I går aftes, da det skumrede, gik jeg en sidste tur rundt på matriklen for dels at samle grønt til kaninerne, dels lege lidt med hunden. Vi fik følgeskab af en blå og en guldhalset høne. De gik lige omkring mig og hunden, side om side mens de sludrede om dit og dat. F.eks. kunne de blive meget langhalsede når de skulle se om Gizmo kunne finde den kastede apport-pind. Når han kom springende med den (han finder den ALTID!) så gokkede de anerkendende. Det var også spændende at se, hvad jeg skar af og puttede i den store spand af planter. En enkelt mælkebøtte var for god til at ende i en kaninmave og blev skrabet i stykker og delvist fortæret af dem i fællesskab. Da vi nåede til frugthaven blev de lige distraheret af det lag kompost, der er lagt omkring solbær- og stikkelsbærbuskene. Der MÅTTE der lige skrabes lidt. Da jeg kaldte på dem, kom de straks løbende

. På tilbagevejen kom vi ind i en flok insekter, der hvirvlede op fra græsset - så der blev basket og snappet i luften til den store guldmedalje. Hunden satte sig og så på - sikke da noget at jagte

. Lidt efter var det ikke spændende længere, så vi fortsatte "hjemad". Da vi nåede hønsehusene gik de ind i deres gård og fløj op på pindene. Dér sidder de så og venter indtil min mand kommer og putter dem ind i hønsehuset efter lidt småsnak. Det skal lige siges at vores græsstier, som vi gik ad, strækker sig over 450 meter - så det er da meget "godt gået" af små hønseben, der har haft travlt hele dagen, ikke?
Hønsetosser? Hvem???