Min bror, der også bor i villakvarter, har for godt en måneds tid siden købt dette hus, som han er godt tilfreds med:
http://sb-trade.dk/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=157&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1Han har 4 høner i det.
Det "kan" flere af de ting som du efterspørger.
Jeg har godt nok ikke set det selv endnu, men han lader til at være tilfreds med det.
Rengøring: Der er en skuffe der kan trænges ud.
Redekasser: 2 stk., der kan tømmes udefra.
Lukkelemmen kan åbnes og lukkes udefra, (v.h.a. det store håndtag på siden af huset).
Rottesikring: Det er en god ting at få huset fri af jorden, så rotter ikke har mulighed for at komme ind i selve huset nedefra. Hvis du sørger for at der ikke mad i hønsegården om natten, (at det er spist eller det er fjernet), så er der heller ikke noget at grave sig ind til.
Jeg tror ikke at der er plads til mad og vand i huset, men det ta'r heller ikke mange minutter at vande og fodre 4 høns dagligt, og der skal jo alligevel hentes æg ind.
Han har bygget en større hønsegård, (3 - 4 m2 tror jeg), som han har koblet på. Det eksisterende, (under hønsehuset), er jo også kun 1½ m2 (2 m x 0,75 m). Denne tilbygning er vist kun ca. 1 meter høj, men udover at give hønsene mere udeplads, har det også gjort at han har kunnet lave en låge i toppen af buret. Det har været praktisk når hans 2 snart 4-årige er ude for at fodre med rester fra køkkenet. I det købte bur skulle de åbne døren ind til hønsegården, og når de så kom med maden kunne det godt være lidt voldsomt at blive mødt af 4 høns der var meget interesserede i hvad de kom med af lækkerier