Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foråret = Nye høns ;)  (Læst 17819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Foråret = Nye høns ;)
« Svar #45 Dato: 15 November , 2008, 11:14 »
Tænkte på noget Lene, hvis nu at jeg vælger Maran, er der så nok af dem her i DK til at jeg ville kunne få en ny hane med nyt blod ind en gang om året eller er der for få ;)?
Blodfornyelse hvert år?! Er du fuldkommen tovlig, dit eget avlsarbejde kommer jo til at være ganske omsonst! Man behøver strengst taget ikke skifte sin hane ud andet end hvert fjerde, med mindre man finder en bedre, og hurtigt bliver indavl mig mekendt ikke farligt...
Det lyder jo helt godt, har fået data om tre rarcer nu, ved at Wyandotte skruker, er den også en god kyllinge fører :)?
Lige nu fortæller jeg kun, hvad min sunde fornuft har regnet sig frem til, og selv om denne ikke skal undervurderes, er det naturligvis ingen garanti.  ;)

Wyandotter blev - i lighed med New Hampshire, Italiener og Plymouth Rock - skabt som en produktionshøne. Det man først og fremmest havde i tankerne, var en god kødsætning, rig æglægning og brune, storblommede æg (foruden også en smule flot fjerdragt). Af selvsamme grunde blev den utrolig populær i både Europa og Amerika, og altså ikke fordi den kunne ruge.

Dværgwyandotter blev skabt som en slags kuriositet, og er først og fremmest tiltænkt haveejere med hønsegård, hvortil den da også passer fortrinligt. Efter sigende den førende danske dværghøne.
Os amatørhønseholdere stiller naturligvis lidt andre krav end kød- og ægproducerende hønserier, så antageligt er den store udgave knapt så ferm til de familieære foretagender.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #46 Dato: 15 November , 2008, 14:54 »
Jamen hvis jeg nu har 1 hane og 6 høner. De får så kyllinger, hvor de fleste skal vidersælges, men jeg beholder jo nok nogle selv. Så vil den hane jo kunne krydse sig med sit eget afkom, og derved bliver det da indavl?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 15 November , 2008, 14:57 »
Ellers må du fortælle mig havd jeg skal gøre Magnus, du ved jo meget mere end mig, så kunne godt bruge noget af din vidden ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #48 Dato: 16 November , 2008, 10:00 »
Ellers må du fortælle mig havd jeg skal gøre Magnus, du ved jo meget mere end mig, så kunne godt bruge noget af din vidden ;)
Nu smigrer du. :)

Det er rigtigt, at beholder man hanen og krydser med sine døtre, er der tale om indavl. Og det er også klart, at indavl gennem mange generationer kan give dårligere livskraft, dårligere æglægning, langsommere vækst og større modtagelighed for sygdomme.
   Men det er ikke det samme som at man helt hysterisk skal gå i en kilometervid bue udenom indavl ved hver eneste år at blodforny udefra.

Erfarne opdrættere har fortalt mig, at krydser man et dyr med sit eget afkom, er der kun tale om en beskeden form for indavl. Så længe det pågældende forældredyr er sundt og stærkt og ikke selv indavlet, vil det kun betyde, at afkommet kommer til at ligne forældredyret mere.
   Altså kan man i årevis udskifte skiftesvis hane og høner fra år til år, eller sågar beholde et særligt godt individ længere end det, uden at indavlen bliver overvældende.
   Laver man derimod søskendeparring i generation efter generation, vil den genetiske variation blive stadig mindre, og så er blodfornyelse relevant.

Derudover skal man være opmærksom på at tage de stærkeste og sundeste individer, så de kan give deres gode gener videre. Dette er dog irrelevant hvis man hvert år køber hane udefra, for så kommer det til at være alle andres avlsarbejde der bestemmer dit resultat.

I naturen lever høns så vidt jeg ved i delvis afsondrede flokke, og får kun blodfornyelse fra nogle flokløse, omstrejfende haner en gang imellem. Altså vil der selv dér være tale om en beskeden indavl.

Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 16 November , 2008, 14:49 »
Der blev jeg jo meget klogere Magnus, mange tak :D..

Så et spørgsmål mere: Hvis jeg køber han hane og seks høns, de får ti høne kyllinger, hvor jeg beholder de fem bedste selv. Så krydser hanen sig med sine døtre og det der så kommer ud af det skal man så ikke krydse med ham igen, vel ;)?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 18 November , 2008, 15:07 »
Rengøring begyndet temlig sikkert i weekenden.

Der bliver tætnet sådan at der kun løber luft ind under taget så der stadig er nødvendig udluftning :)..

