Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Berigede bure til burhøns  (Læst 18429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #15 Dato: 09 Juni , 2012, 21:12 »
så hvad vægter mest burhønen eller den lille dreng i indonesien der barfodet arbejder med kemi, i mange timer om dagen
Det tror jeg ikke jeg er den rette at spørge om *r.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #16 Dato: 09 Juni , 2012, 21:54 »
Uanset hvor meget børn lider i fattige lande, kan det ikke være et argument for at acceptere vanrøgt og dyremishandling, som disse rædselsvækkende bure. Den ene form for elendighed skal ikke undskylde den anden. I så fald er der intet man kan gøre noget ved, da du altid kan finde værre eksempler.

Overvej f.eks følgende udsagn: " Det kan da godt være det er synd for de gadebørn, socialarbejdere støder ind i, i Danmark. Men gadebørn i Brasillien har det meget værre. Burde vi ikke hellere tage os af dem, end af danske børn, der løber hjemmefra fordi de ikke kan holde det ud derhjemme?

"Og det kan da godt være, at det er synd for nogle børn, der arbejder med kemikalier, men det er da meget værre for den -mindst- en million børn, som ifølge Unicef, bliver misbrugt til prostitution. Så er det vel bedre, at børn tjener til dagen og vejen ved at rode lidt i nogle kemikalier. Vi burde hellere bekymre os om de små sexslaver, end de børn der arbejder i kemi-industrien..." Eller hvad?

Jeg mener ikke det uhyrlige misbrug af børn i sexindustrien skal aflede opmærksomheden og retfærdiggøre misbruget af børn i nogen ande industri. Ligesom jeg ikke mener misbrugte og mishandlede børn skal aflede opmærksomheden fra vanrøgt af dyr og underkende dette som et problem. Man kan altid pege på noget, der er værre, hvilket ikke fremkalder andet en total handlingslammelse. Hvem har i sidste ende glæde af det?

Og så tror jeg, at vores måde at behandle andre levende væsner på, i sidste ende smitter af på, hvordan vi også mener, vi kan tillade os at behandle mennesker. Det er dog min egen lille uvidenskabelige tro ::)

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #17 Dato: 11 Juni , 2012, 15:15 »
Jeg havde mine børn med henne og kigge på de der frygtelige bure på Roskilde Dyreskue.
Manden der stod ved standen kom hen og spurgte om vi havde nogen spørgsmål, og så kunne jeg alligevel ikke dy mig ::)

Han fik forklaret at der går ca 10 høner i hvert af de små bure. Jeg vender mig mod børnene og siger at nu kan de se at vores høns har det meget bedre, og det er derfor vores æg er meget flottere og smager bedre... (ved godt at det måske var lidt provokerende, meeen kunne som sagt ikke dy mig ;)).

Han fortalte også at grunden til at man lavede disse bure, var for at kunne lave æg nok.
Jeg kunne kun argumentere at hvis man måtte sælge/forære æg fra havehøns, var det nok ikke lige så stort et problem!

Hans sidste argument, før vi gik, var at man havde hønsene i sådanne bure, for at de ikke skulle være stressede!!! :o :o. "For høns bliver jo meget stressede når de går i flokke på mere end 10 individer, og så hakker de hinanden!" Hmmmm...Jeg tror nu jeg tager chancen, og behandler mine høns godt (og det sagde jeg til ham ;)), for indtil videre klarer de sig glimrende med hønsehus, hønsegård, fast grund under fødderne, sollys og plads til at bevæge sig på.

Jeg sluttede af med at sige til han at hvis mine høns blev overbelastede eller stressede, så kunne jeg jo altid bestille et industribur til dem! ;D 8) ;D
Så kunne børnene ikke lade være med at grine, og så gik vi.....

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #18 Dato: 11 Juni , 2012, 16:18 »
FEDT Karoline /o Håber han fik lidt at tænke over
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline bokbok123

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #19 Dato: 11 Juni , 2012, 18:50 »
Fedt sagt.
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #20 Dato: 11 Juni , 2012, 20:42 »
tja jeg kiggede også på de bure på dyrskue og kunne læse der måtte være 10 høns i.

når jeg kiggede i burene havde jeg svært ved at forestille mig at der overhovedet VAR PLADS TIL 10 høns i.

syntes godt nok det er småt og så noget de skal leve i 24/7.

den lille bakke beregnet til at skrabe i var da kun for syns skyld. havde svært ved at se hønen overhovedet skulle kunne stå oprejst deroppe. (og kender str på isa brown da jeg kender en der har dem)


ja kan jo kun glæde mig over hvor godt mine egne har det :D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #21 Dato: 11 Juni , 2012, 21:35 »
Hehe...tak ;D

Vi så også kort på de stakkels små næbtrimmede kyllinger de havde med.
De skulle vokse op som skrabekyllinger!

Min store datters kommentar (hun er 12år): "MOR! skal vi ikke gå over og kigge på de kyllinger der IKKE er klippet i stykker?!?!"

Man har vel opdraget sine unger godt 8) ;D

Herefter kom episoden med burene.... Mine børn var dybt rystede! :o

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #22 Dato: 11 Juni , 2012, 23:35 »
Han har jo til en vis grad ret, for høns kan forholde sig til cirka 25 individer, hvis flokken bliver større, kan de ikke huske hakkeordenen, og der vil blive en masse hakkeri. Så hvis man sammenligner burhøns og skrabehøns, der går i kæmpeflokke på flere tusinde individer i store haller, vil jeg også mene, at burhønsene har det bedst.
Dermed mener jeg bestemt ikke at nogen af dyrene, burhøns eller skrabehøns har det særlig godt. Jeg er lykkelig for mine fritgående havehøns, selv om de lige på denne årstid er lidt flere end 25, når jeg tæller kyllingerne med.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #23 Dato: 12 Juni , 2012, 18:48 »
Fedt Karoline /o Fortsæt den gode prægning af dine børn, de har allerede nogle gode holdninger! Godt gået. Og vi skal til enhver tid og ved enhver lejlighed give udtryk for vores mistillid til producenter af dyreartikler der forhindrer dyrevelfærd.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #24 Dato: 12 Juni , 2012, 20:11 »
netop fordi burhøns holdes i små flokke er det humant end skrabeæg økoæg  og de andre, dødeligheden er sikkert oss mindre, æggene flere ensartede og størrere, og det er jo det der efterspørges. ligesom lige flotte agurker. vi bruger jo selv antal æg som indikator for hvordan vorres høns har det, ingen æg , så må de jo mangle noget, der har man jo med burhøns fremavlet individer, der fungerer under disse industriforhold, bliver tilgodeset i ethvert profitskabende behov. og måske kommer der med tiden et profitskabende behov for dagslys, måske frisk rullegræs hveruge, indse det om i vil eller ej burhøns er kommet for at blive, vejen frem er at inspirere  ejerne til økonomisk rentable løsninger.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #25 Dato: 12 Juni , 2012, 20:28 »
Kristian, vi bliver aldrig enige <Q.

Jeg lægger lige disse klip op. Hvis du stadig mener at burhøns har et bedre og lykkeligere liv end økologiske høns...? :o.

Burhøns
Økologske høns
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2012, 20:32 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #26 Dato: 12 Juni , 2012, 20:42 »
tanja du burde linke til høns i de nye berigede bure, istedet for et eller andet udenlandsk foragelslink, og forholde dig kritisk til økologens morten korch idyl, han har sikkert oss en container med døde høns han ikk viser frem. men man kan jo frit vise det man ønsker, hvis man ikk sammenligner agurker og fisk.

hvis du eks måler på antal æg pr kg fodder/høne, dødelighed så har du noget faktuelt find det og du har noget reelt at komme med.
en ting er vi sikkert enige om en glad høne går i en flok med sin hane, kommer springene når han kalder mad, eller når vi kommer med guf så er hanefar overflødig, den kan skrabe og støvbade, gå ude i regnen, og fiske orm.
men det er jo ligesom ikk det du viser i vidioerne

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #27 Dato: 12 Juni , 2012, 21:17 »
Det er svært at finde videoer med de nye berigede bure, men her er en fra USA - det skulle vist være samme system som er tilladt i DK. Der må gå 10 høns pr. m2.

Her er også en video med forskellige øko-ægsproducenter i Danmark.

Søg selv videre på fx "Enriched cages" eller "Organic eggs production".

Jeg er stadig ikke i tvivl om hvilke høns der har haft det bedste liv, og det er skrevet helt uden at være forelsket i Poul Richard eller en af Sønnerne fra Flintegården ::).

http://www.youtube.com/watch?v=QJlLkonRWZY
http://www.youtube.com/watch?v=-P6okrNsMaY
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #28 Dato: 12 Juni , 2012, 21:20 »
Av Tanja,
Det gør ondt at se de stakkels høns leve og dø sådan...... :'(
Kristian, uanset at du mener man aldrig kommer det til livs, så er det stadig bare ikke i orden! Og det er netop når man viser under hvilke forhold buræg bliver til, at man måske kan flytte nogle forbrugere, trods alt. Kritiske forbrugere HAR magt. Og hver lille sejr er bedre end at give op på forhånd og lade burhøns være burhøns. Se dog hvordan de stakkels kræ ser ud. Pillede og med misdannede fødder. Hvilket liv er det? Rom blev ikke bygget på en dag. Men små skridt i den rigtige retning giver også resultater en dag. Jeg siger det igen: Jeg køber ikke buræg. I perioden hvor jeg manglede høns, så undværede jeg bare. Mine æg skal komme fra sunde lykkelige høns. Punktum.
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2012, 21:35 Fra Cartouche »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Berigede bure til burhøns
« Svar #29 Dato: 12 Juni , 2012, 21:32 »
Det er en kamp vi aldrig vinder, denne her. Vi herinde har alle æg fra glade høns. Men industrien er kommet for at blive. Vi slipper nok aldrig hverken for bure eller kæmpeflokke som i bund og grund er lige unaturlige for hønsene. Jeg tror faktisk ikke en økohøne er særlig meget mindre stresset end en burhøne. Der er INGEN af industriens høns der har det skide godt. vi har jo to burhøner gående herhjemme som forlod deres bur for evigt sidst i maj. den ene høne bar tydeligt præg af lang tid i et bur med trådbund. hun knyttede tæerne når man satte hende på gulvet, dertil kom at hendes negle var mellem 2 og 4 cm lange... Det er sq skræmmende. den anden høne så noget bedre ud, kortere negle og ikke nær så pillet som den hvide (nr 2 er rød) det har undret mig en del at der er SÅ stor forskel på de to høners udseende når de kommer fra samme type bur... men de har også vidt forskellig personlighed, så måske den røde har været øverst i hierakiet og fået den bedste plads. Vi kan og skal blive ved med at kæmpe for bedre forhold for alle vores produktionsdyr, men fakta er at INGEN af dem nogen sinde får det fantastisk, og det gælder både høns, køer, grise, mink fisk what so ever. OG jeg tror at der hvor vi virkelig kan gøre en forskel er at kæmpe FOR vores egen sag (vi skal have lov at sælge vores æg) Det er en kamp vi kan vinde på sigt, det er jeg sikker på.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.