen "overlevende æg " er  så rydder du bare hele reden. fjerner alle æg  og måske skifter lidt af redemateriale. Har du andre ænder så lad dem komme til, også andrikken så kan det normalisere sig igen efter par dage.
der er også alternativ at finde par daggamleællinger og putte dem under  andemor inden du rydder reden, så forlader hun reden og passer "sine" børn.

Offline Simone

• Bruger
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2012, 22:33 »
Til morAnna:

Tak for dine gode råd. Jeg har nu fjernet alle æg, og efter en grundig gennemlysning besluttede jeg at åbne nogle af æggene for at blive klogere på hvad der evt. kunne være galt.
Det endte med at jeg måtte åbne alle og konstatere at ingen af dem har været befrugtet! Meget underligt synes jeg. 37 æg hvor ingen er befrugtet.. ? Jeg har set Hr And "hygge sig" med begge ænder inden de begyndte at ruge. Så spørgsmålet er om jeg har to ænder der har været for unge (fra sidste efterår), eller om Hr. And fejler noget? Han er 1½ år gammel.

Jeg lyste et par af naboens æg til sammenligning (hendes moskus ruger også). Og hvor var det vildt at se de små ællinger bevæge sig rundt derinde.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2012, 22:03 »
jeg tror ikke der er noget galt me dine damen,  mere  muligt med herren, de er ikke for unge til at få ællinger....