Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En kamp på liv og død  (Læst 959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
En kamp på liv og død
« Dato: 28 April , 2012, 19:47 »
Vi er hvert år på denne tid og godt en måned frem plaget af en lille gruppe råger på 8-9 individere, de bor her ikke, men kommer og spiser....de må sådan set gerne være her, men de æder alt hønsenes mad, så jeg er nødt til at have naboen til at fodre en ekstra gang midt på dagen, når jeg ikke er hjemme i hverdagene.

Jeg har prøvet alt for skræmme dem væk...sølvpapir, cd èr, hvide lagner, fugleskræmsel...you name it >:( INTET VIRKER.

Da hunden og jeg i morges kom hjem fra morgen skovturen...kunne jeg se, at 4 råger havde mast sig ind i den overdækkede hønsegård, hvor hønsene går de første timer af dagen. Hønsetøserne (minus en, som lå i redekassen) sad og kiggede på de sorte skiderikker, som med stor appetit spiste dere morgenmad - lige indtil de så mig komme gående ned gennem haven. "Hej ...madmor kommer!..så skal vi slås!" kunne jeg næsten høre dem råbe, da de tre tøser gik til angreb på rågerne.

Jeg har aldrig set mine høns slås før...her nøjes man med at dele et enkelt hak ud, hvis reglerne ikke bliver overholdt...men jeg skal da lige love for, at de godt vidste, hvad slåskamp drejer sig om.

Jeg stillede mig op uden for gården for at følge slagets gang, da jeg egentlig syntes, at det var ok, at rågerne fik sig en lærestreg. Sorte rågefjer fløj rundt og de paniske fugle flaksede for livet, men hver gang de nærmede sig jorden blev de overfaldet af hønsene, som alle tre gik sammen om én fugl af gangen.

På et tidspunkt kunne jeg se, at den ene råge var ved at blive træt, og havde jeg ikke grebet ind, var den blevet slået ihjel. Der sluttede festen så og jeg åbnede lågen ud til haven. De paniske fugle fløj ud..og tilbage stod tre meget selvtilfredes høns og borkkede højlydt.

Jeg har aldrig set noget lignende :o :o.
Rågerne er ikke kommet mere i dag ( det varer nok desværre ikke ved)
Den mest krigslystne høne, som også hakkede efter rågeøjene var IKKE en Isa...næh, nej..det var min kæmpe store faverollehøne...pacifisten Baby.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: En kamp på liv og død
« Svar #1 Dato: 28 April , 2012, 19:54 »
Al magt til hønsene  *g
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 April , 2012, 19:55 »
Seje hønse-tøser ... godt kæmpet  /o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
« Svar #3 Dato: 28 April , 2012, 19:56 »
Så kan de lære det kan de ;D Selv en pacifist kan lære at kæmpe når det gælder /o
Det gad jeg godt have set.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 April , 2012, 20:10 »
ha ha da så jeg straks flere scener fra Matrix-filmen for mig  ;)
Godt kæmpet!
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 April , 2012, 20:11 »
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline bokbok123

• Passiv bruger
  • Drømmer om et mere selvforsynende liv.
« Svar #6 Dato: 28 April , 2012, 20:30 »
Sådan!  /o /o /o /o /o
Matrikel-medlemmer:
0.1 Hund, Sally (Weimaraner/Islandsk Fårehund)
3 Katte

0.7 Isa Warren
0.1 Grønlæggere
1.2 sort-kobber Maran
*Ægge-fødselsdag: Grundlovsdag*

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #7 Dato: 28 April , 2012, 20:47 »
De vil da ikke dele deres mad! :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 28 April , 2012, 21:25 »
Så kan de lære det kan de.... Skønne, skønne høns du har Helle, der forsvarer madtruget /o /o /o.

Tak for beretningen, jeg smiler stadig ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 April , 2012, 22:12 »
Synes de der råger, ravne og skader er skide irriterende...

Her jager damerne kun duer, solsorte og grå/skovspurve.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 28 April , 2012, 22:42 »
Godt gået Helle's høns.  /o

Helle. Hvad jeg ikke helt forstår er hvorfor du åbnede lågen til haven så de flyvende 'rotter' kunne undslippe. Her kunne du have fået løst ca halvdelen af problemet (4 ud af 8-9 stk) på en gang ved dine høns' hjælp. Og næste gang nogle af de resterende banditter ville vove sig ind i hønsegården, ville dine høns formentlig have jaget dem, selv hvis du ikke var i nærheden.

Det er selvfølgelig en barsk måde at gribe tingene an på, men naturen er barsk. Og rågerne var ikke inviteret.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 29 April , 2012, 07:56 »

Helle. Hvad jeg ikke helt forstår er hvorfor du åbnede lågen til haven så de flyvende 'rotter' kunne undslippe. Her kunne du have fået løst ca halvdelen af problemet (4 ud af 8-9 stk) på en gang ved dine høns' hjælp. Og næste gang nogle af de resterende banditter ville vove sig ind i hønsegården, ville dine høns formentlig have jaget dem, selv hvis du ikke var i nærheden.

Det er selvfølgelig en barsk måde at gribe tingene an på, men naturen er barsk. Og rågerne var ikke inviteret.

/d /d
Jeg kunne aldrig drømme om at stå passivt og se på, at dyr slår hinanden ihjel, og mine høns skal ikke støttes i at opdage deres dræberevner - det kan i værste fald også påvirke deres måde at ordne indbyrdes stridigheder på - så nej..fy for pokker da >:(

At være tilstede og give dem lov til at stive selvværdet lidt af mens de forsvarer deres territorium og ikke mindst mad, synes jeg er helt fint - og de får lov igen, hvis det bliver aktuelt.

He, he...her til morgen er der kun to råger til morgenmad, så der går nok nogle rygter i rågekolonien ::), på samme måde som der gør blandt kvarterets katte....dem har de for længst banket ud af haven.
« Senest Redigeret: 29 April , 2012, 07:58 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 29 April , 2012, 08:18 »
Skønne høns *p
Vi sender en af de der små nytårsraketter afsted, når rågerne bliver for interesserede i vores høje træer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 April , 2012, 08:28 »
Tak for historie  ;D. De råger kan være en udfordring ! med larm og svineri...
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste