Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bedømmelse af New Hampshire-hane  (Læst 1197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Bedømmelse af New Hampshire-hane
« Dato: 02 Maj , 2012, 10:35 »
Har denne hane tilbage sammen med 3 høner og jeg kunne egentligt godt tænke mig at vide om han er racetypisk eller om det er noget "hø" at avle på. (om vi skal spise alle deres kyllinger ;)  )
Er der nogle mere erfarne avlere der har et bud?  :D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Soffy65

• Passiv bruger
Sv: Bedømmelse af New Hampshire-hane
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2012, 10:36 »
Flere billeder af ham.
Mvh Lene

2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2012, 11:01 »
Hvis typen (kropsformen) skal kunne bedømmes rigtigt eller så rigtigt, som det kan gøres på billeder.
Så skal dyret stå i en ordentlig position med siden til. Og billedet skal tages i samme højde.
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2012, 11:02 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2012, 11:56 »
Ja se det er jo slet ikke så ligetil. Hvis jeg kommer ned i højde med ham, kommer han farende fordi han tror jeg har noget spiseligt. ;)

Prøver med et billede lidt længere fra. Der er han jo så godt nok ved at bøje sig over spanden.
(Sammen med en Jersey Kæmpe)
Mvh Lene

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2012, 10:32 »
Slet ingen der kan give et bud?
Mvh Lene

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2012, 10:54 »
Kardinal punkterne (vigtige for racen) for en New Hampshire er :
Kropsform
Ryg - halestilling
Underlinie

Kammen og hagelapper kunne godt være bedre, men der er ingen grove fejl, som f.eks vil kunne give 0 point.

Han ser også lidt trekantet ud på billedet, manglende brystfylde, og da det er et kardinal punkt, så er det A-fejl.

Angående farven, så skal den have treklang, dvs. at halsbehæng, vinger og sadelbehæng skal have 3 forskellige nuancer af rødbrun og der har din hane samme nuance i hals - og sadelbehæng.
Vingetegningen skal også være i orden, men den kan ikke ses på billedet.

Prøv at gå ind på speciel klubbens hjemmeside : http://www.newhampshire.dk/ og kig og lær, den er forøvrigt ganske informativ.
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2012, 11:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2012, 11:09 »
Mange tak. :) Du har ret, han er faktisk noget trekantet i det.  ??? Nå men pyt. Han er meget meget rar. Ville bare vide om det var noget at prale med. ;)
Hønerne skal selvfølgelig også bedømmes, men det må jeg lige få en ud at kigge på.

Jeg har faktisk været en del inde og kigge på klubbens hjemmeside. Du har ret i der står mange gode ting. :)
Mvh Lene

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2012, 11:16 »
Manglende brystfylde vil han nok give videre til sit afkom, så selvom du kun "avler" for sjov og ikke vil udstille eller forbedre racen, så er det vel meget rart at få en god steg med brystkød på.

Og vær obs. på manglende brystfylde hos hønerne også, mange tror at det bare er nok med en god hane. Og så glemmer de tit at deres høner er af mindre godt materiale.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2012, 11:21 »
Temperamentet er også arveligt og selvfølgelig skal det også være godt, for der ikke mange som gider at holde aggresive eller nervøse dyr.

Men alt kan trods alt forenes, det kræver bare lidt mere målrettet arbejde.

Men nu er der heldigvis en del som avler og opdrætter New Hampshire, så det skulle være muligt at få gode dyr, hvis man er interesseret i det.
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2012, 11:40 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2012, 13:04 »
Ja jeg tror faktisk hønerne er bedre i faconen. De er mere "runde" i det, men ellers ved jeg ikke hvordan de er. Har overvejet at få nogle flere fra en der avler efter standarden, men det er ikke lige dem man ser flest af rundt omkring. Det kunne være sjovt nok at få dem til at "ligne noget" efterhånden.

Det var jo meningen det skulle være Jersey Kæmper jeg skulle "lege med", men jeg har ingen hane og det kniber lidt med at finde rugeæg efter nogen der ligner rigtige JK. Så indtil videre går hønerne sammen med denne NH hane.
Mvh Lene

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2012, 14:27 »
Saa skal du da avle paa ham, selv om han mangler lidt i brystet, og har andre fejl. Du skal bare sortere hans renracede avkom ret haardt, chansen er ganske stor for at han vil lave en soen eller to, der vil vaere bedre end ham selv. Med gode hoener, selvfoelgeligt. En dejlig race du har.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2012, 17:42 »
Jeg kan ikke rigtig vurdere om det bare er vinklen han er fotograferet i, men er hanens hale ikke lidt skæv?
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Maj , 2012, 20:46 »
Tak Thorleif, det er nogle rigtig dejlige høns. De er så søde og tamme alle 4. :) Det er jo også værd at avle efter. ;)

Kevin du har ret, på billedet ser det faktisk ud til den er skæv, men det har jeg ikke lagt mærke til før så jeg må lige kigge i morgen om det bare var da billedet blev taget han holdt den sådan. 
Mvh Lene

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2012, 22:22 »
Ja sørme om halen ikke er skæv, ihvertfald på de to øverste billeder, hvor ham er i fuld figur.

Hvis den er skæv, så skal du ikke bruge ham til avl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: