Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns på pind  (Læst 2133 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Høns på pind
« Dato: 25 November , 2008, 17:04 »
Ja, det lyder nok mærkeligt for alle høns sidder vel på pind om natten, Nej det gør de ikke, mine silkehøns har i næste alle de år jeg har avle med dem, siddet på gulver eller på jorden uden for,
kun nogel få dyr har sat sig på de pinde der er i huset, jeg har prøvet både lav og lidt højere og i næsten alle tænkelig tykkelser af pinde, jeg har prøvet alt for at få dem til at gå på pind om natten, men intet har hjulpet, så de har fået lov til at blive siddende.

Så i år har jeg sat nogle pinde op i hønsegården, nærmest lidt for at de kunne sidde på dem om dagen som lidt beskæftelses terapi og havde er der så sket nu, ja nu sider næsten alle på pind, inde i huset og uden i hønsegården og selv inde i huset på en bred lægde som holde samme på huset, sidder der et par høner, der er dårligt plads til at de kan kommer der op og de har kun lige plads så de kan sidder der op til væggen, jeg tror det har smittet igennem hele huset for selv de gamle dyr sidder på pind nu, det har så gjort at jeg har måtte invisterer i nogle flere pinde hvilkert jeg gerne gør.

Så kom ikke at sige at høns er dumme, vi forstår dem måske bare ikke.

Tommy     

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Høns på pind
« Svar #1 Dato: 25 November , 2008, 18:26 »
Måske det var en levevej at blive adfærdskonsulent for høns ;D ;D ;D ;D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 November , 2008, 19:57 »
Ja de er bestemt ikke dumme, gør en det først lærer de andre det også ;D...

Det kunne da være sjovt Patricia :D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 November , 2008, 23:14 »
Ja, jeg forstår heller ikke mine høns. To ud af fire sidder altid i bunden af huset i stedet for oppe på pinden.
Det seneste de har funde på er at sove ude! (Hønsegården er overdækket og burde være "sikker")
Her efter frosten har indfundet sig, valgte to af dem at sidde ude. Første nat var det to høner der havde sat sig på taget af hønsehuset. Jeg var bange for at de frøs så jeg smed dem ind. Anden nat satte de sig så på taget at det gamle kaninbur. Så fik de lov at blive siddende på trods af frosten, og de var da i live næste morgen.
Her til aften havde hanen og en høne så sat sig godt til rette i det åbne kaninbur. Dér ville jeg så lade dem sidde, men da han så begyndte at gale her kl 21 smed jeg ham ind i huset - ikke fordi man ikke kan høre ham, men det kunne da være at han holdt bøtte  ;D
Men hvorfor går de ikke bare ind?
Jeg forstår ingenting... så hvis nogen går rundt med den dér adfærdskonsulent i maven vil jeg da gerne høre...  :P
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 26 November , 2008, 07:16 »
Jeg har også tre høns som kontinuerligt sidder på tværstiveren til hønsegården hver aften, og hver aften går jeg ud og hiver dem ned og putter pænt ind gennem hullet til huset og så hopper de også pænt på pind.
Alle mine sover på pind, det sker der er en enkelt der sidder på låget af redelkassen, men spm regel er de alle på pind hver aften. Der er bare lige de tre der skal bæres i seng, og sådn har jeg gjort i over 2 måneder, så tænker at det skal jeg blive ved med :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 November , 2008, 07:25 »
Hehe :D.... Har aldrig haft problemer med at de ikke gider gå ind i huset. Kun med kyllinger der hellere vil sove i kasserne end på pinden, og så kommer kasserne altså til at lugte ret så slemt  :o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #6 Dato: 26 November , 2008, 08:19 »
Mine silke sidder også på gulvet, og jeg har pinde i ca 25 cm over gulvet, men den bruger de kun om dagen, men dumme nej det er de ikke  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #7 Dato: 26 November , 2008, 10:06 »
Mine silker sidder også på gulvet, men jeg tror da, at jeg vil forsøge at sætte lidt pinde op udenfor og så se om de lærer det, som Tommys gjorde.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 26 November , 2008, 11:12 »
Ja jeg vil også sætte pinde op ude og se om det hjælper.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 December , 2008, 07:18 »
Mine silker sover i kassen, og bruger deres pind om dagen.. Har sat dem på pind om aften, men om morgen er de tilbage igen i kassen. så måske jeg skal fjerne kassen, der ser bare så hyggeligt ud som de putter sig.
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Maja

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 December , 2008, 23:23 »
Da jeg købte silker af Tommy, 3 stk ca 8 uger gamle, gik der kun 2 uger så sad de alle på pind.
Jeg har 6 store silker og de sidder alle på pind. Der var dog 1 der var ret længe om det. Selv nogle af kyllingerne vil på pinden så snart deres mor går på pinden, når hun mener de kan klare sig selv.

Mon det kan have noget med gulvbelægningen at gøre, jeg har sand over det meste, hvis der er halm eller spåner vil de måske hellere ligge i det end sidde på pind. Men bare et gæt!

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 December , 2008, 09:00 »
Jeg har halm på gulvet og mine de sover helst på pind:)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lone

• Bruger
« Svar #12 Dato: 05 December , 2008, 11:05 »
Ja, mine silker har heller aldrig været glade for at gå på pind om aftenen, endsige på 1. sal om aftenen. Kun dem, der gik sammen med araucanerne, lærte noget, og det var kun de kvikkeste, resten klumpede sig sammen i stueetagen, selv da det blev snestorm. Så jeg tog konsekvensen og byggede en 1-plans 'handicapbolig', med kun en lav, kort rampe ind. Den kan også bruges som mødrehjem i rugesæsonen.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #13 Dato: 05 December , 2008, 16:00 »
Vi plejede at have en stamme sorte Australorps, som ofte også hellere sad på gulvet en på deres 30-40 centimeter hævede, høvlede lægte. Fra denne flok har vi taget rugeæg, som vi har solgt eller bortgivet til en ven af familien. Ud fra disse æg er der kommet nogle kyllinger, der som voksne gladeligt sidder helt oppe under loftet og sover.

Og hvad vil jeg så sige med dette? Jo, min pointe kan udtrykkes på et mål for betydningen af arv og miljø for tilbøjelighed til at sidde på pind. Antageligt vil den (genetisk) arveligt betingede del heraf være cirka 20 %, og den miljøbetingede del cirka 80 %. Med andre ord, det handler om opdragelse.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 December , 2008, 18:26 »
Ofte lærer høns det jo også af hinanden ;)... Kan da nogen gange se at når jeg har købt nye, så sover de måske på gulvet i 1-2 uger og så er de alle på pind. Mine er ofte sådan at de ikke får lov at sidde der fordi de ikke er blevet godkendt som flok medlemer endnu :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.