Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan kyllingerne kende forskel på skrukmødrene ?  (Læst 1933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Kan kyllingerne kende forskel på skrukmødrene ?
« Dato: 04 Maj , 2012, 09:16 »
Hejsa Forumsfolk

Hvad er jeres erfaring mht flere hold af kyllinger + skrukmødre, kan de små kende forskel på deres "mor" og de andres når der er mange uger imellem holdene, dvs. når der går en del uger fra det første hold til det næste kommer ind i flokken ?.

Vi har personlig kun prøvet enten at have 1 enkel hold kyllinger i flokken af de store, eller haft to skrukker der rugede samtidig og derfor deltes om at passe kyllingerne (hvor de selvfølgelig bare følte at de havde to mødre).

Nu har vi et hold på 2 uger der så småt gerne måtte gå nogle timer i haven sammen med resten deriblandt skrukmor med 4-6 ugers kyllinger, men kan de godt skelne mellem skrukmødrenes stemmer, dvs. holder de sig til den rigtige mor selvom den anden måske laver "god mad lyd" til hendes kyllinger - hvad er jeres erfaringer. Har hønemødre hver sin egen "stemme" som de kan kende forskel på.
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kan kyllingerne kende forskel på skrukmødrene ?
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2012, 09:22 »
Vi har haft tre hold med ca en uges mellemrum. Ja, de kan godt høre forskel men løber alligevel hen til den der kommer med "god mad-lyde". Én høne ville ikke have noget med de andres kyllinger at gøre - de to andre var begejstrede for at have flere kyllinger omkring sig. Så jeg tror faktisk (godt nok ud fra et statistisk spinkelt grundlag ;)) at de er lige så forskellige som alle andre også på det punkt. Vi har også haft en høne, der uden egne kyllinger, kaldte de andres til sig. Og unghaner, der har være babysittere for maskinudrugede, varmefri kyllinger - de kom også ind under vingerne om natten ::). Så du må nok prøve dig frem og være klar til at gribe ind.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2012, 09:26 »
Jeg har kyllinger i flere aldre, der går med hver deres mor. Det går fint. Når et nyt hold kommer ud til de andre med deres mor, holder jeg lige lidt ekstra øje med dem. Kyllingerne kan sagtens kende deres mor.
Jeg har en enkelt gang haft en skruk, der overfaldt en anden skruk for at stjæle hendes kyllinger (en overfaldne lignede en, der havde tabt en boksekamp /d men kom sig fint igen), selv om hun havde 17 selv i forvejen. Dem holdt jeg adskilt i et par uger, og så var der ikke noget problem mere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2012, 09:29 »
Tak for svar Ankerine. Ja jeg må prøve mig lidt frem og så håber jeg der er flere som vil svare da det kunne være sjovt at høre lidt forskellige observationer (og lære lidt om hønseadfærd). Måske der feks er forskel på hvis der er flere uger imellem holdene. Lige nu går de mindste lidt i haven med deres mor og den anden går et stykke derfra - og ja vores lille serama hane Viggo spæner frem og tilbage for at holde opsyn med det hele (samt se de nye små lidt an). Jeg er mest bekymret for om modsatte skrukhøne kan finde på at angribe kyllinger der ikke er hendes egne, samt at kyllingerne bliver delt i forvirring og bliver hakket på af andre voksne høns. Men her i starten er det under skarp overvågning og kun lidt tid ad gangen - ellers har jeg haft dem ude i hold alene
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2012, 09:33 »
Og så var du lige lynhurtig som altid Marianne  ;). Tak for dit input også, jeg tænkte nok at du måske havde haft lidt forskellige hold i haven med alle de fine kyllinger du får lavet i din nye rugemaskine  :D. Nå vi må se hvordan temperamentet er på de forskellige høns vi bruger som skrukmødre i år, Ally der går med de ældste er nemlig førstegangs mor, hvorimod den anden er 3 år gammel. Dem jeg skal bruge til de næste hold er de 2 som var så fantastiske sidste år mht at hjælpe hinanden.
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma