Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De sidste par dage af rugningen?  (Læst 4527 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
De sidste par dage af rugningen?
« Dato: 29 April , 2012, 11:12 »
Jeg har 23 æg i rugemaskinen. Der er en uges forskel på dem. Men kan jeg flytte de første 10 æg under min skruk nogle dag før klækning, eller er det bedre at lægge dem under når de er klækket.?

Er bare skide bange for hun hukker hovedet af dem hvis de bliver lagt under efter klækning...

Somebody help...
Med silkehønen Magda :)

Offline Rudy

• Bruger
Sv: De sidste par dage af rugningen?
« Svar #1 Dato: 29 April , 2012, 11:51 »
Begge metoder burde virke OK. Der er selvfølgelig fordele og ulemper lige meget metode du vælger, det skal man blot være obs. på.

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
« Svar #2 Dato: 29 April , 2012, 11:53 »
Hvad skal man være obs på ved begge metoder..?

Eller den sidste mulighed: At lade dem ruge ud og lade dem gå alene uden nogen skruk høne.?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 29 April , 2012, 21:28 »
Jeg har aldrig prøvet metoderne 1 og 2, så jeg har ingen erfaring med disse.

3. alternativ, altså lade dem ruge færdig i maskinen og ikke få en skrukmor er den metode jeg bruger og det virker fint for mig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 April , 2012, 21:48 »
Jeg har ingen erfaringer med rugemaskiner, men jeg har et par gange købt daggamle kyllinger til en skruk - det må jo næsten være noget af det samme  :)

Min skruk har fint accepteret kyllingerne, straks jeg har lagt dem ind under hende, men jeg ved, at andre her på Forum har bedst erfaring med at lægge kyllingerne ind under hønen efter mørkets frembrud. Du kan jo forsøge i dagtimerne og så holde godt øje med hende. Hvis hun ikke accepterer kyllingene straks, kan du tage dem fra hende igen og forsøge igen senere  :)

Hvis du vælger at lade æggene klække under hønen, skal du være obs på, at nogle høner forlader reden, inden alle æg er klækket :(
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 29 April , 2012, 22:09 »
Jeg ruger i maskinen, og lader kyllingerne komme under skrukken når det er blevet mørkt, og det er ikke gået galt for mig, bare de bliver stoppet ned mellem vinge og krop og så får fred.
Det kommer an på hønens temperament, men er hun skruk vil hun gerne have kyllinger, der er meget få skrukker der afviser børn.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
« Svar #6 Dato: 29 April , 2012, 22:14 »
Tak for jeres svar. Jeg tror jeg prøver at lægge dem undre hende når de er klækket.. Og holder godt øje med hende så de ikke alle mister knuppen...

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 April , 2012, 00:31 »
Hej :).
De fleste skrukker ELSKER kyllinger. Men der kan jo altid være nogle, der ikke er rigtige kloge. Har prøvet to gange at hønen nærmest hakkede kyllingen ihjel. Det virkede faktisk som om de "bebrejdede" kyllingen at deres æg var væk. Sådan en høne skal man så bare ikke lade ruge eller få kyllinger igen!!
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
« Svar #8 Dato: 30 April , 2012, 08:19 »
Tak. håber min skruk er sød mod kyllingerne..
En af mine andre forlod sidste år reden inden alle kyllinger var klækket, så jeg udrugede de sidste i maskine, og den hakkede hun hovedet af  >:(

MEN kan jeg lade skrukken blive i hønsehuset og lægge kyllingerne ud under hende der, eller skal jeg tage hende over i hendes egen gård.?

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 April , 2012, 09:05 »
Jeg har altid, skruk og kyllinger for sig selv, og bliver så sluset ind i flokken , når kyllingerne er blevet lidt store.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.