Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om moskusænder  (Læst 6575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Spørgsmål om moskusænder
« Dato: 26 April , 2012, 17:38 »
Jeg har brug for lidt hjælp ang moskusænder:

Kan man udruge æggene i samme maskine som hønseæg? (selvom man ikke må have dem gående sammen)..

Hvor tam kan en moskusand blive?

Hvor lang tid før tilpas slagtealder/vægt?

Kom bare, I kloge ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Gnidding

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål om moskusænder
« Svar #1 Dato: 26 April , 2012, 17:56 »
Det første kan jeg ikke svare på... men, jeg tror de kan blive meget, meget tamme :)

Vi var så "uheldige", at de første ællinger, vi købte, alle viste sig at være andrikker, og de blev i hvert fald så tamme, at de gik og nappede os i benene for at få brød, ligesom de også uden videre ville spadsere ind i huset, hvis de fik chancen. De levede 100% fritgående, og de var punktlige mht. hvornår de kom hjem til fodring.

Jeg mener, vi slagtede dem om vinteren, og de var fra foråret samme år... (skal dog lige tjekke med min mand, før jeg er sikker). De havde en slagtevægt på ca. 3,5-4,5 kg. De var pænt store, men de spiste godt nok også voldsomt mange snegle og meget hvidt brød (ud over hvede og noget ande foder, som DLG solgte mig ... :P
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 April , 2012, 23:44 »
de kan blive så tamme en and nu kan blive.  :)

jeg havde feks. tre andrikker der voksede op sen sommer. de kom op i hånden og fik varme som helt små (de havde en mor) og senere når de blev større blev de nusset på brystet. så snart de så mig kom de hen og nappede. skulle passe på ikke at træde på dem hele tiden.

de blev så senere sat ned til de andre og fik ikke gjord så meget ved det mere med at snakke med dem. den ene holdt lidt ved og blev solgt som at være rimelig klappe tam. de andre blev spist  :o

de damer jeg har nu fra sidste år, som jeg har haft fra ællinger er så tamme at de kommer helt hen, men jeg kan ikke røre dem uden de flytter sig. jeg har aldrig gjord noget for at gøre dem tamme, og har mange gående sammen.

jeg slagter når de er 5-6 måneder gamle. sidste år var de 6 måneder og havde en rigtig fin størrelse. hanner 3-3,5 kg slagtet vægt. havde kun en enkelt hun til slagt og hun vejede 2 kg.
har haft dem helt nede for de mindste på 1,3 kg for hun og 2,6 kg for han. så har de været 5 måneder.
igen slagtet vægt, hentet hos slagteren. jeg har ikke prøvet at veje dem inden slagtning.

udrugning i maskine ved jeg ikke noget om, ænderne klarer det fantastisk godt selv.
har lige fået 20 ællinger. hun lagde 23 æg, 2 var ikke befrugtede og den ene kom ikke ud.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 27 April , 2012, 23:54 »
Kan man udruge æggene i samme maskine som hønseæg? (selvom man ikke må have dem gående sammen)..

Det lyder som om dit spørgsmål er, om man kan udruge dem sammen med hønseæg, snarere end om du kan bruge samme maskine.

Selvfølgelig kan du bruge samme maskine. Andeæggene skal blot håndteres lidt anderledes.

Men at ruge dem sammen med hønseæg ville jeg ikke umiddelbart anbefale. Der er meget forskellig rugetid for høns og moskusænder.
Høns 21 dage - moskusænder 35 dage.

Ved rugning af hønseæg, hæver man normalt fugtigheden omkring 18. dag. Hvis du har moskusandeæg i maskinen på det tidspunkt, ville jeg umiddelbart tro at de ville tage skade af den meget højere fugtighed i maskinen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 April , 2012, 12:50 »
Tak for svar allesammen :)

Erik: Jeg tænker her mht rugning, at jeg jo ruger vagtler ud sammen med hønse æg.. Hønse æg i først og 4 dage senere vagtelæg i...så klækker de samtidig :) Tænkte, om man kunne gøre det samme med andeæg? Altså dem først og x antal dage senere (alt efter hvilket slags andeæg) og så hønseæg i, så de klækker samtidig..eller er det også forbudt?? :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 28 April , 2012, 21:58 »
Forbudet mod at holde andefugle og hønsefugle sammen skyldes frygten for fugleinfluenza. Så den gælder kun 'levende dyr', ikke æg.
Dyrene bliver selvfølgelig 'levende' når de kommer ud af æggene, men på det tidspunkt har de ikke været i kontakt med andre dyr og skulle derfor være uden risiko for at være smittet med fugleinfluenza.

Så under hensyntagen til de forskellige rugetider, som du selv beskriver, burde du trygt kunne samruge ænder og høns.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 April , 2012, 10:48 »
jeg oplever at der kan være flere dages forskel på hvornår moskus æggene klækker når de ligger under and. har haft nogle der kun lagde 32 dage og nogle der lå 37 dage. (bla. hende der lige har fået ællinger hos mig for nogle dage siden)

det er måske temperaturen alt efter varmen udenfor. men jeg kan ikke sige at de ligger præcis så og så mange dage.

måske det er mere præcist i en rugemaskine.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.