Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isolere eller ikke isolere?  (Læst 7193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Isolere eller ikke isolere?
« Dato: 08 Maj , 2012, 07:23 »
Jeg er i tvivl om vi skal isolere vores nye hønsehus?

Regulativet for Syddjurs siger, at haner skal holdes i lydisoleret eller mørklagt hus aften og nat. Vi laver 3 stammerum i vores store blikplade-brændeskur, som selvfølgelig som minimum skal gøres tæt og trækfrit inden stammerummende bygges op derinde...

Vi vil gerne bruge okay billige eller genbrugsmaterialer, hvis nogen har gode ideer?

Glæder mig til at høre fra alle jer kreative og kloge hoveder - og til at dele svarene med min egen byggemand bob...

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isolere eller ikke isolere?
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2012, 08:46 »
Hvis det står i lovgivningen. Så ville jeg ihvertfald gøre det. Der er jo også fordele f.eks frostfrit vand til vinter og mere varme = flere æg i vinterperioden.

Hvordan det skal gøres og med hvad, det må der så andre på banen til at fortælle.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2012, 09:59 »
Iflg. regulativet er det okay "kun" at mørklægge fra kl. 22 til 7/8 Morgen...

Humlen er at jeg skal overbevise min kæreste om at isolering er bedst!!! Han synes det er "fråds"...læs: hans hønsefeber ikke på fuldt blus endnu!!

Måske sku jeg bare kaste mig ud i det og gøre det selv...så kommer han nok springende for at perfektionere mit værk!!

ANDRE FORDELE VED ISOLERING AF HØNSEHUS
- frostfri drikkekar
- chance for flere vinteræg
- lune, når de bare skal nydes/rengøring

FLERE?

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2012, 10:28 »
Hvis hønsene er den eneste opvarmningskilde kan du ikke isolere skuret frostfrit.

Hønsene kan sagtens tåle frost, men ikke træk.
Jeg tror alligevel at jeg ville vælge at isolere i vægge og loft. Fx. med Rockwool handy 37 i 10 cm tykkelse. En pakke med 3,6 m2 kan fåes til kr. 90. Og så ville jeg sætte plader på. Fx. 9 mm beklædningsplader. 122 cm x 244 cm kan fåes til  kr. 189, i xl-byg.
Jeg vil isolere for at tætne, for at begrænse træk.

Gulvet vil jeg vælge enten at støbe, eller lave et hævet trægulv, for at undgå rotteangreb nedefra. Det kommer vel også an på hvor højt skuret er.

Derudover vil jeg anbefale at få trukket strøm derud. Så I kan gøre noget for at holde vandet frostfrit. Det er træls at skulle ud med vand hveranden time døgnet rundt når det er koldest.
Om vinteren er det også mørkt det meste af døgnet, det gør det en smule bøvlet at fodre, samle æg og gøre rent hvis man ikke er hjemme i dagtimerne.

Måske var det også en ide med et par (brugte) termovinduer der kan sættes i sydsiden af skuret.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2012, 10:33 »
 /o Top dollar, Ole Baun - super svar!! Der er masser af plads også i højden og allerede el derude. Såden en kort og kontant gør-det-selv opremsning går rent ind hos Tuefar ;D

<E

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2012, 11:08 »
Vores hønsehus er isoleret og det er jeg glad for.
Ingen frost i æggene, vandet fik kun lidt is i som hønsene selv pikkede hul på ( tror det er fordi det står tæt på hønselemmen) og ellers kunne man tydeligt mærke at det var dejligt lunt inde hos dem, om eftermiddag/aftnen når jeg kom for at hente æg og lukke :)
Men hvis i isolere, så få det ordenligt rottesikret, for sådanne bæster kan hurtigt få ødelagt jeres arbejde og lave rotterede i isoleringen :(
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2012, 11:28 »
Jeg bygte en hønse sidste vinter og valgte isolering. Den er  ikke testet om vinter men isolering har en væsentlig støj reduktion, at tidligere naboklage blev til "det er enlig  hyggeligt med  hane". For sammenlign effekten: solsorte larmer mere end hanen. /o
Huset er bygget: (indefra) 6 mm vandfast krydsfiner, 50 mm rockwool og  huset er  beklædt med 19mm granbrædder. Vinduerne er enkeltglas genbrugsvinduer. Gulvet  hævet ca 40 overjorden og  bygget af  12mm vandfast og  isoleret.
Jeg er glad at  jeg  valgte isolering af  støjhensyn, varmeeffekt bliver testet næste vinter ::)
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2012, 11:40 »
Hvad gør i så med ventilation ?

I forbindelse med der er isoleret i tag o.s.v mener jeg...

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2012, 11:51 »
I huset som er 3,75m² og væghøjde 1,20 m har  jeg  i toppen af den ene gavl en  25*30 cm hul,  samt langs syd facaden oppe ved loftet ca 3 cm høj sprække med hele facadens længde, begge med fluenet. Og så selvfølgelig smutlemmen som er  åbent om dagen.
Det har været tilstrækkelig i perioden  fra februar her til. Om sommeren har jeg tænkt mig at åbne dørren som åbner sig til volieren.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2012, 22:46 »
Vores hønsehus er isoleret og det er jeg glad for.
Ingen frost i æggene, vandet fik kun lidt is i som hønsene selv pikkede hul på ( tror det er fordi det står tæt på hønselemmen) og ellers kunne man tydeligt mærke at det var dejligt lunt inde hos dem, om eftermiddag/aftnen når jeg kom for at hente æg og lukke :)

Kunne dine høns holde hønsehuset frostfrit, eller i hvert fald så varmt at vandet ikke frøs til is, uden andre "opvarmningskilder" i vinter hvor det frøs ned til -15 grader?
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
1,10 lys sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2012, 06:55 »
Jeg har isoleret hønsehus udelukkende af støjhensyn (naboer). Mit vand er ikke frostfrit, når vi har vintre som de to foregående. Udluftning sker vha. de åbne smuthuller om dagen, og desuden har jeg to ventilationsriste, en i hver gavl.
Hvis jeg boede, så jeg ikke skulle tage støjhensyn ville jeg ikke isolere.
Mht. mørklægning så afholder det IKKE haner fra at gale. Jeg har oplevet mine reagere på lyd med galen i buldermørke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Maj , 2012, 08:22 »
Kunne dine høns holde hønsehuset frostfrit, eller i hvert fald så varmt at vandet ikke frøs til is, uden andre "opvarmningskilder" i vinter hvor det frøs ned til -15 grader?

Ja det kunne jeg, det bundfrøs kun en gang, og da havde hønsene næsten tømt vandbeholderen. Ellers kunne jeg pille isen af og der var vand under, eller prikkede hønsene selv hul.
Nu har jeg kun haft hønsene en vinter, og den var jo ikke så hård som 2010/11 vinteren.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2012, 18:01 »
Ok Caroline, så holdt min påstand "Hvis hønsene er den eneste opvarmningskilde kan du ikke isolere skuret frostfrit" ikke vand, om jeg så må sige  ::)

I vinters havde jeg 5 høns i stalden. Den kunne de ikke holde frostfri, men den består stort set også kun af sten og beton. Der kom is på vandet efter et par timer hvis ikke jeg gjorde noget;- så det gjorde jeg. Vandskålen blev klodset op, og en 40 W pære blev anbragt under den. Et tænd / sluk ur sørgede for at tænde for lyset, og dermed varmen i ½ time hver anden time i dagtimerne, og lidt længere om morgenen, så vandet, der i nattens løb var bundfrosset, kunne tø op.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
1,10 lys sussex

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2012, 18:12 »
Nu sad de også 25 høns/haner og 4 kalkuner sammen, så det er jo også en del.
Mit hønsehus er en lille skurvogn.

Men nu må jeg se om min påstand holder hvis vi næste vinter får -15-20 grader i 3 mdr ;)
Caroline

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2012, 22:24 »
Tak til alle jer, som spandt denne tråd /o

...der er indtil videre isoleret i 2/3 af Spetaklet og resten følger  /o

Louise