Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder/vand til ællinger/gæslinger  (Læst 5753 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
Foder/vand til ællinger/gæslinger
« Dato: 04 Maj , 2012, 21:17 »
Vi har nu nogle ællinger og gæslinger der er ca 3 uger gamle.
De er vokset godt allerede og alt er som det skal være, men spørgsmålet går på om de skal have vand og mad i de huse hvor de kommer ind om aftenen eller om de kan klare den fra 20-ca. 6.30 uden mad og vand.
Vi har hele tiden holdt dem med mad og vand i huse såvel som på græsset i løbet af dagen, også en balje de kan dyppe sig i.
Men eftersom de er blevet større skider de mere og de skider også i vandet selvom det sættes højt.

Og lige et tillægs spørgsmål - hvornår kan de gå i husene ude, uden der er varme på, det er sådan nogle A-huse som er uisolerede og ikke 100% tætte. Derfor har vi haft varme på om natten og til de kommer ud.
I løbet af dagen er der ikke tændt, og de går heller ikke ind og lægger sig.

Gode råd modtages, de skal jo have det godt de "skide"rrikker.
Apropos så har den lille gæsling der fik en hård start på livet, fået det meget bedre og er vokset godt til, den er dog slet ikke så stor som de andre og piver lidt mere end dem, men den er blevet til vores lille kælegås - og har fået navnet Gandhi :D  ;)

På forhånd tak.
Mvh
Jeanette

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Foder/vand til ællinger/gæslinger
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2012, 21:57 »
vores ællinger går først uden varme om natten når de får fjer på- så er jeg sikker på at de koan holde varemen hele tiden. den bedste metode er at holde øje med dem og se om de klumper sig sammen hvis de ikke har varme og de er lidt rastløse og... fryser.  når de er så store at de kan holde varmen hele døgnet bliver de lukket i huset uden mad/vand så kommer de ud om morgenen...
vores er nu 2 uger gamle og der vil gå nok 3-4 uger før jeg vil helt slukke for varmen, men er vejret til det (de par 20 grader)så kan de sagtens klare hele dagen ude uden varme, men i læ. jeg har forsøgt at tage mine ude i dag(de bor i stalden  ellers) det var for koldt, alt for koldt de klumpede sig næsten oven i hinanden, så 30 min og så var de hjemme under varmelampen)
jeg ved godt hvad du mener når du skriver skidderikker- jo det der kommer ind skal også ud, og lidt til ;) og så vandplaskeri over det hele.- det er jo ænder /o
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2012, 22:07 »
vores ællinger går først uden varme om natten når de får fjer på- så er jeg sikker på at de koan holde varemen hele tiden. den bedste metode er at holde øje med dem og se om de klumper sig sammen hvis de ikke har varme og de er lidt rastløse og... fryser.  når de er så store at de kan holde varmen hele døgnet bliver de lukket i huset uden mad/vand så kommer de ud om morgenen...
vores er nu 2 uger gamle og der vil gå nok 3-4 uger før jeg vil helt slukke for varmen, men er vejret til det (de par 20 grader)så kan de sagtens klare hele dagen ude uden varme, men i læ. jeg har forsøgt at tage mine ude i dag(de bor i stalden  ellers) det var for koldt, alt for koldt de klumpede sig næsten oven i hinanden, så 30 min og så var de hjemme under varmelampen)
jeg ved godt hvad du mener når du skriver skidderikker- jo det der kommer ind skal også ud, og lidt til ;) og så vandplaskeri over det hele.- det er jo ænder /o
Ja du har ret,  her er gæslingerne mindst lige så glade for vandet som ællingerne.
Tak for svaret i øvrigt, vi tænkte at de skulle være ca. 2 uger endnu og så ville vi tage højde for temperaturene ude.
De var alle ude i dag i laaang tid uden at klumpe sig sammen ovenpå hinanden, så det gik fint.
Det lyder godt de kan fravænnes mad og vand om natten som større, for ikke at have det svineri ;)
Mvh
Jeanette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2012, 22:25 »
Det lyder godt de kan fravænnes mad og vand om natten som større, for ikke at have det svineri ;)

Jeg tillader mig lige at være næbbet et øjeblik.

De bliver jo ikke fravænnet, blot afskåret, fra mad og vand om natten.

Ænder, gæs og høns æder (og skider) efter behov. Hvis man påvirker adgangen til foder/vand ville jeg umiddelbart tro at det fik indvirkning på tilvæksten.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2012, 22:28 »
Jeg tillader mig lige at være næbbet et øjeblik.

De bliver jo ikke fravænnet, blot afskåret, fra mad og vand om natten.

Ænder, gæs og høns æder (og skider) efter behov. Hvis man påvirker adgangen til foder/vand ville jeg umiddelbart tro at det fik indvirkning på tilvæksten.
Det er fint med flere kommentarer, det er jo ikke sådan at vi ikke vil give dem mad, slet slet ikke. Men mere at de ikke skal skide i det, altså anbefaler andre de skal have fri adgang til det som vores høns og kaniner har det, jamen så er det sådan. Det andet ville blot gøre det lettere for os.
Mvh
Jeanette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2012, 22:37 »
Hej Jeanette.

Sidste år havde vi 10 ænder. Vi fik dem som 10 dage gamle, og jeg mener kun, at varmen var tændt ca 14 dage herefter, om natten kun. Herefter måtte de bare klare sig uden varme overhovedet...og de havde de det ganske fint med. De klumpede sig stadig sammen, da de var 5 måneder gamle !!

De fik KUN vand og mad i andegården, intet indenfor. Jeg prøvede det i starten, men det blev et frygteligt griseri. Ingen problem at holde tørst og sult natten over :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling