Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ÉR de ægte?  (Læst 7745 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ÉR de ægte?
« Svar #15 Dato: 12 Juni , 2012, 16:00 »
Selvom en opdrætter ikke udstiller eller er med i nogen som helst klub, så kan vedkommende godt have gode dyr alligevel. Men der er jo også dem som er verdensmester i baghaven og så er deres dyr tja.... mindre gode.

Om dine Plymouth er gode eller dårlige er jo ikke til at sige. Men det perfekte findes ikke.

En god ting er at låne eller købe Den Skandinaviske Fjerkræ Standard og kigge i den.

Angående avl så er det ligesom med alle andre racer, man skal hele tiden forbedre racen, og der er fejl som er mere eller mindre grelle.

Og med høns er den helt store fordel at man kan lave mange kyllinger og derfor sortere hårdt- og overskudet tja de smager jo godt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #16 Dato: 12 Juni , 2012, 16:37 »
For nu at vende diskussionen helt rundt, så synes jeg at du skal være glad for at have fået høns! Oven i købet nogle, du synes er pæne, sunde og søde. Start dog med det. Og se så lidt udstillinger, følg lidt med her og find langsomt ud af, hvad du gerne vil have og hvor langt dine ambitioner rækker mht udstilling og opdræt. Og omkostningsniveau for nyanskaffelser. Som Lene skriver, så kan man sagtens være seriøs i forhold til en race uden at være medlem nogen steder eller uden at udstille. F.eks. er jeg selv træt af at udstille efter mange år med katte- og hundeudstillinger. Jeg HAR vundet det, jeg tragtede efter. Hønsene er kun for sjov og jeg kører gerne til udlandet for at finde de rigtige avlsdyr. Jeg nyder den daglige omgang med de sjove og smukke dyr. Og sætter stor pris på den, oftest, pæne tone herinde og den store hjælpsomhed. Det manglede som regel i både hunde- og kattekredse. Især hvis man vandt ;). Så altså: tag det roligt og nyd dine kyllinger *h.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Vanilla

• Passiv bruger
  • nybegynder i høns, men elsker dem!
« Svar #17 Dato: 14 Juni , 2012, 14:01 »
Tusind tak for jeres svar...

Det er jo et anderledes systemt, og det er jo rart at vide hvordan det fungerer -så man ved hvilke muligheder der er i det:D

Det med at nyde dem gør jeg bestemt også, nok også mere end jeg havde forventet og derfor voksede hønsefeberen ind på mig...
Kan sidde i den hønsegård i flere timer <3

Elsker dyr, hunde, høns og kaniner.
2.6 Tværstribet Plymouth Rock
0.0.4 Gul orpington
0.0.3 Guldrandet Wyandot
0.0.1 blandet Wyandot/favarolle
0.4 ISA braun
2.2 Staffordshire Bull terrier
0.1.1 barn
1.0 Homo sapiens sapiens