Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ruge tempratur vs ægs indvendige tempratur ? hvad er op og ned ?  (Læst 2958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wahanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Jeg har igennem flere år efter hånden, udruget kyllinger af høns og fasaner i mine rugemaskiner,

Men i år har det bare ikke fungeret i hverken den ene eller den anden maskine-

Derfor er der nu indkøbt et termometer med certifikat på nøjagtighed, ved 37,5 grader er maksimal af vigelse 0.005 Grader - det må vist være nøjagtig nok til mine PID controlere

Jeg har ofret et af de æg der allerede var i maskinen og målt indvendig tempratur

den blev målt til 38,198 Grader = 38,2 grader

min ruge tempratur er sat til 37,7 oog luft tempraturen er målt med kalibreret udstyr til 37,902 grader

Hvad skal jeg rette mig efter ? indvendig æg tempratur eller luft tempraturen ?
 
Med andre ord skal jeg lige justere luft tempraturen o,1 Grad ned på pid controleren og fortsætte rugningen med en luft tempratur på 37,8.
eller
skal jeg justere 0,4 grader ned for at få 37,8 grader i indvendig æg tempratur ?

For at få optimale tempratur forhold ?




NB: tempraturen har vist været skyld i mine manglende klække resultater i år - min første kontrol målinger viste et lidt andet resultat end over stående

Ruge tempratur i maskine 1 - 2,5 Grader for høj på trods af den er chekket med Chek-up temometer fra america (Chek up viste 37,8)

Ruge tempratur i maskine 2 - 2,8 Grader for høj (Chek up viste 37,8)

Ruge tempratur i maskine 3 - 1,2 Grader for høj (Chek up viste 37,8)

(Chekup termometer er nu kasseret... forsøgte for sjovt at sænke tempraturen til 35 grader i maskine 2 - chek up viste sjovt nok 37,8 Grader)
 >:(

 
0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex


Listet i prioteret orden :)

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Hej
Jeg har fundet nedenstående tekst på Auklands landbrugs
Ministeriums hjemmeside:

Linket er:

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=incubation%20chicken%20temperature&source=web&cd=18&ved=0CIMBEBYwBzgK&url=http%3A%2F%2Fwww.dpi.qld.gov.au%2F27_11904.htm&ei=-tazT83YCIiSswasx-H3Cw&usg=AFQjCNFnQ7eHd5Lg3Yho63surUK1etjaZw

De skriver blandt meget andet godt at:

Consistent temperature
A hen's normal body temperature varies between 40.5 and 41.7oC, depending on the bird and her degree of activity at the time. The optimum temperature at the centre of an incubated egg is approximately 37.8oC. When hatching under a broody hen, the upper surface of the egg may reach 39.2 to 39.4oC but the egg's centre will not exceed 37.8°C.

In modern fan-forced incubators, the manufacturer's recommended temperature setting is between 37.5 and 37.64oC. The lethal temperature for eggs is 39.4oC. The constant and rapid air movement in this type of incubator keeps the eggs' temperature the same as the incubator's.

An embryo's heat production increases as incubation progresses. The temperature increase is greatest during the last two days due to embryo activity. Egg temperature rises up to 2oC above the incubator's ambient air temperature, which is why the temperature is often lowered by up to 1oC.

Håber du kan bruge dette.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Jeg læser det sådan, at du skal justere 0,4 grader ned.

Hvilket termometer brugte du?
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Wahanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Tak for over stående - jeg læser det også som om at jeg skal justere 0,4 grader ned :) - nu ikke fordi jeg tror det betyder det helt vilde - men man kan jo lige så godt tage den sidste kylling med :)


jeg har brugt en Testo 735-2 med special kalibreret probe - hvilket skulle gøre den uhyggelig nøjagtig.. den er beregnet til et laborie vi er ved at bygge - men syntes da lige jeg godt kunne låne den til et lille forsøg :)

så det er heldig vis ikke en jeg har måtte invistere i til eget brug :)



0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex


Listet i prioteret orden :)