Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår lære mine kyllinger at gå ind??  (Læst 3154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rikkel

• Passiv bruger
Hvornår lære mine kyllinger at gå ind??
« Dato: 02 Juni , 2012, 16:48 »
Jeg fik mine daggamle kyllinger mandagen inden påske i år. De er mine første høns. 2 orpington og 4 australorps. De har fået et smukt nyt hønsehus når vi selv skal sige det, men de kan ikke finde ud at gå ind om aftenen. De har været ude i hønsehuset siden d. 8/5 og hver aften må jeg ud og løfte dem ind og lukke af for natten. Mit spørgsmål er jo så, hvornår kan jeg forvente at de selv begynder at finde ind om aftenen ?
Jeg ser frem til at høre jeres svar.
Mvh rikke

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hvornår lære mine kyllinger at gå ind??
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2012, 16:52 »
Det lyder mærkeligt. Jeg ser aldrig een som er glemt at gå ind, og jeg har trods alt flere 100 gående.
Hvis ikke de i næsten 1 måned, er gået ind selv, så tror jeg aldrig de begynder på af sig selv, uden du gør et eller andet.
Det kunne bl.a. være at der var lys inden for lågen. Og nu ved jeg ikke mht. foder og vand, men det har jeg selvfølgelig også altid inde, for ellers har de ikke rigtig noget at gå ind efter syntes de.

Offline rikkel

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2012, 17:07 »
hej igen.
mine kyllinger har både foder og vand inde og ude. I starten da de lige kom ud i hønsehuset havde jeg en varmelampe tændt til natten som jeg tændte før de skulle ind, men det reagerede de heller ikke på. Jeg har overvejet at give dem lækkerierne inde istedenfor ude som næste skridt.
Mvh Rikke

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2012, 17:40 »
Ja, hvis de har foder/vand ude, så syntes de jo ikke de har noget at komme ind efter.
Selvom du fjerne foder/vand ude, så tror jeg ikke du undgår at skulle hente dem ind for natten, da de i en lang periode nu har tilvænnet sig at blive ude.
Men det er helt sikkert en af mulige metoder til at lære med at gå ind.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2012, 22:11 »
Velkommen på forum, Rikke :D
Jeg har for det meste kyllinger hos skruk, men netop i år har jeg haft "moderløse" kyllinger, de skulle selvfølgelig vises tilrette i starten, men det var kun i et par uger. Jeg lokkede netop med lidt lækkerier inde i huset ved sengetid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline rikkel

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2012, 22:28 »
Hej Marianne,
Mange tak  /o Ja jeg må prøve ad om det hjælper.
Rikke

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2012, 22:37 »
Ja, velkommen til Forum Rikke.

Første skridt må være at fjerne vand/foder fra udearealerne. Som Rudy skriver er der jo ikke ligefrem nogen grund til at gå indenfor. Og da der heller ikke er varme (hvad med lys?) indendøre og man samtidig må antage (uden at du har skrevet det) at der er mindre plads indendøre end udenfor, så forstår jeg godt de ikke gider gå ind. Eller måske rettere, ikke tør gå ind. Hvorfor gå ind i et 'lille' lukket rum med begrænsede muligheder for at flygte fra eventuelle farer, når man har mad, vand og højt til loftet, i kendte omgivelser udenfor.

Høns er simple dyr, og hvis de føler sig sikre og har alt hvad de behøver udendørs, må du ikke forvente at de af egen fri vilje søger indendørs om aftenen.
Mvh
Erik Andersen

Offline rikkel

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2012, 19:26 »
Hej igen,
Juuhuu de sidste 2 dage har mine kyllinger selv gået "i seng". Men det krævede nogle dages trænning med guf inde i huset ved sengetid. Men nu er hele famillien taknemmelig for resultatet. Mange tak for de gode råd jeg har fået herinde.
 /o rikke