Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Andeæg, befrugtede?  (Læst 7779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gnidding

• Passiv bruger
Andeæg, befrugtede?
« Dato: 26 April , 2012, 17:36 »
Nu fandt jeg jo så i dag et æg i vandkanten... hvis jeg lyser på ægget med lommelygten, ser det ud, som om det bare er klart indeni... og som om skallen bare er lidt tykkere i bunden, som en ... kalot.

Det er vel næppe befrugtet? Og velsagtens også dræbt af at have ligget i vandkanten? :'(

Bør jeg tjekke de øvrige æg derinde i reden? Og... går andemor så ikke fra dem, hvis de kommer til at lugte af mig?

Jeg har læst artiklerne om rugning og fejlrugninger mm... men synes egentlig ikke helt, jeg forstår dem.
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Andeæg, befrugtede?
« Svar #1 Dato: 26 April , 2012, 18:29 »
Jeg er overbevist om, at du ikke kan se på et æg, om det er befrugtet eller ej.. Så kunne alle jo bare smide de ubefrugtede i køleskabet og resten i maskinen eller under skruk.. Næh de ligner alle hinanden og kan først tjekkes for befrugtning nogle dage inde i selve rugningen... Så kryds hellere bare fingre og lad skruk ligge tiden ud og håbe på noget ud af alle æggene ;)
« Senest Redigeret: 26 April , 2012, 19:24 Fra Metmus »
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 April , 2012, 19:07 »
Gennemlysning af rugeæg efter 4 dages rugning, er nok det tidligste man kan gennemlyse.
Og så skal man være god til det, da der endnu ikke er ret meget at se.

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 April , 2012, 19:11 »
Jammen, det syntes jeg jo også virkede helt vildt mærkeligt, hvis folk kunne se forskel så tidligt... tænkte, at jeg nok bare ikke fattede en brille af læsningen ;D

Jeg holder mig helst helt fra damens hjem, mens hun har rede derinde, da jeg er så hulens bange for at stresse hende :)

Det er SÅ mærkeligt, det her med ænder og æg... jeg håber virkelig, at naturen bare ved, hvad den gør. 8)
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 April , 2012, 19:17 »

Det er SÅ mærkeligt, det her med ænder og æg... jeg håber virkelig, at naturen bare ved, hvad den gør. 8)

Bare rolig, den har prøvet det før! ;D
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 April , 2012, 20:39 »
 /o Ja, det er der jo noget om, heldigvis  ;D

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 April , 2012, 20:58 »
Hmmm.... hvordan kender man egentlig forskel på spiseæg og rugeæg? Er alle æg, der lægges pr. definition spiseæg, såfremt de ikke viser tegn på befrugtning efter 7 dage... og så er det kun de æg anden vælger at lægge sig på hele tiden, der er rugeæg? Eller er det rugeæg, hvis anden bygger en rede til dem? Og hvad hvis anden dumper æg andre steder, end i reden? Det fremgår vist tydeligt, at jeg ikke er vokset op med ænder...  ::) Føler mig lidt... blond..

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 April , 2012, 08:25 »
Spiseæg er jo pr definition alle æg.. Du vælger selv, om du vil spise dine andeæg eller lade anden ruge på dem... De er "muligvis" befrugtede, hvis du har en andrik, men derfor kan du jo stadig spise dem! Typisk siger man "rugeæg", når man går ud og tager æggene fra dyrene, dvs man samler ind til et bestemt formål, altså enten at man selv vil bestemme, hvilke æg dyret skal ruge på ELLER man smaler rugeæg til at komme i rugemaskinen. Man kan altså IKKE kende forskel på æggene.. Et æg kan naturligvis tjekkes nogle dage inde i rugningen, om der er et foster i...men hvis der IKKE er, vil du jo ikke spise det!! Og det er derfor kun til skraldespanden..

Én ting, der kan siges med garanti er, at de æg, man køber i butikkerne, er ALDRIG befrugtede :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #8 Dato: 27 April , 2012, 08:26 »
Hvor lang tid har din and ruget ?
Nogle gange smider anden selv ubefrugtede æg ud af rede, fordi hun kan mærke at der ikke er liv i dem ! Men det kommer selvfølgelig an på hvor længe hun har ruget i forvejen !
Alle æg er både spiseæg og rugeæg selvom de er befrugtede ! Det er først, når der bliver ruget på dem, at de udvikler sig til små ællinger  :D
Og du skal ikke spise et æg der har været ruget på  <R

Jeg har et par redekasser og en mælkejunge som jeg fylder med halm og dem foretrækker mine ænder at lægge deres æg i.
Anden lægger sine æg over en længere periode  og hun begynder først at ruge når der er 15 - 20 (nogle gange flere) æg i reden.

Selvom hun lægger æggene i reden, kan du sagtens tage nogle af dem, bare hun ikke  har lagt sig til at ruge. Så snart hun lægger sig på reden fast hele døgnet forlader hun den kun en gang om dagen for at spise, drikke og måske tager en hurtig svømmetur !
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 April , 2012, 13:14 »
Én ting, der kan siges med garanti er, at de æg, man køber i butikkerne, er ALDRIG befrugtede :)

Den må du vist hellere trække tilbage ;)

Det er rigtigt at eks. buræg ikke er befrugtede men der er mange andre eksempler på befrugtede købeæg. Der er flere steder man har lidt haner gående ved hønsene. Men også med vagtel æg og andeæg er det heller ikke unormalt at æggene er befrugtede.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Maj , 2012, 08:43 »
Tak for svarene folkens  :)
Jeg ved faktisk ikke hvor længe Frederikke har ruget... men hun er næsten aldrig ude for at spise... måske 1, måske 2, gange dagligt? Og i så fald så kort, at jeg ikke nødvendigvis når at se hende... det har vel stået på en uges tid eller 2 nu :D? Jeg har ingen tidsfornemmelse..
Jeg lader bare æggene ligge og så må vi jo se, om der kommer noget ud af dem (håbe, håbe, håbe). Hvis ikke, så ryger de ud til det pindsvin, vi så gerne ville have der var i haven...
Frida drøner derind hver morgen (og lægger æg?)... hun har bygget en rede derinde, men sover fortsat udenfor om natten. Jeg tror ikke, hun bruger mælkejungerne... hundehuset bør komme med DPD i dag? Men de holder måske 1. maj??? :o