Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foråret = Nye høns ;)  (Læst 17823 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Foråret = Nye høns ;)
« Svar #105 Dato: 17 December , 2008, 22:48 »
Spændende hvilke racer du ender med at vælge Mikkel.  ;)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #106 Dato: 18 December , 2008, 07:19 »
Ja det bliver meget spændene, jeg tænker og tænker, men kan ikke lige finde en løsning lige nu. Der skal bare lige overvejes nogle flere ting, så der går nok ikke så lang tid før jeg ved det :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #107 Dato: 18 December , 2008, 17:50 »
Mikkel hvad er det for nogle sidepinde du bruger i dit hønsehus??

Firkantede eller runde eller noget 3.
Undskyld at jeg først svarer nu, er ganske simpelt kommet til at skrue over dit spørgsmål :)!

Jeg bruger firkantede siddepinde :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #108 Dato: 18 December , 2008, 21:16 »
Havde før udstillingen udvidet de arcer der var i min interrese med to racer: Silkehøns og Australorp. Nu her efter udstillingen er jeg kommet en del nærmere :)..

Har udlukket disse racer:

Sussex: Syntes ikke at den passede til mig. Hønens udstrålling sagde mig ikke rigtig noget. Har haft racen før, godt nok en del år siden, men jeg har valgt at tage den fra alligevel :).

Wyandotte: Racen er som god nok, men jeg har prøvet at have et par høner før, og ja de var gode nok, men igen så mangler der ligesom lige det der wow-effekt :)...

Australorp: En flot høne, men syntes ikke så godt om farverne :)...

De fire der så stadig er i spil er: Danske landhøns og luttet - Brun. Skånske blomsterhøns. Spættet Maran og Silkehøns - vildtfarvet, sort eller sølvgrå, alle i stor.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #109 Dato: 20 December , 2008, 13:27 »
Danske landhøns og luttet - Brun.
Jeg ville lige sikre mig, at du var klar over, at Luttehøns ikke er en race for sig, men Landhøns med "krybe-genet". Når du krydser to Luttehøns, vil der altid være en procentdel af kyllingerne (ca. 25%) der ikke klækker, foruden en procentdel (også 25%) der bliver til almindelige, langbenede Landhøns.

Bortset fra det er det alt i alt nogle gode valg du har fat i. Både de Danske og Skånske høns repræsenterer noget oprindeligt, og Silkehøns og Maran er naturligvis spændende ved deres usædvanlige egenskaber.

Hvis bevaring af en sjælden hønserace er attraktivt, er Silkehøns nok ikke lige sagen. Jeg kan forstå, at de har vind i sejlene for tiden. Af en eller anden grund er det åbenbart spændende med en høne, der mere ligner en bold.  :D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #110 Dato: 20 December , 2008, 18:28 »
Jo jeg ved godt at det er lavbenede landhøns :D...

Tja, jeg er efterhånden inden på at de skånske nok desværre udebliver af denne omgang, da de ikke skulle være så rugelystene :)...

Så nu skal de sidste tre bare kæmpe om pladsen. Der er jo kun en der bliver valgt fra endnu :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #111 Dato: 21 December , 2008, 10:23 »
Tja, jeg er efterhånden inden på at de skånske nok desværre udebliver af denne omgang, da de ikke skulle være så rugelystene :)...
Men til gengæld foreligger der ønsker om at højne denne procent. Jeg ville ikke lade mig slå ud, især ikke hvis jeg også havde andre, ofte skrukkende høns ved siden af. Så ville jeg i stedet kæmpe for at skabe en stamme der rugede.

Det må være sportsmanden i mig.
Thi som bekendt er det kun tåber og sportsmænd, der ikke hopper over hvor gærdet er lavest.

PS: Australorps hævdes kun sjældent at ruge. Tre ud af fire af hønerne i vores nyerhvervede flok rugede i deres første læggesæson. Den ene begyndte i marts, selvom den var udruget sent.
Bare for at illustrere svagheden ved statistik.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #112 Dato: 21 December , 2008, 15:52 »
Hm... tja, det kunne da være meget sjovt, men jeg ved nu ikke rigtig :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #113 Dato: 21 December , 2008, 22:47 »
Tror at jeg har truffet min beslutning :)....

I denne omgang vil jeg efter at have overvejet meget MEGET grundigt have en gård med landhøns og en gård med skånske blomsterhøns. I de to gårde kommer der også til at være to andre slags høns. Den ene gård kommer der til at være 2 store silker, og i den anden 2-4 hybrider (hvis jeg ikke kan slippe *suk*)....

Min plan er så hvis det i muligt følgende: Når der igen må komme høns, og alt er ordnet, så vil jeg forsøge at skaffe mig 1 hane af begge racer og se om jeg kunne skaffe 4 høner til dem hver til en start. Ved landhønsene vil jeg se om de kunne blive 4 landhøner og 1 luttehøne. Hvis det så kommer til at passe og hvis jeg kan finde nogle i området skaffer jeg mig også de 2 silker.

Min plan er så at til efteråret skulle jeg gerne slutte med at have følgende: 1 dansk landhane. 5-6 danske landhøner. 2-3 luttehøner. i den ene gård.

Den anden: 1 skånsk blomster hane. 5-7 skånske blomsterhøner. 2 silkehøner.

omkring silkerne, så vil jeg for at glæde min søster se om jeg når de bliver skruk ikke kunne få fat i nogle silkehønse æg til dem, så det er deres egen race de ruger ud i stedet for de to andre, eller krydsninger :)...

Hvad syntes i til min beslutning ;)?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #114 Dato: 21 December , 2008, 23:27 »
Luttehøns og landhøns kan glimrende være sammen. og får du de rigtige luttehøns, altså fra enstamme der vil ruge, kan de fint ruge kyllinger ud og tage sig af de små.
Jeg vil være bange for at silkehønsene er for små sammen med blomsterhønsene.men der er nok nogle med erfaringer desangående.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #115 Dato: 22 December , 2008, 08:21 »
Jeg har også opdelt mine blomsterhøns og silkehøns, de går i hvert sit hus  :D men sæt en kæmpe stor orp ind til en silkehane så skal i bare se løjer  <H
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #116 Dato: 22 December , 2008, 08:33 »
Den med silkerne har jeg også haft oppe, og skulle det blive et problem, så flytter jeg de to silker ind til landhønsene, og så kan hybriderne komme ind til blomsterhønsene :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #117 Dato: 22 December , 2008, 10:34 »
Glimrende valg. Men hold da op nogle store hønsegårde du må have.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #118 Dato: 22 December , 2008, 14:50 »
Hm... Tja små er de ikke :)... Nu får vi se hvordan det bliver ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #119 Dato: 22 December , 2008, 14:59 »
desuden vil jeg lige nævne at der skal laves en del skruk burer. Har nemlig ikke tænkt mig at kyllingerne skal gå sammen med de voksene høns. I hvert fald ikke det første stykke tid :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.