Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et lille nyt gåseliv  (Læst 2002 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
Et lille nyt gåseliv
« Dato: 06 Maj , 2012, 12:28 »
Der var hul på 4 gåseæg i rugemaskinen, nabo Ole sendte en sms, da han skulle på arbejde lørdag morgen, han var i tvivl om de alle ville overleve  :-\
Derfor gik jeg på visit hos de små 'gåslinger', og de tre var ude og OK, men der lå en, som stadig så våd ud og var lidt udslidt. Den var helt klistret ind i indtørret æggesnask, den ene fod lignede en klumpfod og dunene kunne ikke rejse sig. Jeg forberedte et lunt bad til den i håndvasken og samlede det lille pus op. Æggeklisteret var helt stift, derfor kunne den ikke bevæge sig  :(
Ude i det varme vand fik jeg blødgjort og forsigtigt gnedet en masse af æggeresterne af, foden kom fri af hinden og vingen, så den kunne røre på sig. Den fik dyppet næbbet et par gange, så man kunne høre luften ralle i lungerne på den, og jeg var flere gange ved at tro at den havde opgivet :'(

Den blev nænsomt tørret og lagt i rugemaskinen til de andre, men så blev den bare liggende og gjorde ikke noget forsøg på at bevæge sig...
Nå, ud med gåslingen igen, omsluttet af varme hænder og ind mod min hals blev den nusset og tørret forsigtigt, og 'vi' fandt en varm solstråle, som lunende godt. Efter 2 timer i mine hænder begyndte det lille kræ at tørre og få dun, så den så helt rigtig ud  ;D  den pippede mere og mere, holdt næsten op med at ralle og begyndte at mosle rundt i mine hænder.
Så kom den tilbage til sine søskende i rugemaskinen, og nu så det ganske anderledes ud! Den har kun en enkelt klat tilbage på toppen af hovedet, hvilket får den til at se rigtig fræk ud  ;D
I går aftes var jeg lige forbi for at se til den, og nu kan den selv holde hovedet og roder rundt sammen med de andre - som lige fik en dag mere i maskinen for at de kunne klare sig sammen alle 4  :)

At være gåsemor er skøøøønt når det lykkes! *y
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Et lille nyt gåseliv
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2012, 12:30 »
Tillykke med gåsebarnet. Ja, af og til skal der lidt hjælp til. Dejligt at kunne gøre en forskel /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2012, 12:43 »
Sikke en skøn beretning om hjælp til livets begyndelse..må den lille vokse op og blive en skøn gåseskønhed med mange, mange spændende år foran sig.

*p *p *p *p !j
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2012, 17:19 »
*p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk