Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????  (Læst 14406 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønemorhelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Dato: 17 Maj , 2012, 10:45 »
Jeg vil gerne høre om I mener mine høns er syge..??  - De fleste æg er spættede som dem på billederne her. Og hviden er  vandig  , nogle af dem har tynd mave. Alle spiser, men nogle er kvikkere end andre..    - Jeg har både landhøns og dværg wayandotter..   :-[
0.3 store Lutter, dansk landrace. 2.4 dværg wayandotter. 1 dejlig Labrador formel1. 1 dejlig mand.

Offline hønemorhelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2012, 10:46 »
Jeg vil gerne høre om I mener mine høns er syge..??  - De fleste æg er spættede som dem på billederne her. Og hviden er  vandig  , nogle af dem har tynd mave. Alle spiser, men nogle er kvikkere end andre..    - Jeg har både landhøns og dværg wayandotter..   :-[
     På forhånd MANGE tak
0.3 store Lutter, dansk landrace. 2.4 dværg wayandotter. 1 dejlig Labrador formel1. 1 dejlig mand.

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2012, 10:54 »
Friske æg har en tyndtflydende æggehvide. Pletter på skallerne har mine også ind imellem, nogen forklaring har jeg ikke, men de er i al fald struttende sunde. Farven bliver lagt på som noget af det sidste under skabelsen af et æg, jeg forestiller mig at printeren har haft klumper i dyserne......

Offline hønemorhelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2012, 11:43 »
  :D  Tak for dit svar Stella..  Skønt hvis det er SVARET... /o
- Men jeg er nu stadig lidt bekymret...   

- Det ville være rart lige at høre en mening eller to mere.. :o
0.3 store Lutter, dansk landrace. 2.4 dværg wayandotter. 1 dejlig Labrador formel1. 1 dejlig mand.

karina dj

  • Gæst
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2012, 11:48 »
Jeg tror ikke du skal bekymre dig om de æg... du kommer sikkert til at opleve noget der stiller større spørgsmåltegn. Vindæg fx.

Jeg ved ikke om dine høns er syge, men æggene fejler ikke noget efter min mening  ;)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2012, 11:51 »
Hmmm, her er nylagte æg forsynet med en meget tyktflydende æggehvide, der samler sig omkring blommen og faktisk kan være vanskelig at piske ud. Prikkerne på æggeskallerne ville jeg ikke være bekymret over. Der findes en oversigt over hønseklatters mangfoldighed - den kunne du jo prøve at studere for at se om dines klatter er normale....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

  • Gæst
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2012, 11:52 »
Jeg har iøvrigt osse friske æg med både vandet og sej hvide...tror det afhænger af racen  ???

Offline hønemorhelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2012, 11:56 »
 Ok Tusind Tak til Karina og Ankerine også..  Det lyder jo godt!!  - Jeg vil prøve at kigge på klatoversigten..   God Flyvfartsdag!
0.3 store Lutter, dansk landrace. 2.4 dværg wayandotter. 1 dejlig Labrador formel1. 1 dejlig mand.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2012, 15:12 »
Friske æg har to slags hvide, en sej, tyktflydende og en tyndere (vandig), den seje hvide skal også "hvælve).
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2012, 15:33 »
Men Marianne  :) Nysgerrigheden pirrer mig... er det så racebetonet eller hvad? har det med kost at gøre? Gælder det måske for gamle æg osse? Hvordan skelner man så på friske æg og gamle æg mht hviden?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #10 Dato: 17 Maj , 2012, 16:50 »
På gamle æg vil begge slags hvide være tyndtflydende. Mig bekendt har det ikke noget med race at gøre.
Det er bl.a. det de vurderer, når de slår æg ud til æg-udstillinger.
Der står en lille smule om det i Standarden afsnittet om "Bedømmelse" side 25.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2012, 17:20 »
Dvs man ikke kan vurdere om et æg er friskt på baggrund af det har tynd hvide...da tynd hvide både ses på gamle og friske æg?

Jeg har begge dele herhjemme, og har kun friske æg...  ;)

Det er da lidt interessant hvad det er som gør forskellen...og så alligevel osse lidt ubrugeligt/nørdet  ::)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2012, 17:37 »
Jo, du kan netop vurdere om et æg er friskt på baggrund af hviden, et friskt æg har både den tykke hvælvede hvide og den lidt tyndere mere flydende hvide.
Der er meget nemt at se, især hvis man slår ud på en varm pande til spejlæg, blomme og en del af hviden vil "hvælve", en del af hviden vil løbe mere. Du kan i øvrigt også se det på blommen, den vil være knap så hvælvet på et gammelt æg. Endelig er der luftblæren, som er ret lille på et friskt æg, mens den på et gammelt æg, vil være en del større.
Du kan tjekke om et æg er friskt ved at blande lidt salt i vand i en skål og lægge ægget i. Hvis det ligger på siden på bunden, er det helt friskt, hvis det står mere eller mindre skrå eller endda lodret er det mere eller mindre friskt. Hvis det ligefrem flyder, ville jeg bestemt ikke spise det.
Er du i tvivl, kan du altid slå ægget ud i en kop, inden du bruger det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #13 Dato: 17 Maj , 2012, 17:56 »
Politiken har nogle billeder og en beskrivelse her. (Men beskrivelsen er som Marianne skriver, så det er mest billederne..)
http://politiken.dk/mad/tjekmadguide/tjekguidemad/ECE484538/saadan-ser-du-om-dit-aeg-er-friskt/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

karina dj

  • Gæst
Sv: Hjælp! Prikker på æg og tynd hvide????
« Svar #14 Dato: 17 Maj , 2012, 18:10 »
Ahaaa...nu forstår jeg  ;D Et og samme æg har både fast og tynd hvide... troede vi snakkede 2 forskellige slags æg  ::)

Genkender fuldstændigt billedet af "vandet" der flyder ud, og den seje hvide der ligger om blommen  /o