Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Overdådig rhodendendrun  (Læst 1038 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Overdådig rhodendendrun
« Dato: 05 Maj , 2012, 00:31 »
Jeg har for nogle år siden etableret et rhodendendrun bed bagest i haven. Planterne er ved at tage rigtigt godt fat nu. I år er en af planterne så overdådig i sin blomstring at jeg kan frygte at grene vil knække pga af vægten af blomster.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Overdådig rhodendendrun
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2012, 00:32 »
Og her lidt tættere på hvor man måske kan ane hvor tunge nogle af grenene er. Og det er ikke alle blomster der er sprunget helt ud endnu.
Mvh
Erik Andersen

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2012, 02:21 »
øj, hvor er den flot. Min husbond drømmer også om et rhododendronbed, men da det er mig der passer blomsterne, bliver vi nødt til at vente til næste år med at plante. Jeg har tilgengæld et flot bed med 1 1/2 meter høje hortensia, som blomstrer senere i år. Sætter billeder ind når de blomstrer  ;)

(er på nattevagt . . derfor det sene skriv  ::))
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline ncj

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2012, 08:11 »
Den skal nu nok holde, så vidt jeg kan se er det en viscy,også kaldet diandii.bare vi ikke får en frostnat
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2012, 08:13 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2012, 22:20 »
Min husbond drømmer også om et rhododendronbed, men da det er mig der passer blomsterne, bliver vi nødt til at vente til næste år med at plante.

Ikke helt forstået. Planterne skal jo blot i jorden (med noget rhodendendrun spagnum), så passer de sig selv (med lidt gødning 2-3 gange om året). Så hvorfor skal plantningen udsættes til næste år?
Mvh
Erik Andersen

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2012, 22:42 »
Og en masse vand.

Og en Rhodedendron i den størrelse du har der, står nok i en 1-2k... Hvis ikke mere... - Så det koster også lidt at etablere :)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Maj , 2012, 22:45 »
Rhododendron er bare smukke. Man skal dog huske altid (Ligesom Erik har gjort) at plante rhododendronerne sammen i små grupper og ikke hver for sig.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2012, 22:54 »
Og en Rhodedendron i den størrelse du har der, står nok i en 1-2k... Hvis ikke mere... - Så det koster også lidt at etablere :)

Ingen siger at man skal etablere dem i den størrelse.  ;) Jeg tror ikke jeg har betalt mere end 150 kr for nogle af de rhodendendrun vi har på vores matrikel. Mange af dem er faktisk købt i Rema1000, når de har dem til 50 kr stykket. Kærlig pleje gør underværker.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2012, 10:26 »
Rhododendron er bare smukke. Man skal dog huske altid (Ligesom Erik har gjort) at plante rhododendronerne sammen i små grupper og ikke hver for sig.

Hvad skulle det være godt for? - Rhode fungere da fint som solitær plante? - Dens vækst retfærdiggør helt klart at den kan stå for sig selv...

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2012, 10:28 »
Hvad skulle det være godt for? - Rhode fungere da fint som solitær plante? - Dens vækst retfærdiggør helt klart at den kan stå for sig selv...

Faktisk har jeg ingen ide, hvorfor. Jeg fik det af vide da jeg arbejdede på en planteskole...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Poul Harkjær

• Passiv bruger
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2012, 10:37 »
Rhododendron, kan da sagtens stå alene, men når man planter i grupper, med lidt forskellig blomstringstid, får man en god lang blomstring. I bunden af vores rhododendron bed, har vi plantet lyng, pletter i luften, tyttebær,og bagerst i bedet står et par blåbær.
Jeg syntes det er kønnere med grøn bunddække, end det bare spagnum.
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2012, 11:11 »
@ Erik
Hvis du er bekymret for om den holder, så kan jeg anbefale cykelslange til opbinding, den er bred og blød, og vil ikke skade grenene, og du vil ikke se den i mellem grenene, du kan jo nøjes med at binde de du synes er hårdest ramt af tyngde.

Den er meget flot  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ncj

• Bruger
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2012, 15:13 »
Jeg har lidt over 100 rhododendron i haven, og har aldrig haft en plante der ikke kan bære sine blomster,det eneste der kan ødelægge grenene er snetryk.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)