Ellers skal alt ud (hvis jeg får lov) og der skal skrubbes med et elelr andet, hvis jeg får lov ::)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 19 November , 2008, 19:40 »
Arh!!! Det er alt for underligt at der ikke er nogle høns mere. HAr stadig kun været i hønsehuset en gang, har ikke lyst til at gå derovre. Har også kun været ved graven en gang, og mangler at putte gravsten på dem også :)...

Nu er det godt at naboen har høns, måske får jeg lov til at komme derop og pusle lidt med dem indtil mine egne kommer igen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #52 Dato: 19 November , 2008, 20:34 »
Ja, det er HÅRDT!, kan godt huske sidste efterår, da mine tre aldrig æglæggende høner blev forfremmede til suppehøns. :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #53 Dato: 20 November , 2008, 21:23 »
Der blev jeg jo meget klogere Magnus, mange tak :D..

Så et spørgsmål mere: Hvis jeg køber han hane og seks høns, de får ti høne kyllinger, hvor jeg beholder de fem bedste selv. Så krydser hanen sig med sine døtre og det der så kommer ud af det skal man så ikke krydse med ham igen, vel ;)?
Angiveligt skulle det ikke gøre noget med et par forældrekryds, heller ikke efterfølgende. Søskendeparring skulle stadigvæk give større indavlsdepression.
Er man sikker på hvem der er mor til hvem, kan man sørge for kun at krydse med halvsøskende, det burde der heller ikke ske alverden ved. Men ved begge metoder er det uhyre vigtigt at avle med stærke og sunde dyr.
   Medmindre man ligefrem har mange stammer, må man fra tid til anden ty til blodfornyelse udefra. Dog ikke hvert eneste år. Ellers skulle man have en flok på femogtyve voksne høns med tre-fire haner.

Fru Blume

• Gæst
« Svar #54 Dato: 20 November , 2008, 22:12 »
Mikkel - jeg tror dine tanker om indavl stammer fra dine forældres hundeopdræt. Jeg havde selv præcis samme tanker og spørgsmål som dig omkring blodfornyelse tidligere.

Jeg tænkte meget på i starten om høns havde stamtavler fordi det er jeg vant til at studere når jeg udvælger avlspartnere til mine tævehunde... tænkte meget på hvordan jeg ellers skulle holde indavlsgraden på et fornuftigt niveau..

Tænk på at måden man skaber en type og fastholder den er tit ved avl af beslægtede individer af netop den type man foretrækker. Ved tæt avl ( indavl eller linieavl) får man en forholdsvis stor pulje af de gener man ønsker. Det svære er så om det bliver de gode ønskede egenskaber man fordobler eller om de er de trælse uønskede.. Det er der kun 1 måde at finde ud af på.. Try it!
Og ikke for at fornærme nogen, men det er bare høns .. ikke hunde, katte eller andre store dyr som folk betaler store summer for og forventer at have i mange mange år.

Jeg glæder mig selv til at kaste mig ud i hønseavl og blive lidt klogere på hvordan det hele fungerer..

De bedste hilsner
Trine

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #55 Dato: 20 November , 2008, 22:24 »
Korrekt, det er lige netop der fra :D... Der kan man også i få tilfælde få lov til at krydse mor og søn. Endten for man superhvalpe eller noget der er lige til at aflive, derfor er der ikke ret mange der bruger den måde. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Fru Blume

• Gæst
« Svar #56 Dato: 21 November , 2008, 14:54 »
Nemlig Mikkel.

Vi har faktisk pt et uheldskuld opstået da vores hanhund Erik i en ubevogtet stund mente at den skønneste pige i verden er hans kuldsøster Eurowoman. Hun ligger nu med 4 små poder i hvalpekassen. Og pt ser de ud til at være noget at det mest velbyggede vi har lavet.

Eftersom vi ikke har andre hanhunde i huset må Erik være far til dem. En gang ægte indavl.
Forhåbentligt har vi primært doblet den gode type, men det er nu for tidligt at sige noget om det endnu...

God weekend
Trine

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #57 Dato: 21 November , 2008, 16:14 »
Hvis man nu har en hane(Georg) som er udefra og høner der også er udefra, altså ingen familierelationer. De har så fået børn her i sommer hvor jeg har beholdt nogle høner og en hane(Gilbert). Dvs to haner (far og søn) og 14 høner. Hvornår ville i så skifte hanerne ud?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #58 Dato: 21 November , 2008, 17:39 »
God weekend til dig også :D

Det ved jeg sørme ikke Sussexmor :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 21 November , 2008, 18:46 »
Hvilken farve æg lægger skånske blomsterhøns :D?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.