Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs/ænder  (Læst 6153 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tduedahl

• Passiv bruger
Gæs/ænder
« Dato: 17 Maj , 2012, 11:59 »
Hej med jer.
Lige et lille spørgsmål.
Hvilken race ænder er de bedste juleænder? - og kan de gå sammen med mine svanegæs, som har egen mark og sø?
Vi købte sidste forår 8 svanegæslinger, og slagtede de 4 af dem til jul. Allerede i år har de fået gæslinger - så jeg er noget så stolt af dem.
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh Trine

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gæs/ænder
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2012, 15:13 »
Velkommen på forum, Trine :D
Jeg ved flere bruger moularder som slagteænder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2012, 15:17 »
alt efter hvad man er til så nogle buger moskusser da de ikke er så fede og andre vil helst have landand.... nok smag og behag, begge racer egner sig til at gå med gæs
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2012, 15:36 »
Hej Trine
Du skulle vel ikke have lyst til at sælge et par af de gæslinger? :) de kommer til at blive brugt til avl... :)

Jeg har haft moularder til at gå sammen med gæs (går) uden problemer... tror nok gåsen troede den var en and :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2012, 15:56 »
Som du har fået at vide kommer det meget an på smag og hvor fed du fortrækker maden. Moularder skulle have andens gode smag og Moskusandens svage fedtsætning og jeg vil sige at det også er min fortrukne spiseand og ellers vil jeg hellere have en alm. Landand frem for Moskus.
Den bedste spiseanderace ved jeg ikke hvad er for en, men ville tro at Rouen ænder ville være en god kandidat sammen med Aylesbury ænder. Da de netop er fremavlet for dette formål. Rouen anden stammer også fra Frankrig hvor de er meget bevidste om madkvaliteten og derfor burde den også være det.
Danske Landænder smager nu fint synes jeg og her er det stadig muligt at finde nogle eksemplaer der ruger og passer ællingerne godt.

Gæs og Ænder klare sig normalt fint sammen, men har oplevet en gang at gæssene var efter Rouenænder, imens de lod Landænderne være. Jeg ved ikke hvorfor de var efter de lidt tungnemme Rouenænder.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline tduedahl

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2012, 10:17 »
Tusind tak for svarene. Jeg har nu læst lidt om de racer I har anbefalet. Tror jeg vil forsøge mig med Moulander, de lyder lækre.
Så er det bare at jeg skal have fat i en moskusandrik, og en peking eller Rouen - er der nogen af jer der har sådan nogle til salg? - det gør ikke noget de er ællinger.
Wanda - det tror jeg da godt vi kan finde ud af, men de kræver du har en sø - jeg synes ikke du skal krydse mine gæslinger, da jeg tror det vil blive indavl. (jeg har godt nok ikke forstand på det, men deres forældre er søskende, bedsteforældre er ikke). :D

Offline Lundur

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2012, 23:41 »
Hej igen Trine.
Mange før dig har forsøgt med selv at lave moularder. Det er bare ikke let. Moularder bliver sterile krydsninger fordi Moskusanden mere er i familie med svanen end med anden. Det vil sige at du hele tiden skal krydse for at få ny julemad.
Flere har skrevet at smag og behag er forskellig - enig i det. Som just skrevet i en anden tråd, har vi og vores naboer prøvet Moskusand, som er for tørt efter min smag. Derefter har vi prøvet landand, moulard og gås til jul, men siden vi fik Sachsenænder, har ingen ønsket at bytte. De bliver knapt så store (2,1 til 3,2 kg slagtet)som landænder og moularder, men de smager skønt og så er det nogle superflotte ænder med en helt speciel tegning på hoved og hals.
De Sachsenænder jeg har kan selv ruge når jeg lader dem beholde æggene. Det er måske en overvejelse værd.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2012, 08:17 »
KØB Moulard ællinger, alt andet er for besværligt og du skal "opbevare" forældre dyrene om vinteren.

Jeg har Svanegæs (DEJLIG race) /o og har i købt 6 ællinger ("peking", Dansk And og Moulard) Sidste år havde jeg lidt "Peking".
De går sammen med Svanegæssene uden problemer. De starter indendørs (jeg får ruget ud på maskine) og når de er store nok, søsættes de.
De gamle dyr tager ALTID godt imod og viser dem rundt.

Svanegæs yngler allerede året efter, som de er fra.
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2012, 08:31 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2012, 08:20 »
Jeg skal hente Sacshenællinger sidst på ugen, du må jo sige hvis jeg skal tage nogen med til dig, :)
OG Lundur, det glæder mig at du skriver det om SAcshenænderne, nu glæder jeg mig rigtig til juleaften. har aldrig smagt dem før, men jeg er heller ikke til det tørre kød fra moskus... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2012, 08:35 »
Det hele er et spørgsmål om tilbedredning af kødet. Langtids stegning osv.

Mange tror også at de kan hyle en hjemmelavet hanekylling på 1½ kg. en ½ time i ovnen og tro at den bliver fin og mør, som en tilsvarende stor papkylling på 39 dage.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub