Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus, udstyr etc.?  (Læst 17499 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
Hønsehus, udstyr etc.?
« Dato: 20 Maj , 2012, 00:06 »
Hej!

Vi vil anskaffe os 6 kyllinger af en normal størrelse (tråd om race er oprettet separat) og har brug for lidt information og vejledning til hvilket hus, udstyr mv. vi skal vælge. Vi ved ikke hvor mange af dem, der bliver til høns, men det er kun hønsene vi beholder, da vi bor i et tætbebygget område. Evt. haner må lade livet eller komme på en gård i nærheden.

Tiden og evnerne til at konstruere et hus fra bunden er der ikke, så det skal være et købe-hus :)

Jeg har læst, at der skal rengøres en gang om ugen, så vi vil foretrække en udtagelig bund, som vi har set i flere modeller. Det ville nok også være rart, hvis man kunne stå oprejst ved rengøring i løbegården. Redekasser (hvor mange?), siddepinde og lukkelem i huset skal der selvfølgelig også være.

Hvad har vi mere brug for? Kan man få en anordning til foder og vand, så man måske kan nøjes med at skifte det hver anden dag?

Hvordan rottesikrer vi bedst muligt? Kan man vælge udelukkende at fodre dem i huset for at minimere de andre kryb?

Superspændende forum i øvrigt - vi glæder os til denne nye familie-hygge-hobby :)
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsehus, udstyr etc.?
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2012, 08:22 »
Velkommen på forum, Ulla :D
Jeg vil anbefale, du låner "Den store hønsebog" af Jørgen Liljensøe på biblioteket, den har de svar du søger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2012, 09:24 »
Min bror, der også bor i villakvarter, har for godt en måneds tid siden købt dette hus, som han er godt tilfreds med:
http://sb-trade.dk/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=157&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1
Han har 4 høner i det.
Det "kan" flere af de ting som du efterspørger.
Jeg har godt nok ikke set det selv endnu, men han lader til at være tilfreds med det.
Rengøring: Der er en skuffe der kan trænges ud.
Redekasser: 2 stk., der kan tømmes udefra.
Lukkelemmen kan åbnes og lukkes udefra, (v.h.a. det store håndtag på siden af huset).
Rottesikring: Det er en god ting at få huset fri af jorden, så rotter ikke har mulighed for at komme ind i selve huset nedefra. Hvis du sørger for at der ikke mad i hønsegården om natten, (at det er spist eller det er fjernet), så er der heller ikke noget at grave sig ind til.
Jeg tror ikke at der er plads til mad og vand i huset, men det ta'r heller ikke mange minutter at vande og fodre 4 høns dagligt, og der skal jo alligevel hentes æg ind.
Han har bygget en større hønsegård, (3 - 4 m2 tror jeg), som han har koblet på. Det eksisterende, (under hønsehuset), er jo også kun 1½ m2 (2 m x 0,75 m). Denne tilbygning er vist kun ca. 1 meter høj, men udover at give hønsene mere udeplads, har det også gjort at han har kunnet lave en låge i toppen af buret. Det har været praktisk når hans 2 snart 4-årige er ude for at fodre med rester fra køkkenet. I det købte bur skulle de åbne døren ind til hønsegården, og når de så kom med maden kunne det godt være lidt voldsomt at blive mødt af 4 høns der var meget interesserede i hvad de kom med af lækkerier  ;D
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Jens Madsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2012, 18:33 »
@ Ole
Det hus ligner dem man kan købe hos dyreriget, jeg har set et par stykker dernede, som er et par år gamle, der kan man stikke fingerne gennem taget, fordi det er så mørt.

Det samme gælder et hus af samme fabrikant jeg har stående.

Jeg overvejde selv at købe et for en måned siden men blev skuffet da jeg så det - men flot er det.

Mvh.
Jens Madsen

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2012, 18:56 »
Åhh... Det er ikke nemt! Måske man kunne købe sådan en model og så forbedre taget med sådan noget asfalt-pap?

Jeg regner ikke med at vi skal have mere end max. 4 høns, men huset skal selvfølgeligt være stort nok til vintermånederne uden af madammerne ryger i totterne på hinanden  ;D En forlænger til løbegården kan vi nok lave og så have dem gående i haven i ny og næ, når vi også er der.

Er 2 redekasser nok til 4 høns eller skal vi satse på 3?

Flere bud på købemodeller, der er store nok til 4 madammer er velkomne!  :)
0,2 gule Sussex
0,02 blåtegnede Araucana

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2012, 19:03 »
2 redekasser er fint nok, jeg har 4 til 10 høns, og de 9 foretrækker den samme og en enkelt vil ligge alene.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 21 Maj , 2012, 19:09 »
Man kan få færdige redskabsskure, som har en passende størrelse. Hvis man lægger fliser i bunden, er det nemt at gøre rent - og rottesikkert. Og så en hønsegård på den ene side af skuret - med en låge til jer og en hønselem til tøserne. Og så går I ind ad døren i skuret når I skal se til høns/hente æg/fodre og vande. Fodertønder, strøelse og evt. trillebør kan stå i den ene del af huset - redekasser, mad og vand i den anden. 2 redekasser er rigeligt. Evt. 3 når der kommer flere høns ;). Og så en lukket kompostbeholder lige ved hønsehus og -gård.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Zoro

• Gæst
« Svar #7 Dato: 21 Maj , 2012, 20:31 »
Man kan få færdige redskabsskure, som har en passende størrelse. Hvis man lægger fliser i bunden, er det nemt at gøre rent - og rottesikkert. Og så en hønsegård på den ene side af skuret - med en låge til jer og en hønselem til tøserne. Og så går I ind ad døren i skuret når I skal se til høns/hente æg/fodre og vande. Fodertønder, strøelse og evt. trillebør kan stå i den ene del af huset - redekasser, mad og vand i den anden. 2 redekasser er rigeligt. Evt. 3 når der kommer flere høns ;). Og så en lukket kompostbeholder lige ved hønsehus og -gård.

@ Ankerine.

Du glemte arbejdstøjet, og det gode aftale sæt med naboen, hvor der falder en bakke æg af engang imellem ???

Hilsen fra Jørn.

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2012, 11:15 »
Ja godt naboskab er et gode! Vores genbo har også en lille hønsebestand, så jeg håber vi kan lave en service-bytte-aftale :)

Fik i går besked på at flere 100 kyller nu er udklækket og vi bare skal vælge racerne (endnu et dilemma!). Jeg tænker umiddelbart at prøve 3 Sussex, 3 Dorking og 3 Maraner. Så skulle vi gerne ende ud med 4 sociale og fyldige høner og hvis vi er heldige; 3-farvet ægproduktion :D De kommer hjem til vores genbo på fredag og skal så bo under deres varmelampe i nogle uger, hvor vi kan besøge dem :D Hvor mange uger er passende?

Det sætter jo unægtelig et tidspres, så vi vil haste-købe et hus og bygge en forlænger til løbegården. Vi skal IKKE have burhøns i vores baghave, men er nedenstående modeller store nok? Kan I sætte dem i en prioriteret rækkefølge og er der nogen der slet ikke duer til en bestand på 4 madammer?

http://dyrenesnetsalg.dk/hoens-187/hoensehuse-188/hoensehus-lux-m-gaard-6938.html

http://sb-trade.dk/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=167&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=1

http://sb-trade.dk/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=170&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=1

http://sb-trade.dk/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=177&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=1

http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Husdyr.aspx?GroupID=45&ArticleID=62362

Jeg vil gerne male huset hvidt, sætte tagshingles og en tag-cresting på - måske en vejrhane? Det bliver såååå hyggeligt!
0,2 gule Sussex
0,02 blåtegnede Araucana

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Maj , 2012, 11:21 »
Hvis jeg skal være hård - ville jeg sige ingen af dem.

Jeg har selv et, og det er ganske forfærdeligt. Heldigvis er mine damer ikke blevet mega syge af at gå i de huse, dog går de på friland hele dagen.
Det er meget utæt, og store sprækker her og der. Taget et næsten allerede mørt i kanten hele vejen rundt, og det har kun stået uden for siden midten af december  /d

Kan ikke vente, til vi skal bygge et nyt snart.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2012, 11:29 »
de er sikkert fine til pynt allesammen, men ikk til dyrehold, hold fokus på hønsegård, og så skal de bare ha ly for vejr og vind lige før en god papkasse kan bruges hvis du forstår ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2012, 11:40 »
Hvis kyllingerne er klækket i går, har I 4-5 uger til at skaffe et hønsehus med gård. Jeg er enig med de foregående: de huse kan maksimalt forsvares til to-tre dvæghøns.... Og så er de dyre i forhold til kvaliteten. Som kristiank skriver: fine til pynt - men I skal jo have høns i dem, endda store racer. Måske skulle I vente lidt og gå i tænkeboks såvel hvad racer og størrelser angår - som hønsehus og -gård? Det er så ærgerligt at komme forkert i gang med en dejlig hobby.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2012, 11:55 »
jeg har en hønsegård med bare 50 x100 net i 110 cm højde på træ pæle, jeg vil så anbefale at sætte kyllingetråd med i bunden min er på ca 150 m2 fin og grøn der bor os en gedebuk i tøjer, men pointen er jo mere plads jo mindre nedslidning

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 22 Maj , 2012, 11:58 »
Hmmm... hvis vi så skal have fat i et skur/legehus eller lign. hvor mange kvadratmeter eksklusiv redekasser skal der så være?
0,2 gule Sussex
0,02 blåtegnede Araucana

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #14 Dato: 22 Maj , 2012, 12:04 »
Et par m2 kan vel gøre det. Hvad mener du med eksklusiv redekasser? De kan jo anbringes hvor som helst, på gulvet, sat på væggen eller under siddepindene (bare der så er et skråt møgbrædt over kasserne så der ikke soves på dem...). Faktisk kommer det jo også an på hvad der er praktisk i JERES have og hvad der er mulighed for. Hvad har naboerne gjort?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner