Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dansk Landhøns  (Læst 4334 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Frandsen

• Passiv bruger
    • www.askedrengen.dk
Dansk Landhøns
« Dato: 04 Maj , 2012, 10:14 »
Hej.
Er der nogen der har Dansk Landhøns som kan fortælle mig lidt om deres temprament ??
Jeg har stadig ikke beslute mig hvilken høns jeg skal ha, jeg hælder stadig mest til wyandotter eller plymouth rock, men syntes også Dansk Landhøns lyder spændende, men er bange for de er for vilde.
Hilsen
Helle Frandsen
Med venlig hilsen
Helle Frandsen
1,5 store sølvrandet Wyandotter
2 skønne Broholmer, Aske og Tjalfe
2 dejlige Hus katte

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
Sv: Dansk Landhøns
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2012, 11:00 »
Jeg er ny i hønse verdenen. Har lige fået 1.4 landhøns hjem stor str. Jeg ser det som en god ting de er vilde og er gode til at finde mad selv og hårdføre det var det der gjorde jeg valgte dem. Det med temperment er det ikke et spørgsmål om hvor meget de har været i hænder og hvordan man har dem???

Mvh nybegynderen  ::)
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2012, 11:02 »
De er ikke mere vilde end andre høns, men de kan flyve og er ikke så tunge, så de bevæger sig lettere. Hvis man har haft dem fra kyllinger kan de blive fint tamme. Jeg har også hørt meget om at de skulle være flyvske og nervøst anlagt, men jeg går nogen gange og er ved at falde over mine, så det kommer vist mere an på opvækst og tilvænning til mennesker end race.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2012, 11:10 »
Jeg er ret imponeret over hvor langt landhøns kan flyve hvis man kommer med godbidder til dem. /o
Men det var nok ikke det du ville høre ::)
Ellers kan jeg kun ANBEFALE landhøns.
Har selv sorte landhøns og overvejer kraftigt at få et par andre farver også. Hønsebacille <:
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2012, 13:16 »
Vores landhøns købte vi som daggamle sidste år. De boede under varmelampen i et bur i udestuen de første uger og var derfor stort set konstant omgivet af mennesker og børnehænder. Ingen af dem er nervøse, men nogle er mere tamme end andre. De spiser alle af hånden, men det er kun en af dem jeg kan gå hen og løfte og kæle med. Hun kommer også gerne på besøg i huset, når døren er åben. En anden kan jeg, hvis jeg er forsigtig, få lov at ae lidt, mens de sidste 2 ikke vil kæles. De vil dog alle 4 rigtig gerne "hjælpe" mig når jeg arbejder i haven, så går de helt tæt på, uanset om jeg sidder eller står.
Mens hønerne blev søde og tamme, så endte den hane vi valgte at beholde med at blive et hidsigt bæst, som sprang på os. Han blev "afkortet" og vi købte en ny hane. Han havde måske ikke været tam, der hvor han kom fra, men i hvert fald vant til menneskehænder. Men jeg kan ikke komme til ham. Han er lidt bange for mig. men til gengæld gør han hverken børnene eller mig det fjerneste og han gør sit job til UG (alle rugeæg har været befrugtede), så ham er vi tilfredse med.
At de er flyvske, som at de flakser rundt, vil jeg bestemt ikke sige. De går fredeligt rundt og skraber fra tidlig morgen til temmelig sen aften. Men, ja - de flyver når de har lyst eller behov. De har ingen problemer med at flyve over hønsegårdens hegn på 2m, hønsene vel at mærke, hanen kan ikke, eller gør det i hvert fald ikke. Og en aften, da de havde skrabet rundt i løsdriften i laden, da æslerne var gået på
stald, havde de åbenbart ikke turde gå forbi æslerne ud. I stedet var de fløjet op og havde puttet sig på en af hanebjælkerne i laden, nok 4 meter oppe. Her var hanen dog med. Der sad de så trygt og godt og sov den nat. Æslerne har nok været trætte af det, da hanen gerne tager fat med sin galen ved 3-4 tiden  ;)
Men er det landhøns af samme kaliber og temperament som mine du får fat i, så kan jeg kun anbefale dem.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2012, 16:22 »
Det kommer nok an på hvor vildt er vildt :)

Jeg havde dem en overgang og synes de var ganske rolige når man gik rundt blandt dem.. Jeg havde dog det problem de fløj over mit hegn og så måtte jeg finde en anden race. Så de er bestemt meget flyvske og fødesøgende. Men ellers synes jeg de er som de fleste andre høns jeg har været igennem.
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2012, 19:45 Fra Jesper Arnecke »

Offline Helle Frandsen

• Passiv bruger
    • www.askedrengen.dk
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2012, 18:04 »
når i skriver f.eks. 1.4 ,er det så en hane og 4 høns ??
Med venlig hilsen
Helle Frandsen
1,5 store sølvrandet Wyandotter
2 skønne Broholmer, Aske og Tjalfe
2 dejlige Hus katte

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2012, 18:51 »
Ja :).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede