Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det normalt at "de andre gæs" passer gæslinger?  (Læst 5698 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
Er det normalt at "de andre gæs" passer gæslinger?
« Dato: 08 Maj , 2012, 09:40 »
Hejsa.

Den 18/3 købte vi en ny gås, fordi vi ville af med vores gase. Han var mega sur! Samme dag tog vi gasen fra dem og satte ham i en hesteboks. Han blev heldigvis solgt allerede ugen efter  :)

Den 24/3 begyndte min "gamle" gås, Gåse-Åse, at lægge æg. Vi tog dem fra hende og pustede dem ud, da der jo ikke kunne være noget i dem, når vi ingen gase havde. Hun lagde ialt 12, hvor vi pustede to 10 ud. I den periode hvor hun lagde æg, parrede vores nye gås, Stærke Janne Gåse-Åse. Nogle af jer herinde skrev til mig, at det er meget normalt at to gæs parrer.
Gåse-Åse lagde sig skruk, og jeg tænke, at hun da lige så godt kunne ligge på et par æg i stedet for ingenting - der var jo ikke noget i æggene...

For et par uger siden kom min søster og lyste nogle hønseæg med kyllinger i. Vi besluttede os derfor at lyse gåseæggene - også til trods for der ikke kunne være noget i dem. Men tænk sig!!! - vi kunne se en gæsling i hvert æg!!!!! Og vi var overhovedet ikke i tvivil. Vi kunne se selve gæslingen samt blodårer. Det var bare så fantastsik!

Her i weekenden er æggene så klækket og der er kommet de 2 SKØNNESTE gæslinger  :-* :-* :-*

Nu har jeg så en del spørgsmål til jer ang. min nye gås, Stærke Janne. Jeg er lidt i tvivl om, om hun er en gase. Hun har indtil videre ikke virket "gase-agtig", ud over hun har knaldet den anden gås  ;). Hun er virkelig sød. Men nu når gæslingerne er kommet, stå hun konstant foran reden og beskytter mor og børn. Hun hvæser og angriber når vi kommer ind i huset. Er det normalt at "de andre gæs" gør det eller er det normalt kun gaser der beskytter? Det skal også lige siges, at der er gået ca 3 uger fra vi kom af med vores føste gase til de nyklækkede æg blev lagt. Kan det stadig være vores gamle Gåstav der er far eller tror I det er Stærke Janne? Vi har forsøgt at vende bunden i vejret på Janne og tjekke hende bagdel, men vi kan altså ikke se om hun er gås eller gase...

Hvad er jeres mening? Er Stærke Janne gås eller gase?

Glæder mig til at høre fra Jer!  :D
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Er det normalt at "de andre gæs" passer gæslinger?
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2012, 10:22 »
Alene på gase-adfærden vedr. at passe på gæslingerne,  vil jeg mene at det er en Stærke Jan, I har fået.  *f
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2012, 14:04 »
 ;D Det tænker jeg også lidt. Bare hun/han bliver sød igen, når gæslingerne er blevet store  :)
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2012, 14:12 »
Det er nu ikke så ligetil.
Jeg har to gæs, og de passer skam nidkært på deres unger når jeg giver dem nogen, og den der er mest skruk passer reden, og den anden sprutter og hvæser, faktisk har Korsør som den ene hedder bidt farmand i hånden i år, fordi han kom for tæt på reden, så bare kom an, gæs eller gaser,  de passer på deres afkom med dødsforagt  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2012, 14:26 »
Ja, så er det jo stadig en gåde :D Jeg må nok vente et helt år og se om Janne begynder at lægge æg eller om der er liv i Gåse-Åses æg igen næste år  ;)
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2012, 16:16 »
Det er ikke nok bare at vinde gåsen om og kigge, man skal også trykke og kommer der en lille proptrækker tingest ud, så er det selvfølgelig en gase.

Ellers kan gåsen måske nok gemme sæd i tre uger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2012, 19:18 »
Med de datoer du skrive omkring salg af gasen samt æglæggeriet, tror jeg sagtens at æggene kan være befrugtet med suregasens sæd!!
Lars

Offline Jens Chr

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2012, 21:05 »
For ænder og høns har jeg hørt at de kan være befrugtede 2-3 uger efter hannen er taget fra.

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2012, 13:46 »
Lene: jeg har ikke kun vendt den om ;) Har prøvet at trykke for at se, om jeg kunne se "skruen" :D Det kunne jeg ikke. Men da jeg havde gæslinger af både hanner og hunner sidste år, forsøgte jeg også på dem. Der kunne jeg heller ikke se forskel. Det er bare ikke min stærke side :D

Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen