Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Here we go again..  (Læst 8617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gnidding

• Passiv bruger
Here we go again..
« Dato: 24 April , 2012, 22:05 »
Vores andrik og hans to damer har hidtil fint spadseret i hus ved mørkets frembrud... og så lukker jeg for ræven. Men... nu har den ene dame bygget sig en lille rede i huset, og dér ligger hun så rigtig meget og næsten hele tiden. Og svupti... nu har vi så den anden lille and, som sover ude hver nat, fordi hun pludselig ikke vil ind i huset for natten mere. Andrikken går fint ind. Da der er en sø i andegården, så tilbringer hun - tror jeg - det meste af natten der. Men andegården er IKKE rævesikker endnu, omend indhegnet...
Burde mine ænder ikke dele hus om natten og gå ind, når det bliver mørkt? Hvad skal jeg gøre? Skal vi lave et ekstra hus  ???
Dur det at lægge en mælkejunge til hende, foret med halm? Jeg har hørt, at sådan een er "rævesikker"???
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Here we go again..
« Svar #1 Dato: 24 April , 2012, 22:40 »
Det er nok fordi hun ikke vil have den anden and ind i nærheden af sin rede, og så hvæser hun så den ikke tør gå ind.
Du kan nu også være ude for at andrikken ikke er sød ved ællingerne, så det faktisk er bedst at du tager ham og den anden and ind et andet sted, så kan andemor ruge i fred og få en god start med sine ællinger.
Men alle bør naturligvis være i sikkerhed for ræven.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 24 April , 2012, 23:05 »
Da der er en sø i andegården, så tilbringer hun - tror jeg - det meste af natten der. Men andegården er IKKE rævesikker endnu, omend indhegnet...

Hvis der er en sø af en rimelig størrelse burde det være rævesikring nok for din and på denne årstid. Ræve kan selvfølgelig svømme, men ikke så hurtigt at de kan fange en and på vandet, hvis der er plads nok for anden at bevæge sig rundt på.

Dur det at lægge en mælkejunge til hende, foret med halm? Jeg har hørt, at sådan een er "rævesikker"???

Jeg har et par gamle mælkejunger liggende ved min dam, men om de er rævesikre ved jeg ikke. Ræve er jo ikke frygteligt store og kræver ikke meget åbning for at kunne komme ind.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 25 April , 2012, 07:10 »
Jeg har et par gamle mælkejunger liggende ved min dam, men om de er rævesikre ved jeg ikke. Ræve er jo ikke frygteligt store og kræver ikke meget åbning for at kunne komme ind.
Mht. til mælkejunger har Randi Krak mistet en flok kyllinger til en ræv der maste sig igennem et rionet med maskestr. 10 x 10 cm, så jeg tvivler på om en sulten ræv går af vejen for at klemme sig ned i en mælkejunge :-\.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 April , 2012, 11:40 »
Tusind tak for svar alle tre.
Jeg har nu skrevet et svar mange gange, men får hele tiden fejlmeldinger, når jeg trykker gem... prøver nu ganske kort igen (derfor, det korte svar)...
Jeg har nu givet pigerne et par mælkejunger derude også... så håber jeg, at det hjælper. Derudover, er jeg i færd med at gruble over rævesikring af mælkejungerne, såfremt pigerne tager dem til sig... og ikke mindst, rævesikring af andegården...
 ;)
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 April , 2012, 11:40 »
Ihhh... nu virker det igen, og jeg kunne svare jer!!! ;D

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 April , 2012, 22:31 »
Så er der lagt to 40 liters mælkejunger (foret med lidt halm i bunden) i andegården. Holger og Frederikke har igen lagt sig i huset (lemmen er forsvarligt lukket for natten), og Frida :-\... ja, hun vælger at stå på bredden af dammen og være dybt alene derude i mørket. Jeg synes ikke dammen er stor nok til at yde ordentlig sikkerhed, og jeg er desværre også meget i tvivl mht. mælkejungernes evne til det samme... jeg synes godt nok de er store i åbningen! :(
Så vid jeg kan se, så har vi på nuværende 3-4 æg i reden (de er godt nok store, synes jeg)... og jeg får det helt dårligt ved tanken om, at lille Frida måske også ville lægge æg, hvis hun kunne få lov at putte sig i det store andehus.

Er løsningen mon at bygge et hus mere... hvad gør I andres ænder, når  nogen lægger æg og bygger rede?

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 April , 2012, 23:01 »
jeg har bare redehuser fra ca 40 x 50 cm stående i ende dammen hvor de alle lave deres egen rede.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 April , 2012, 23:40 »
Jeg ville næsten sige få sat et lille ekstra hus op, og så må den enlige and altså guides derind for natten..også selvom den ikke vil...better safe than sorry !!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 26 April , 2012, 07:28 »
Majbritt Ø. Pedersen købte på et tidspunkt nogle små smarte skrukkehuse, jeg tror det var i England, prøv at spørge hende.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=profile;u=3360
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 April , 2012, 10:58 »
Metmus: Den enlige and lader sig ikke genne nogensteder hen... hun benytter dammen ret effektivt, og den ene aften, hvor jeg forsøgte det, resulterede det bare i at hun blev mindre tillidsfuld, mens jeg blev ... våd og beskidt. Men mon ikke hun vælger at gå ind for natten, hvis der er et hus, som er tilstrækkeligt "lækkert" og uden en sur Frederikke, der ikke vil dele rum...?

Marianne: Det lyder spændende :D.. har søgt på Nettet i flere timer, men finder intet. Håber Majbritt kan hjælpe, hvis hun har købt sådan nogle.
Nu vil jeg derud i regnen og kigge... Frida overlevede endnu en nat alene i mørket, og jeg ved ikke engang, om hun benyttede sig af mælkejungerne.. ::)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 26 April , 2012, 11:07 »
Jeg forsøgte mig med sådan en her
http://www.cchobby.dk/fastelavnstoende-ekstra-staerk.aspx

Et stykke tagpap på taget, og et par klodser eller sten under siderne så den bliver stående/liggende, hullet en anelse større.

170 kr + et stykke tagpap.....  /o  både populær hos høns og ænder, kan males eller olieres.

Fås i flere størrelser og kvaliteter
« Senest Redigeret: 26 April , 2012, 11:35 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 April , 2012, 11:34 »
Ja det kunne være den gik frivilligt ind i huset, hvis det var dér ..det ville være så synd, hvis den blevnakket af ræven. Det kunne også være, at det nye hus var så godt, at den ville lægge sig skruk ligesom den anden and ;-)
« Senest Redigeret: 26 April , 2012, 17:30 Fra Metmus »
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Høns i haven

• Gæst
« Svar #13 Dato: 26 April , 2012, 11:50 »
Det gælder bare om at være lidt kreativ. Her er måske en mulighed http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundehus_hundegaard/hundehus?gclid=CNDLlbye0q8CFYIu3wod0VKwHA

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 April , 2012, 16:33 »
Hold da helt ferie... de dér hundehuse, dem skal jeg da lige drøfte med min mand (inden jeg tvinger ham i værkstedet...). Det ville være så latterligt nemt selv at montere en dør, at JEG endda kunne finde ud af den del selv... /o ;D Og de koster faktisk ikke en bondegård...!

God idé Ina... men nu er jeg fuldkommen solgt til hundehusene  :P

Hm... jeg har netop gloet på mine ænder en times tid. Mens regnen silede ned... Frederikke og Holger undgik regnen indendøre, mens Frida gik på sneglejagt i skvadderkålen...
I vandkanten fandt jeg så et æg på størrelse med et lille eller medium hønseæg. Fuldkommen perfekt i skallen, tungt og ved gennemlysning ser det helt vildt tomt ud... næppe befrugtet vel? Er det normalt, at ænder smider æg i vandet?

Tak for svarene folkens... hvor er det dejligt med al den hjælp  :)