Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning i hønsehuset?  (Læst 4110 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

• Passiv bruger
Udrugning i hønsehuset?
« Dato: 27 April , 2012, 16:40 »
Hej
jeg har søgt og fundet mange muligheder. Vil bare lige gerne høre jeres mening.
Min Orpington er skruk. Jeg regner med, at have æg nok om 1-2 dage. Jeg har lavet en rede i gulvhøjde inde i hønsehuset. Men hun bliver ved med at hoppe op i redekasserne. Jeg er ikke meget for at lukke hende inde i den lille rede, så kan hun ikke komme ud og af med "skruklorten" Jeg er væk hjemmefra for mange timer. Hvis at jeg nu lod hende blive i den normale redekasse og så et par dage før, at æggene klækker, tager hende over i et lille hus. med egen lille indhegning, ville det så være ok? Jeg kan desværre ikke sætte hende der endnu fordi at der går kyllinger og de skal bruge  huset et par uger mere eller forstyrrer jeg så hele udrugningen?
Jeg er bange for om, at hun måske så smider æggene ud af redekassen. Den er nemlig i ca 1 meters højde, så hun kan desværre ikke få sine kyllinger i den.
Mvh Laila

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Udrugning i hønsehuset?
« Svar #1 Dato: 27 April , 2012, 19:23 »
jeg har det samme problem med min orpington. Hun ligger osse og ruger 75cm over jorden. Sidste år prøvede jeg og flytte en skruk og det passede ikke madammen, så hun fik lov og blive til kyllingerne klækkede og blev så flyttet med kyllingerne. Samme fremgangs måde havde jeg tænkt og benytte mig af denne gang
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 April , 2012, 19:35 »
Hej Jes,
Var du ikke bange for om at kyllingerne skulle falde ned?
Mvh Laila

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 27 April , 2012, 19:40 »
jo,jeg holdte næsten brandvagt ved dem.Ligeså snart de var klækket flyttede jeg hele banden i et skruk hus. Jeg ville godt ha flyttet dem før, men turde ikke da skrukken ikke ville første gang jeg prøvede.Det skal så lige siges at jeg kun havde 4æg under hende, så det var ret nemt og flytte dem alle hurtigt ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 April , 2012, 12:21 »
Hej
nu må det briste eller bære. Jeg har lagt 9 æg under hende i dag, oppe i den høje redekasse.  Da jeg har læst her, at Orpingtoner er klodsede håber jeg så, at der måske bliver 6 kyllinger ud af det. Nu skal hun så  finde ud af at få lagt dem tilrette under sig. Jeg lagde dem bare i en bunke og satte hende oppe på dem. Så nogen af dem lå lidt ude ved siden af hende. I naturen klarer de det jo også selv. Jeg regner med, at jeg ikke skal foretage mig mere??? ellers er jeg meget taknemmelig over kloge kommentarer. Hun ligger på spåner, det er det vi har i redekasserne. 2 dage før klækketermiin kommer hun over i et lille hus. hvor hun kan være alene med dem de første par dage.
Mvh Laila

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 April , 2012, 13:07 »
Det er en rigtig god idé, hvis du lige mærker rugeæggene i reden bare for det tilfældes skyld, at andre af dine høner benytter redekassen.

Jeg plejer at fore reden med halm eller hø, sådan at der dannes en hulning, hvor æg og høne kan ligge, så kan jeg nemlig være sikker på, at ingen æg ryger ud i kulden  :) Jeg har ikke lige adgang til en halm, så jeg plejer at købe en pakke hamster-hø i Netto - det er rigeligt.

Jeg tror altså, at jeg ville vælge at vente med at flytte hønen til æggene er klækket - det vil være rigtig ærgerligt, hvis hun forlader æggene, når der kun er to dage tilbage  :( Måske kunne du spærre redekassen af med net, sådan at de ældste kyllinger ikke kan falde ud, mens de sidste æg klækker  <J

Held og lykke med det ... det skal nok lykkes  /o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 April , 2012, 13:17 »
Hej
hvis at jeg spærrer reden af de sidste 2 dage før æggene klækker. Hvordan får min høne så noget at spise og drikke? Jeg har bemalet æggene med blyant og jeg vil kigge dagligt for at se om en af de andre har lægt æg i reden. jeg vil se og få fat i noget andet redemateriale. HAr også overvejet at hæve kanten på reden men så bliver hullet måske så lille, at hun ikke kan komme ind og ud.

Mvh Laila

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 April , 2012, 13:39 »
Du behøver jo ikke spærre hende inde to dage før æggene klækker, men først når den første kylling er klækket. Når det først er sket, skulle hun jo meget gerne blive liggende til alle æg er klækket  :)

Kan godt se, at det kan blive et problem, hvis kanten bliver så høj, at hun ikke kan komme ud, men som regel er der jo ikke så meget høne under alle de her fjer og dun, så måske kan hun klare sig med mindre hul end du regner med?

Hvor kan jeg dog genkende mange af det tanker og bekymringer, du gør dig  :) Hver gang jeg har haft en skruk på æg, bliver det altid et større "projekt" og en masse krumspring. Lige p.t. har jeg en høne liggende på syv æg, som gerne skulle klække her i løbet af weekenden, og jeg kan næsten ikke holde mig fra hende - jeg er ude og lure mindst én gang i timen, og hun er meeeeeeeget træt af mig  ::)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 28 April , 2012, 19:01 »
vores skruk er osse en orpington, og efter 1 uge på æggene har hun ikke ødelagt nogen endnu *k Jeg tror at jeg vil forsøge og skrue redekassen ned og stille den på gulvet. Hun nægter pure og flytte sig, så de andre damer ligger 2 ad gangen i den enden kasse :D så mon ikke det lille stunt vil lykkes
S-K+B-K maran
Mookee i brun