Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: CHR, hvad koster det?  (Læst 8633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
CHR, hvad koster det?
« Dato: 14 Maj , 2012, 12:24 »
Som overskriften lyder, hvad koster det at blive oprettet i CHR, og hvor meget bøvl er der med det løbende?. Deres hjemmeside er ikke særlig informativ.
Det er ikke fordi, at jeg ønsker at sælge æg, men jeg vil bare gerne have mulighed for at lange en bakke æg over hækken til naboen, som tak for en vældig tålmodighed!

Offline kristiank

• Bruger
Sv: CHR, hvad koster det?
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2012, 12:28 »
chr registrering ?? med høns

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2012, 12:28 »
Det er faktisk et meget kompliceret emne, du der genoptager. Brug søgefunktionen og find metervis af tråde om det at sælge/bortgive æg. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om CHR. Der skal testes og testes - og dine høns skal være fra "godkendt rugeri" - så racehøns er ikke tilladte ægproducenter til andet end eget forbrug. Der arbejdes dog på sagen nu, ved den nye Fødevareminister. Men lur mig, om ikke landbruget og æggeindustrien nok skal komme igennem med deres økonomiske interesser ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2012, 12:42 »
Ok. Mange tak. Så må jeg droppe tanken, eller bare stille bakken så naboen selv kan nå dem!

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2012, 12:47 »
Nemlig ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2012, 12:57 »
Super med et link. Jeg er nu registreret!

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2012, 13:03 »
ja det er næsten for nemt

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2012, 13:09 »
Tillykke med det ;). Jeg har selv afregistreret mig for nyligt, efter at have modtaget en opkrævning på gebyr til et dyrlæge-rejsehold, hvis beskæftigelse ifølge brevet var skuldersår hos bøjlesvin. Eftersom jeg var registreret med mere end 10 dyr, skulle jeg bidrage. Det var ikke det helt vilde beløb, men nøjagtigt lige så stort som svineproducenten længere nede ad vejen (godt gættet: med bøjlesøer) og ejeren af de 50 får i den enden ende af byen. Begge med erhvervsbetonede besætninger, hvorimod jeg ikke må noget-som-helst med mine høns. Svoger, derimod, på den anden side af gadekæret, landmand gennem et helt liv, masser af tilskud og minimal skat - jamen han har 8 får, 7 køer og 5 heste. Men altså ikke mere end 10 af hver slags! Så han slap....
 /d jeg gider det ikke mere. Naboen og familien stjæler nu også æg direkte fra hønsehuset, vi kan ikke se derom, så hvad kan vi gøre ved det?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2012, 13:17 »
Haha, der er mange æggetyve på spil ;-) men hvor træls at det der registreringsfis er så kompliceret og uretfærdigt!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2012, 13:18 »
intrasant  man skal kun tælle til 9 eller klage, de skriver jo det er gratis

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 14 Maj , 2012, 13:29 »
Jeg klagede til den daværende Landbrugsminister og fik et brev tilbage hvori han undrede sig over at jeg ikke følte medansvar overfor dyrevelfærden ::). I øvrigt var der ingen vej uden om - sådan var loven......
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 14 Maj , 2012, 14:31 »
men du kan se her

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Fugleinfluenza/Hobbyfjerkrae/Registrering_af_hobbyfjerkrae/Sider/forside.aspx

Det her link har INTET med CHR at gøre. Det er "kun" en information til Fødevarestyrelsen i forbindelse med sygdomsudbrud.

CHR er her
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Maerkning_flytning_og_registrering/Centrale_Husdyrbrugs_Register_CHR/Sider/forside.aspx

Men som nævnt så kan man ikke få lov til at sælge/forære æg væk som reglerne er nu..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 14 Maj , 2012, 14:46 »
finn skulle man ikk ha 100 høns for at skulle registreres rigtigt

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 14 Maj , 2012, 16:17 »
Fra øverste link på siden

Dine fjerkræ skal registreres i CHR, hvis du kan sige ja til et eller flere af følgende punkter:
1. Du leverer konsumæg til anvendelse uden for egen husholdning.

2. Du leverer slagtedyr eller konsumæg til et fjerkræslagteri, ægpakkeri eller en ægproduktvirksomhed.

3. Du ejer fjerkræ, der opdrættes med henblik på konsumægsproduktion.

4. Din virksomhed og dine dyr er omfattet af bekendtgørelse om fjerkræsproduktion og omsætning af fjerkræ.

5. Dit rugeri er omfattet af bekendtgørelse om mindre rugerier samt omsætning af hobbyfjerkræ.

6. Du har dyr, der skal anmeldes i henhold til bekendtgørelse om opdræt af fjervildt.

7. Du har strudsefugle, der skal anmeldes i henhold til bekendtgørelse om opdræt af strudsefugle.

8. Du har mere end 100 stk. levende fjerkræ på omsætningstidspunktet, og som registreres i henhold til bekendtgørelse om pligt til overvågning for fugleinfluenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt.

Men du gerne blive registreret selvom du ikke skal.. Men bemærk som Ankerine skriver at hvis du har 10 dyr eller mere så koster det en "velfærdsafgift" (tror jeg at benævnelsen er..)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi