Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP . . . kolde æg  (Læst 7659 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morT4

• Passiv bruger
HJÆLP . . . kolde æg
« Dato: 29 April , 2012, 10:08 »
Min skrukhøne, som har ligget på æg siden d. 13 april, er lige blevet mor til en lille kylling. De andre æg er ikke klækket endnu, da de jo først skulle klække i næste weekend. Hønen lå på reden om morgenen og der var ingen tegn på kyllinger. Om eftermiddagen var hun gået af reden og resten af æggene var kølige. Jeg ved ikke hvor længe de har ligget. Hvordan kan kyllingen klække så tidligt? Æggene er lagt i reden samtidig, på nær det ene, som hun havde ligget på i een dag. Kan der komme kyllinger ud af resten af æggene? Jeg prøvede at lyse dem, men kunne ikke se noget (de var helt mørke). Lagde dem i vand og de flød alle ovenpå, så jeg lagde dem under min anden skruk. Kan jeg håbe på kyllinger fra de æg eller er de tabt?

UPS Har vist skrevet under forkert emne  ::)
Skrevet igen under HØNS

Flettet emnerne sammen. Finn/admin
« Senest Redigeret: 29 April , 2012, 20:00 Fra Finn Jensen »
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Rudy

• Bruger
Sv: HJÆLP . . . kolde æg
« Svar #1 Dato: 29 April , 2012, 10:19 »
Man skal ikke lave "forskudt" klækning under en skruk. Alle æg skal lægges samtidig, ellers bliver det ofte døden for enten det "tidlige" eller "sene" hold.
Enest mulig redning af det hele, er for mig at se, at du tager den klækkede kylling væk straks og under en lampe (med 30-32 gr. C) og så om en uge når resten klækker under hønen forsøge at sætte kyllingen fra lampen retur. Så tror jeg du har meget gode muligheder for at redde det hele.
Modsat kan meget gå galt.

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 April , 2012, 10:25 »
Min anden skruk havde fået æg samtidig med den første, så jeg tænkte at hun jo bare kunne få de "kolde", så er æggene jo lige gamle alligevel.
1,1 (+2 vallaker?) hest
1,2,3 katte
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 April , 2012, 10:29 »
Ja, det er ingen dårlig løsning, såfremt hun kan dække rugeæg fra 2 skrukker ::)
for eller er katastrofen jo endnu større hvis hun, når hun vender rugeæggene, lader en enkelt eller 2 på skift ligge lidt udenfor og blive kolde. Så må man hellere "ofre" een redefuld rugeæg.
Men igen kyllingen under lampe til næste weekende, det er det optimale, efter min mening, uden dog at have set hvordan skrukken med een klækket kylling opfører sig.

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 April , 2012, 11:00 »
Den anden høne er en australorps, som havde 6 æg selv og nu har fået 5 fra den første. Den første høne lå på 9 æg, men jeg valgte at give den anden kun 5 af de 9, for at hun ikke skulle blive for "fyldt". Skrukken med den ene kylling er meget påpasselig. Alle de andre høns + hanen er blevet gennet ud af boksen af hende. Jeg kan sagtens komme til hende og holde kyllingen. Boksen er nu lukket af for de andre, så hun er i fred, i en uges tid. Derefter kan den anden høne jo overtage "Kyllingeboksen" og den første komme ud den aflukkede gård. Den anden høne ser ud til at ligge fint på alle æggene.
1,1 (+2 vallaker?) hest
1,2,3 katte
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 29 April , 2012, 11:16 »
Det lyder til at det lykkedes.

Held og lykke med det hele...

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 April , 2012, 11:19 »
nu er det godt nok ikke kyllinger men ællinger jeg har fået en del af. har flere gange oplevet at anden er kommer fra sine æg, enten knap en uge ind i rugningen eller få dage før klækning.

jeg har også fundet kolde æg, hvor mor and er kommet på den anden side af indhegning.  alle er dog stort set klækket alligevel. så jeg ville ikke bekymre mig hvis det er lige sådan med kyllinger.

havde en sidste år der måske mere end et døgn eller halvandet var fra sine æg, få dage før klækning. der var vidst et par stykker der ikke kom ud, af mere end 20 æg. men ellers klarede de den utroligt nok.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 29 April , 2012, 11:41 »
Hvis det er Moskus, så er det også noget af det mest hårdføre ;)

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 April , 2012, 16:12 »
Jeg krydser fingre og tæller dagene der er tilbage (5 dage)  ;)  /o
1,1 (+2 vallaker?) hest
1,2,3 katte
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 April , 2012, 16:14 »
Jeg må bare håbe på det bedste og vente
1,1 (+2 vallaker?) hest
1,2,3 katte
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 April , 2012, 22:52 »
 /o jeg krydser også fingre for dig /o
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Maj , 2012, 12:11 »
Lige en opdatering  :)
Lige vågent efter nattevagt. Kunne simpelthen ikke sove mere. Jeg var bare nødt til at kigge til min høne, for da jeg kom hjem i morges (hvor jeg også LIIIGE måtte se til hende) kunne jeg høre det pippede under hende    *p. Hun lå heldigvis stadig på reden, pyh ha.. :). Var bare så nervøs for at hun også skulle være gået af reden med een kylling, ligesom den første høne gjorde, men hun lå heldigvis pænt, i samme stilling, som da jeg så til hende sidst.
Jeg har jo været nødt til at flytte hende til kyllingeboksen, to dage før termin, da hendes søster ville lægge æg i reden og kom til at træde et æg i stykker og hul på den (levende)kylling, som lå i ægget. Øv dumme høne. Det er så ærgeligt at miste en kylling på den måde  :'( . Fremover bliver skrukkene sat i boksen, når de skal ruge. Jeg var bange for at hun skulle forlade reden og gå tilbage til det gamle redested. Det gjorde hun een gang, så blev boksen lukket af, så madammen ikke kunne stikke af.  .   .  >:(  og NU er der kyllinger  ;D. Det er svært at modstå trangen til at kigge under hende, men hun er blevet flyttet nok, så jeg må sætte mig på mine hænder, spise lidt morgenmad og . .  vente. . .  Kigger dog jævnligt til hende udefra, i tilfælde af at hun forlader reden inden alle kyllingerne er kommet ud.

Det er så spændende. Endelig kommer de længe ventede kyllinger. (Min allerførste skruk tidligere i år, blev jo taget af hunden og alle æggene gik til), så derfor er glæden dobbelt så stor nu over at projektet endelig lykkedes.
1,1 (+2 vallaker?) hest
1,2,3 katte
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 05 Maj , 2012, 18:36 »
Du skal nok forvente, at hun bliver liggende op til et par dage efter klækningen, det gør de som regel. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 Maj , 2012, 10:15 »
Så blev hønen tage af reden idag. ALLE hendes egne æg var klækkede  *p . desværre var der ingen af dem hun fik fra den første høne, som var blevet til noget, øv. Men flot at alle de andre var med resultat. Så nu har hun 4 gule faverollekyllinger og 1 sort blandingskylling. Super dejligt  ;D  ;D

prøver lige at tage nogle billeder, som kan sættes ind under en ny tråd  ;)
1,1 (+2 vallaker?) hest
1,2,3 katte
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand