Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min gås ruger på 17 æg  (Læst 7005 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline britta1

• Passiv bruger
  • Selvforsyner
    • selvforsyningsgaarden.dk
Min gås ruger på 17 æg
« Dato: 01 Maj , 2012, 10:06 »
Hejsa....
Jeg har en dansk landgås der lige pt. ruger på 17 æg :D. Det første æg, blev lagt ca. 11 marts og så ca. et hver dag 17 dage frem. Der er desværre ikke kommet gæslinger endnu, men hun ruger stadigvæk på alle æg, og går højst fra reden en gang om dagen nogle dage slet ikke. Jeg kan ikke høre om der er liv i æggene, og er i tvivl om, om der stadigvæk kan komme nogle gæslinger. Er der nogen, der har erfaring med
dette? Ville hun smide æggene ud, af reden, hvis der ikke var liv i dem eller stoppe med at ruge? Jeg
syntes, at det er ved at være ret lang tid, hun har ruget, og jeg er ved at miste
håbet om, at der kommer nogle små gæslinger:-\..
« Senest Redigeret: 01 Maj , 2012, 11:08 Fra britta1 »
2,1 Danske landgæs (grå)
2,8, Bielefelder høns
1,2 Dværg wyandotter
porcelænsfarvet
2,3 Dværg wyandotter laksefarvet
2,1 Lys Sussex
2,2 New Hampshire
3,7 Moskusænder + 39 ællinger
2,5 Broncekalkuner
2,4 Perlehøns

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Min gås ruger på 17 æg
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2012, 12:20 »
Hvor mange gæs har du?
Fordi det er meget usædvanligt at en gås lægger 17 æg på 17 dage. Jeg tænker mest på at hvis du har en gås og en gase så kunne det sagtens tænkes at det var 2 gæs når man vurdere udfra det høje antal æg.
Når det så er sagt så burde rugningen være overstået på nuværende tidspunkt da gåseæg er 28-30 dage om at blive ruget ud.

Men gåsen stopper ikke rugningen fordi at æggene ikke er befrugtet eller hvis fostrene evt. er døde. Den ville også ruge på gips fyldte æg, porcelæns æg eller endda sten der havde ca. samme størrelse og farve som et æg.

Den bedste indikator er at gennemlyse æggene. Men hvis de har været ubefrugtede fra start så burde de være grønlige nu og lave "skvulpe lyde" hvis du tager dem op og ryster dem forsigtigt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline britta1

• Passiv bruger
  • Selvforsyner
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2012, 14:44 »
Hej Danny...
1000 tak for dit svar :)
Jeg har 2 gæs og tre gaser, men det er nu kun denne gås, som er været på reden/ruger. Æggene er stadigvæk hvide, og har ikke skiftet farve. Men jeg er lidt i tvivl, om jeg bare skal lade dem lægge under hende, eller snart skal fjerne dem? For hvad nu, hvis der er noget i dem :-\...
2,1 Danske landgæs (grå)
2,8, Bielefelder høns
1,2 Dværg wyandotter
porcelænsfarvet
2,1 Lys Sussex
2,2 New Hampshire
2,5 Broncekalkuner
2,4 Perlehøns

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2012, 17:24 »
En gås lægger æg hver anden dag, så jeg er sikker på at begge har lagt i samme rede. Det gjorde mine, da jeg havde to gæs.

Du lurer vel ikke på dem hele tiden og ser ALT eller ??

3 gaser er (synes jeg) i overkanten til kun 2 gæs. Skær dem ned til 1,2 eller 1,1. Måske jager de hinanden af gæssene, så de ikke når at befrugte ordentligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline britta1

• Passiv bruger
  • Selvforsyner
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2012, 21:54 »
Nu har jeg lige været ude og gennemlyse 6 ud af de 17 æg. I det ene var der tydeligt tegn på liv, gæslingen så ikke ret stor ud endnu, men sagde allerede pip pip :D.
De andre 5 æg var sorte med en luftlomme for enden, da jeg lyste på dem. Da jeg vendte dem forsigtigt, skete der intet (dvs. det sorte flyttede sig ikke, og det gjorde luftlommen heller ikke).

Hvad er det tegn på?

Hvis der er liv, ville de så reagere på lyset?

Jeg tænker på, om de kan være så store, at de bare fylder hele ægget ud? :)

Der må da være noget inden i dem, når de ser sådan ud. I kan nok høre, at jeg er temmelig ny inden for dette område ;).

Vh
Britta
2,1 Danske landgæs (grå)
2,8, Bielefelder høns
1,2 Dværg wyandotter
porcelænsfarvet
2,1 Lys Sussex
2,2 New Hampshire
2,5 Broncekalkuner
2,4 Perlehøns

Offline frilev

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2012, 11:09 »
Hej,
Jeg er langt fra ekspert, men faldt over denne link til én som behandler rugningen ret videnskabeligt (http://www.backyardchickens.com/t/491013/goose-incubation-hatching-guide-completed)
Jeg har 6 æg af danske land gæs i maskinklækning pt. De ser alle ud som du beskrev dine 5æg - sorte med luftlomme. Gæslingen prikkede hul på mit ene i aftes og ligger og 'klikker' i ægget.
Mvh Karsten

Offline britta1

• Passiv bruger
  • Selvforsyner
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2012, 22:56 »
Tak for dit link og dit svar Karsten, det vil jeg lige se på :).

Da jeg kom ud i stalden her til aften, havde min gås fået 3 dejlige gæslinger *o. Hvor blev jeg bare glad, det var nærmest, som da jeg selv fik mine børn ;).
Så nu krydser jeg fingre for, at der kommer nogle flere de næste par dage :)

!a
2,1 Danske landgæs (grå)
2,8, Bielefelder høns
1,2 Dværg wyandotter
porcelænsfarvet
2,1 Lys Sussex
2,2 New Hampshire
2,5 Broncekalkuner
2,4 Perlehøns