Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med rugeæg.  (Læst 3032 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liva Luna

• Passiv bruger
Erfaringer med rugeæg.
« Dato: 27 April , 2012, 03:07 »
Jeg købte 10 blå Orpington rugeæg sidste weekend og lagde dem under min skruk. Jeg lyste dem så i går og kun 2 ud af de 10 var befrugtede  :(
Jeg lagde mærke til at nogle af æggene var usædvanlige små og vejede dem, og de vejede kun 30-40 g. Damen havde sagt til min mand (det var ham der var sendt "i byen") at det var uden betydning.
Føler mig lidt skuffet, da han faktisk kørte fra Vildbjerg til Hammel efter æggene til mig.
Min mand driller mig med at nu får jeg to sorte haner (mit ønske er to blå høner :D)
Men er det "normalt" at kun to æg er befrugtede (ud af 10) ?
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Erfaringer med rugeæg.
« Svar #1 Dato: 27 April , 2012, 07:26 »
Jeg er bestemt ikke enig med damen, at vægten er uden betydning.
Mindstevægten for orpington er 58g, idealvægten er 64g.
Man siger, at man ikke skal ruge på æg under mindstevægten.
Når det er sagt, har jeg hørt, at befrugtningen hos orpington kan drille pga. alle fjerene, mange vælger at intimbarbere netop af denne grund.
Men lad os håbe Rudy kommer på banen, han er orpe-ekspert. /o

PS jeg går ud fra du taler om æg fra stor race.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 April , 2012, 07:28 »
 Mine Orpington æg er nogen store flotte æg, men om str. har betydning ved jeg ikke.
Det er ikke de nemmeste æg at få befrugtet, pga. af alle de fjer der er i vejen, så intim klipning kan være nødvendig.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Liva Luna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 April , 2012, 08:39 »
Jeg har nemlig også læst at de skal have en mindstevægt (mener det er på en hjemmeside Lene Lestat henviser til under racer).

Da vi havde hanefar klippede jeg jo vores tre høner og hanefar bagi, og der var 6 ud af 6 æg befrugtede.

De rugeæg jeg fik fra Svend E Holm der var 6 ud af 10 befrugtede (men der var tre æg blevet kolde da skrukken havde skubbet dem ud af reden), så synes 2 ud af 10 er lige lidt nok.
Mvh Helle

Offline Liva Luna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 April , 2012, 08:41 »
Ps. Ja det er store Orpington jeg har og store Orpington rugeæg.
Mvh Helle

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 27 April , 2012, 09:00 »
At der er en standard for æg og dyr er for at der kan avles hen imod et fælles mål, at sådan skal racen være/se ud.

At sælge rugeæg på kun 30-40 g. fra stor race, synes jeg er uartigt. 

Jeg kender en som ruger mange æg ud for folk og han ruger mange racer og fortæller, at man kan tage 100 gule Orpington æg og få 30-40 kyllinger og 100 brune Italiener æg og få 98 kyllinger.

Så det kan være svært at avle Orpington.

En studsning bagi kan være en fordel. Og så skal forældre dyrene så sandelig også have et ordentligt foder og være sunde og raske.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 27 April , 2012, 10:51 »
Helle, den befrugtning samt størrelse på rugeæg, du nævner i trådstart, er voldsom i underkanten af hvad jeg vi med rette kan betegne som normalt.

Mht. befrugtning, så klipper jeg altid alle mine avls-Orpington (det skal gode Orpington, med meget dun altid). Men en god befrugtning kan selvfølgelig også, som ved alle andre racer, fremmes ved tildeling at et godt foder samt vitaminer mv.

Rugeæg af nævnte størrelse, er der delte meninger om. Nogen mener at en kylling af et lille rugeæg, godt kan blive en stor flot Orpington, såfremt forældre-dyr er store.
Men jeg syntes nu, at når der er en standard vægt på æg, så bør den da tilstræbes.