Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilvækst og fodring af Slagte Plymouth Rock?  (Læst 6417 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bentrold

• Passiv bruger
Tilvækst og fodring af Slagte Plymouth Rock?
« Dato: 04 Maj , 2012, 18:38 »
Vi har for første gang forsøgt os med dag gamle kyllinger:
 10 plymouth Rock (Klækket 23/24 april) "de hvide"
 5 Australorps (klækket 25/26 april)" de sorte"

De hvide er til at spise og de sorte er til at beholde( Hvis de ikke larmer for meget ;) )
Den yngste på 6 år blev meget ulykkelig, da vi havde aflivet/slagtet de 3 isaer og 2 New Hampshire (De lagde , til sammen, et æg hver anden dag), derfor tænkte vi at vi kunne prøve med nogle Australorpser som æglæggere og evt. skruk-høns, samt 8 nye Isa'er.
Jeg giver Kyllingerne fri adgang til startfoder blandet med undulatblanding,vand og aktivtkul og 0-4 grus , de går på aviser med sand i en hjemmelavet "kyllinge-kasse" med varmelampe.
De har fået "hønseguf" 1 gang :-)

Her til morgen vejede jeg dem, det var lidt af en overraskelse.... :o

Den mindste af de hvide vejer 50 g og den største 220 g, de fleste ligger på 150-175 g!!
De sorte vejer 50-77 g!

Hvad skal jeg gøre for at få dem til at vokse mere ens? og hvor meget foder må de få?

MVH
Bentrold
0.1 Isa warren
0.3 Grünleger
1.0 Dværg kanin
1.3 Store Kaniner til slagt (1.0 Fransk vædder, 0.1 Stor sølv 0.2 Blå FV/Havana blandinger)
1.1 Maine Coon (Neutraliserede Søn og Mor)
1.0 Huskat
1.0 korthåret Chihuahua
3.2 Børn
0.1 Dejlig Kone :-)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tilvækst og fodring af Slagte Plymouth Rock?
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2012, 18:51 »
Hvis du med hvide pl. rocks mener slagtevarianten, så vokser de i et forrygende tempo og du skal faktisk begrænse deres mad så de ikke får ledproblemer, der ender med aflivning i alt for tidlig en alder. Hvis de er købt privat er det ikke sikkert at de er af samme genetiske sammensætning som slagtehybriderne og derfor har de forskellig vækst. Der kan også være noget galt med den på 50 gram. Spiser og drikker den? Faktisk kan det være lidt problematisk at have dem gående sammen, de to slags.
Så altså: HVAD er de købt som? Racehøns eller slagtekyllinger af industri-oprindelse?
Har du set forældredyrene?
Er varmen i orden?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2012, 20:28 »
Jeg går ud fra at "Plymouth Rockerne" er æde industri modellen. Siden de allerede er så store. Og at som Ankerine skriver, den lille er der noget galt med, siden den ikke vokser.

Til gengæld synes jeg vægten på Australorpsne er lidt i underkanten og spørgsmålet er så om de få lov at komme rigtig til foderet, for de andre ædemaskiner, så det er derfor de er små.

"Plymouth Rockerne" er dem som ligger i køledisken og som er fodret op på 36 dage. Så de indavlet stærkt igennem for hurtig vækst  på kortere tid (tid er penge) og de har ikke noget at gøre med racen Plymouth Rock at gøre.
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2012, 20:30 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bentrold

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2012, 21:43 »
Plymouth rock er købt hos Bang's og burde derfor være i orden.
Australorps er købt hos Maxsøe i Rødovre og jeg har ikke set forældrene....
De spiser alle fint, når jeg ser på, men har da overvejet at skille dem ad - men har kun en varmelampe.....men flere pærer.

Den lille har været lille fra starten...

Når de bliver 2 uger havde jeg tænkt mig at hele "kyllingekassen" (med varme) skulle flyttes ud i drivhuset, så de kan få lidt mere plads at løbe på..hvornår er de store nok til at rode i jorden og spise grønt? Vi har sået hvede i den ene ende af drivhuset til kyllingerne.
Hvor meget mad skal slagtekyllingerne have?
0.1 Isa warren
0.3 Grünleger
1.0 Dværg kanin
1.3 Store Kaniner til slagt (1.0 Fransk vædder, 0.1 Stor sølv 0.2 Blå FV/Havana blandinger)
1.0 Huskat
1.0 korthåret Chihuahua
3.2 Børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2012, 21:54 »
Plymouth rock er købt hos Bang's og burde derfor være i orden.

Ingen siger at de ikke er i orden, men der er to forskellige slags Plymouth Rock i handel. Der er racen Plymouth Rock, som er som så mange andre racer. Og så er der en industri/hybrid Plymouth Rock som er avlet med henblik på ekstrem hurtig tilvækst. Det er dem der bla ses på diverse tv klip om uacceptabelt hønsehold, fordi dyrene vokser så hurtigt til at bentøjet simpelthen ikke kan bære dem. Det er dem som Lene refererer til slagtes efter ca 36 dage.

Så spørgsmålet er jo hvad Bang sælger. Racedyr eller hybrider. Jeg tror det er sidstnævnte. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Bentrold

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2012, 17:00 »
Det er slagte hybrider, jeg tænkte mest på "sundheds standarden", da jeg skrev at de burde være i orden  :)
Jeg har nu flyttet dem ud i drivhuset for at de har lidt mere plads.

Prøver at oploade nogle billeder
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2012, 22:20 Fra Bentrold »
0.1 Isa warren
0.3 Grünleger
1.0 Dværg kanin
1.0 Huskat
1.0 korthåret Chihuahua
3.2 Børn