Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: EE-Standard for Serama  (Læst 9493 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Serama

• Gæst
EE-Standard for Serama
« Dato: 11 Maj , 2012, 10:43 »
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor mange af fjerkrae.dk's brugere der er enige i den standard der er udarbejdet for Serama i Europa?

Standarden "forlanger" at Serama skal passe ind i de allerede godkendte standardfarver, hvilket jeg ikke mener er muligt. Serama er en "ny" race, som er fremavlet med henblik på at få små dyr med en helt speciel kropsform og et, for høns, specielt temperament (de skal være håndtamme og fortrolige fra naturens side). For at fremavle "standardfarverne" rene, mener jeg, at det vil være nødvendigt at indkrydse andre racer. En sådan indkrydsning vil skade eller måske helt ødelægge de Serama, der med møje og besvær er blevet importeret til Europa og ikke mindst Danmark.
Hvad gælder kropsformen, så er rigtig mange dyr allerede blevet "ødelagt", idet tyskerne bevidst har indkrydset Chabos og Hollandske Dværge på deres Serama, for at give mere livskraft. Denne indkrydsning har frembragt nogle krydsningshøns, som er alt for lange i ryggen og som har mistet racens naturlige rolige temperament. Det de amerikanske opdrættere beskriver som "små dværghøns".
Ligeledes synes jeg det er forkert at udelade størrelseskategorierne hos Serama. JEG tror, at man ved at "tillade" Serama, i samme størrelse som ex. Hollandske Dværge og flere af de eksisterende urdværge kan risikere at Seramaernes kendetegn, dværggenet, forsvinder fra racen og de kommer til at ligne nogle "oprette" langbenede Chabos.

Er der nogen der er så langt fremme i avlen med Serama, at de overvejer at få dem godkendt på en Landsudstilling? Og i så fald, med hvilke kardinalpunkter, i hvilke farver og efter hvilken standard.

Jeg mener at Serama skal godkendes efter det oprindelige lands standard (Malaysia) og ikke efter en "tillæmpet" standard, som passer ind i nogle allerede eksisterende skabeloner, som er udarbejdet for Europa/Skandinavien. Mange af opdrætterne i vore nabolande er af asiatisk herkomst, så en oversættelse af den originale standard burde ikke volde de helt store problemer. Men, men - Den oprindelige måde at udstille Serama er ikke en "skønhedskonkurrence", men en konkurrence hvor størrelse og temperament er meget vigtige for en god bedømmelse og dermed også en høj pris, som kan være vigtigt for mindre bemidlede asiatiske opdrættere. I slutningen af 1900-tallet fandtes der en hjemmeside, malaysianbantam.com, hvor der blandt andet var billede en Seramahane (med navnet "Sri Langor") på 2 år og en vægt på kun 208 gram og denne hane var prissat til noget der omregnet til danske kroner svarer til en lille million, men det er 15 år siden og der er "løbet meget vand i havet" siden da.

Jeg håber at rigtig mange vil deltage aktivt i en debat om emnet, således at Seramaavlen her i Danmark kan blive ensrettet og der kan arbejdes mod samme mål.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: EE-Standard for Serama
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2012, 10:49 »
Jeg avler ikke Serama, men synes de er utrolig charmerende.
Jeg deler din opfattelse, at det skal være oprindelseslandets standard, der skal være gældende, dvs. størrelseskategorierne A, B og C (kan ikke huske om der er D også?) og ingen krav mht. farve.
Michael her på forum avler også Serama, og der er også andre, der avler dem, nogle har dem også sådan mere som hyggehøns, hvilket de jo er yderst velegnede til.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

• Gæst
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2012, 11:00 »
Jeg har ikke laest standarden, men jeg har laest endel om emnet i Britiske blade. Problemet er man i Europa mixer og blander, og naar det ikke fungerer helt efter planen, saa aendrer de standarden. Skraek-eksempelet er vel Sumatra, der var endel avlere, for endel aar siden der avlede ind Yokohama, for at finde en "snarvej" til en extra flot hale, specielt hos hanerne. Ja, det virkede godt, Sumatraene fik flotte haler, men, Sumatra har jo sort hovede og hoved-dele, Yokohama har roedt, og resultatet var at man fik for meget roedt i Sumatra, og det visede sig umuligt at avle ud. Saa hvad giorde de? Jo, de endrede standarden, og tillod en stoerre grad af roedt i hovedet paa Sumatra. Der er desverre alt for mange avlere der forsoeger "snarveje" for at faa fine udstildingsdyr hurtigere, istedetfor at avle systamatisk (og tid-kraevende) for at FORBEDRE racerne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2012, 11:20 »
Hej Bent

Jeg er på ingen måde så langt fremme i mit lille Serama projekt endnu og er ikke én af dem som kommer til at udstille vores sabelpoot og serama (på den front har vi rigeligt pt. mht. vores hunde og hesteavl). Men derfor vil jeg alligevel gerne lave så korrekte dyr som muligt og forsøger da at sætte mig ind i tingene henad vejen (har købt de første bøger, læst en del på nettet det sidste års tid osv).

Personligt har vi fra start af sagt at vi kommer til at udvælge avlsdyr efter type (jeg er dog ikke til de helt "ekstreme") og størrelse, jeg vil på ingen måde til at avle målrettet efter at gøre dem "farve-rene", for mig er det naturligt at racen netop findes i mange farver og selvom andre hønseracer har forskellige farvevarianter de er godkendt i, så mener jeg at netop seramaen bør være en race hvor hvis den bliver accepterer i DK, så må der i racebeskrivelsen/bedømmelsen være én accept af mange forskellige farvevarianter, hvilket for mig netop også er én af de charmerende ting (det at der kan komme alle mulige farver i et hold kyllinger). At man så personligt gerne vil have nogle bestemte nuancer ind i avlen er en anden sag, jeg vil feks med tiden gerne have lidt flere der har brune/chocolade og røde nuancer, hvor de få vi har nu er meget sorte og hvide - men generelt er der bare så mange flotte og sjove farver man godt kunne tænke sig.

Som Marianne skriver så er der flere der har avlet i en del år nu og deriblandt Michael, samt folk der har små stammer gående.

Iøvrigt så var jeg glad for at "opdage" dig herinde for nogle dage siden og havde besluttet at jeg ville kontakte dig for at høre lidt mere om dine dyr da det evt. kunne være interessant at købe enten æg eller dyr fra dig til lidt blodfornyelse, fremfor at købe i udlandet som vi ellers var ved at overveje.

Held og lykke med avlen - jeg glæder mig til at følge lidt med på sidelinien.

Mange hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2012, 11:33 »
Jeg er gået lidt i hi med serama pt. Tror måske jeg har haft lidt rigeligt med kamp med dem i løbet af de 4-5 år jeg har haft dem i. Men jeg har dem gående, og har ruget lidt kyllinger ud, haft 3-5 skruk over flere gange. Jeg tvivler på jeg skal ruge flere serama i år, synes jeg har rigeligt af dem lige nu.
Og slagtes er næsten ikke det værd når man har dem gående med en vægt omkring 350-450 gram.

Men jeg mener bestemt ikke man kan sætte farvestandarder på dem. Det er dog heller ikke fast bestemt som jeg har forstået, men der sker ikke mere før de kommer en tur på LU hvor man vil vurdere hvad der videre skal ske.

Det er fint med mig man ikke har A, B, C størrelser synes kun de gør det mere besværligt end nødvendigt.

Holdning er det jeg fokuserer på, og størrelsen uden de skal blive ekstreme. I UK har de gode typer som nok er dem jeg mest går efter mine egne skulle nå.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2012, 21:19 »
På en måde kan jeg både give jer ret og så alligevel er jeg lidt af en anden holdning, da jeg mener der må være nogle løsningen på problemet.

Det jeg godt kan lide ved standarden er måden den er opbygget på, som giver et nemt og overskueligt overblik. Når den er opbygget som den er, gør det at den er nemmere at forstå og bruge.
Et andet problem jeg kan se er hvis den ikke bliver bedømt som de andre hønseracer for så vil den skulle have sit egen pointkort og det kan give nogle problemer, samt at det bliver mere besværligt og hvis de skal have deres eget pointkort hvilke andre racer skal så ikke også have det.
En måde kunne være at skrive i standarden at farve og tegning ikke har nogen væsenlig betydning i bedømmelsen, som der allerede står ved nogle racer. Det vil også gøre at det ikke er det man skal have i fokus og de dyr, som har små farve- og tegningfejl ikke vil blive bedømt på dette. Det ville dog være nemmere med duernes bedømmelseskort at komme udeom farve og tegning, da det ikke står på pointkortet.
Så kommer selvfølelig et andet problem, som er at få dem godkendt når der kræves 3,3 i samme farve og tegning. Det kan godt blive et problem når de splater så meget ud og derfor vil blive svært at samle, så mange dyr i samme farve og tegning oven i købet med at de skal leve op til de andre mere vigtige krav for racen.
Her ville jeg nok høre standardudvalget og Danmarks Fjerkræavlerforening om der var mulighed for at gøre det på en anden måde nu hvor racen er sådan og avler på sin måde med forskellige farver blandet fuldstædigt sammen.
Eventuelt om man kunne få lov at få anerkendt alle de farver Tyskland eller resten af Europa har fået godkendt. Så ville det være lidt nemmere til at begynde med.

Har også set lidt hvordan de gør i Tyskland og denne form for bedømmelse ville nemt kunne indføres i Danmark. Nogle af de dyr jeg har set var ikke helt korekte i farven, men blev ikke bedømt på den. De gik bare ind under en af de godkendte farver og derfor kunne de være med. Farven kan jo have samme priotering i Danmark og derfor ikke have en væsenlig effekt.

Hvis man endelig skulle avle dem farverene ville den nemmeste metode være at krydse noget andet ind og det har du ret med at det ville være synd for racen og især hvis avleren ikke har den rette indsigt og kan få racepræg og temperamant tilbage på racen, hvilket også vil kræve noget indavl, som ikke alle er lige villige med at foretage sig.
Jeg har set forholdvis mange hvide og sorte hvidplettede i Danmark og de vil godt kunne renavles når man har flere dyr til rådighed og senere hen vil disse dyr kunne bruges til at renavle andre farver, når de selv er blevet avlet rene. Det kræver desværre lidt indavl for at få racen til at avle nogenlunde farverent. Så er det bare lige om folk er villige til at gøre dette.

Det med Tyskerne ændre i standarden når de har problemer kender jeg desvære godt til ved duerne og det kan godt være irreterene når man selv kan klare de krav og de så laver det om fordi det bliver lidt for svært. Ved nogle racer har jeg set at de lemper på flere og flere områder hvor andre går tilbage igen når de har fået styr på det, men har også set nogle der går helt den anden vej og bare ikke vil ændre på noget som helst, selvom det vil være til racens bedste og ikke fordi opdrætterne ikke kan leve op til det. Sådan er det jo så forskelligt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2012, 22:50 »
Ren avle farverne vil næppe blive aktuelt her i landet, det tog amerikanerne over 10 år og flere tusind dyr om året. For ikke så at tænke på hvor mange der var involveret i det projekt...Og deres type i dag ligger langt fra den malaysiske.

Krydsning af andre racer eller renavl af farver er ikke noget jeg ville begive mig ud i med serama, der ville blive mistet alt for meget.

Jeg har set mange som der slet ikke er tvivl om, har haft chabo ind over for og lave nogle smutveje.

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2012, 23:16 »
Jeg sagde ikke det ville blive let, men du har nok ret i at det ville blive rimelig svært. Så er det jo lige før jeg får lyst hvis jeg kunne anskaffe mig 1,1 Hvide Serama og prøve selv, men har ikke pladsen og forholdene til Serama desværre.

Det med at blande andre racer ind over skal man kun gøre hvis man kan holde fuldstædig styr på det og vide hvad man laver for ikke at ødelægge noget ved racen. Chabos kunne jeg godt forestille mig nogle ville bruge også fordi jeg har hørt at de blev brugt til at lave de oprindelige Serama med, men det betyder ikke at det vil være godt at bruge dem nu og i denne forbindelse.
Det var mest også forslag og også fordi man må afprøve nogle ting engang imellem og ikke bare sige det ikke kan lade sig gøre eller det vil blive for besværligt.

Må også sige at den farve jeg er faldet mest for inden for Serama er en du har fremavlet Nielsen. Det var en flot brun farve hvor hals og saddelbehæng på hanen var en form for Orangefarvet. Den gad jeg virkelig godt se renavlet og især på en Antwerpener, men det må jeg nok drømme mig til når de ikke avler rent. Har dog set at du har avlet et par haner der har lignet denne hane siden hen.

Et andet forslag til hvordan man måske kunne behandle farver og tegning på pointkortet og i standarden kunne være ved at skrive at alle farver er tilladte og bør ikke dømmes væssenligt i bedømmelsen. Der fortrækkes eventuelt glans i de sorte fjerdele eller sådan noget i den stil. Så har man lidt at kigge efter når man når til punktet med farver og tegning og man ved sammentidig at man ikke skal bedømme farve og tegning.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Serama

• Gæst
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2012, 23:24 »
Jeg synes det er nogle gode synspunkter der kommer frem omkring Standardiseringen af Serama og jeg håber at mange flere har lyst til at komme med nogle begrundede synspunkter om emnet.

Jeg har selvfølgelig gjort mig mine overvejelser omkring emnet og vil afstå fra at indlede et egentligt avlsarbejde med henblik på en anerkendelse på LU og godkendelse til udstilling på lokalt plan. At undlade at stille op i præmiekøen betyder jo ikke, at jeg ikke kan vise mine Serama frem for offentligheden - jeg kan bare ikke vinde præmie på dem.
Jeg synes den Malaysiske Serama er spændende og særpræget, måske endda grotesk. For mig er det den knejsende holdning, det store kuglerunde, fremskudte bryst og lodrette vingebæring, kombineret med den korte ryg der giver dyret sit særpræg og kan man ikke lide Seramaens specielle kropsbygning og holdning, så er der så mange andre pragtfulde racer man kan beskæftige sig med.
Jeg synes heller ikke man skal benytte alverdens "genveje" i avlen med en så speciel race, for hvad der en gang er ødelagt i racens specielle gen-sammensætning vil det være næsten umuligt at genskabe uden at kende formlen for racens fremavl.
« Senest Redigeret: 11 Maj , 2012, 23:25 Fra Serama »

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #9 Dato: 11 Maj , 2012, 23:41 »
Jeg synes endelig at du skal fremvise dem og fortælle om dem og udbrede racen. Det vil kun være skønt og måske nogle andre vil lave det arbejde med at få dem anerkendt. Du må i hvert fald gerne komme til Hadsten og fremvise og fortælle om dem til PR-dage og vores lokaludstilling.
På nuværene stadie hvor I ikke er klar til at få dem anerkendt på LU og lavet en standard efter de primisser der nu ligger kan I sagtens mødes og danne en lille klub hvor i fremviser jeres dyr og bliver enige om hvordan standarden og bedømmelsen for racen skal se ud i Danmark og sammeligne med hinanden indtil i er klar til at tage skridtet mod godkennelse eller på at finde en løsning med Standardudvalget.
Så er der lidt at sammenarbejde på og måske finde ud af at man er flere om racen end man lige tror og måske kan det være med til at udbrede racen endnu mere.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #10 Dato: 08 November , 2012, 13:26 »
Jeg ved tråden er gammel, men synes nu den stadig er væsentlig :)

Jeg har anskaffet mig nogle Serama'er, og synes de er noget så chamerende :P

Jeg vil høre hvor langt er man kommet med godkendelse??? (er nybegynder så aner INTET ang udstillinger) Jeg vil meget gerne hjælpe, og vil høre om der ikke er flere der kunne tænke sig at arbejde sammen med mig?? :) (gerne erfarne folk inden for avl og udstilling)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 November , 2012, 09:10 »
Virkelig slet ikke nogen der kunne tænke sig at hjælpe/samarbejde om at få dem godkendt ??   :'(

1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 November , 2012, 09:56 »
Nogen der har det grønne blad nr. 6 Juni 2012 ?? Har fået af vide der er lavet en standart i den for Serama... Jeg har desværre ikke bladet, og kan ikke finde noget på nettet om en dansk standart :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 09 November , 2012, 10:02 »
@ cmilton

Er du ikke medlem hos DFfR ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 November , 2012, 10:02 »
Jo, men ikke "dengang" :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama