Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: andemad  (Læst 4821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
andemad
« Dato: 16 Maj , 2012, 18:56 »
Hvornår skal mine ællinger (dansk land and) på 2,5 uge have andet en startfoder? er så småt begyndt at give lidt valset byg.
Men hvad skal de have at spise?
og hvor længe skal de have varme endnu? Ikke fordi de får for meget varme mere da de står i et 17 grader varmt rum.
Hvornår skal de lære at bade? Kan jeg godt det nu?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: andemad
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2012, 19:36 »
Vi havde landænder sidste år og gav varme til 3 uger og indtil 4 uger kun varme om natten, det gik fint, ogdet var et udendørs andehus. Mht badning er det vidst ok at begynde nu, bare lidt kørt til at starte med og så med mulighed for at få varmen igen bagefter, hvis de er kolde eller fryser. Vi blandede i hele perioden til 5 måneder voksefoder (noget værre skulder), hel hvede og hel byg..blandede det aftenen inden, og å fik de det så om morgenen, dejlig vælling ! Men de kan sagtens tage hele korn nu, altså i tør udgave, plus en masse masse andet, hvis de vel at mærke har adgang til smågrus :-):-):-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2012, 19:41 »
jeg pleje med foder dem startfoder til 3 uge og så et par uge svinfoder og der after blande jeg det op med valset hvede eller byg men så blande jeg lidt soja med i byg.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2012, 21:06 »
Tak for svar :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2012, 21:24 »
De kan sagtens bade nu, bare sørg for at de kan komme op fra badet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lundur

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2012, 22:27 »
Enig med Finn. De kan bade næsten fra de kommer ud af ægget. problemet opstår hvis de ikke kan finde ud af at komme op igen, for så går der 10-15 minutter og så begynder de at suge vand som en svamp og går til bunds. En gang kom et kuld af mine ællinger op i en murerbalje med en slat vand ved et uheld fordi den stod for tæt på en stejl bunke med sand. Jeg var væk i to timer, og da jeg kom tilbage stod de to største på bunden med næbbet lige akkurat over vand og overlevede, og de andre 6-7 stykker var allerede druknede De første gange ville jeg kun lade em bade under opsyn med mindre du bruger noget meget fladt. jeg kan anbefale en rund gummibakke til at rense risten til en kuglegrill, den er ret stor, rummer temmelig meget vand, som er let at vippe ud og skifte, og så er kanten kun 6-7 cm høj. Det kan alle svømmefugle komme op i og ud af.

Held og lykke som bademester.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2012, 23:29 »
vores moskusser og moularder bader fra dag 1, i en bradepande :D, så bliver bakken dybere med tiden... har en gammel rist liggende i den ene ende så de kan komme op uden besvær.
det har jeg også lært fra meget dårlige og uhældige episoder med større ællinger. De badede i murerbalie og kunne ikke komme op- druknede bare. frygtelig syn

de spiser startfoder de første 2-3 uger og så går de over til voksefoder. Min andemor tager par dage gamle ællinger på daglige ture, laaange ture og da spiser de hvad de finder i græsset.
byg og hvede får de også men det er valset fra ca 3 uge.
varme- alt efter vejret, til ca 3-4 uger , men hvis de er inde i 17 graders varme så vil jeg ikke være bekymret, mine har nok mindre ...
høns, ænder, hunde, katte...