Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning - hurtig HJÆLP ønskes!  (Læst 14623 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Rugning - hurtig HJÆLP ønskes!
« Svar #30 Dato: 28 April , 2012, 12:59 »
Tillykke med de små  <I
Du kan sagtens tage nogle af kyllingerne ud af maskinen, bare de er helt tørre !
Men lad nogle blive derinde. Deres pippen og rumsteren rundt får resten til at klække hurtigere.....de skal jo ud og se hvad der sker  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #31 Dato: 28 April , 2012, 14:10 »
Det er supergodt for kyllingerne at være i maskinen 2-3 dage, de sulter ikke, de har madpakke med i form af deres blomme.
Når de så kommer ud, er de straks fødesøgende, i stedet for at skulle guides til at spise og drikke.
Hønen bliver også altid liggende 2-3 dage på reden, med sine nye unger, hvis hun altså får fred til det, og rejser sig først derefter for at vise dem maden.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #32 Dato: 28 April , 2012, 15:24 »
Tillykke med dem <I
Jeg synes også, du skal vente lidt med at tage dem ud. Med mindre selvfølgelig du har en skruk at lægge dem under.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 28 April , 2012, 15:30 »
Hej alle!

12 kyllinger ude!! :-D

Jeg har flyttet 6 over i en kasse.. Kunne ikke vente. Men de både spiser og drikker alle rigtig fint så håber det er ok. De sidste får lov at blive til klækningen er færdig. Der er i hvert fald hul på 3 mere.

Hvor længe skal man vente før man opgiver eventuelle æg der ikke er hul i?
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 28 April , 2012, 16:36 »
Har slettet mine indlæg i denne tråd da der er en der kritiser næsten alt hvad jeg skriver her på forum
så må jeg skrive via pm hvis det er  :)

sider og overvejer om jeg skal slette det hele så gør jeg da ikke mere forkert her inde :)

Noget af det bedste ved det her forum er da mangfoldigheden i meninger og holdninger, så det vil da være trist hvis du, eller andre, holder Jer tilbage fordi I oplever at nogen tror de ved bedre.

Det faktum at man får det sidste ord i en debat er da ikke ensbetydende med at man har ret.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #35 Dato: 28 April , 2012, 16:44 »
Har slettet mine indlæg i denne tråd da der er en der kritiser næsten alt hvad jeg skriver her på forum
så må jeg skrive via pm hvis det er  :)

sider og overvejer om jeg skal slette det hele så gør jeg da ikke mere forkert her inde :)

Glem det.Det er dem Finn kalder troller.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #36 Dato: 28 April , 2012, 16:48 »
En lille update  :)

Den første kylling klækkede ca. 13.30 i går og i løbet af dagen og natten klækkede 7 mere. Så 8 i alt  ;D

Der er ikke sket så meget fra i morges til nu, men der er hul på i hvert fald 5-6 æg. Jeg åbnede ca 15 sekunder i morges for at fjerne skaller.

Nu spekulerer jeg på om jeg skal tage nogle ud så der er bedre plads derinde? Vil lade de to yngste blive derinde. De rumsterer nemlig noget rundt. Er det for tidligt? Den ældste er jo ca.  et døgn.

Jeg ville tage dem ud som er et døgn gamle.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #37 Dato: 28 April , 2012, 19:39 »
Glem det.Det er dem Finn kalder troller.

Det er nu i dette tilfælde en bruger der har været med længe
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 29 April , 2012, 09:18 »
Fortsætter lige min tråd sideløbende med den anden snak  ;)

15 kyllinger ude i alt  *p *p *p

Der 4 æg tilbage hvor der ikke er hul på - hvor længe skal jeg give dem en chance?  :)
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #39 Dato: 29 April , 2012, 09:24 »
Jeg ville give dem et døgn mere, og sker der intet, så lys dem for en sikkerheds skyld før du smider dem væk !
Er de på vej, så kan du se bevægelse i området med luftlommen og så skal de i maskinen igen.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 29 April , 2012, 09:31 »
Tak for svar!  :D

Jeg lyste dem faktisk her til morges, hvor jeg fjernede skaller og flyttede de ældste (og meget sultne/tørstige!) nye kyllinger over i kassen med varmelampe. Syntes ikke jeg kunne se bevægelse, men de var mørke på størrelse med en kylling indeni..
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 29 April , 2012, 22:16 »
Resultatet af min allerførste rugning er 15 kyllinger ud af 25 æg  /o

Jeg lagde 8 gul/sort Sussex i (og fik 6 kyllinger af dem, 1 var ikke befrugtet)
8 hvide Wyandotter (fik 4 kyllinger af dem, 3 var ikke befrugtet)
9 af mine egne Barneveldere (fik 5 kyllinger, 1 var ikke befrugtet)
I alt var 5 ikke befrugtet

1 Sussex gik til tidligt i rugningen (jeg ved ikke hvorfor, men da jeg slog ægget ud på 18. dagen var der bare et lille dødt foster lidt mindre end yderste led på min lillefinger)

1 Wyandot og 3 Barneveldere var næsten fuldt udviklede, men døde i æggene. Den ene så ud til at mangle noget omkring hovedet (der var helt rødt men kiggede ikke nærmere på det) og de havde allesammen en del blomme tilbage og noget gelé-agtigt og en enkelt også noget flydende halløj.

Nogen bud på hvad jeg skulle have gjort anderledes? Tænker på om jeg måske har hævet fugtigheden for tidligt i forbindelse med klækningen? (Jeg har kørt ca. 40% luftfugtighed gennem hele rugningen og hævede den til omkring 75% fra 18. dags aften.

Men alt i alt er jeg virkelig tilfreds da det er første gang jeg forsøger. Alle 15 har det godt - de er helt perfekte og meget livlige. De spiser og drikker også rigtig fint.  ;D

Tak til alle der har hjulpet med gode råd og opmuntring!  /o

Nu skal jeg så til at finde ud af hvordan jeg passer dem bedst her fremover - opretter nok en tråd, for jeg synes det er svært at finde en vejledning til hvordan man 'helt selv' leger hønemor.. det virker til at de fleste har skrukker på stribe  ;)
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #42 Dato: 29 April , 2012, 22:20 »
skrukker er jo meget afhængig af racen, og jeg har 4 på stribe, men jeg har også orpington, og den er rugevillig.
Ærgerligt at du bor så lange væk, ellers kunne du låne en af mig.

Hvis du gerne vil have en høne der skrukker, så er wyandotter og silker og orpington, meget villige, men det er ikke det samme som at andre ikke også gerne vil ruge, og mange af dem kan lokkes.
Venlig Hilsen INA

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #43 Dato: 29 April , 2012, 22:41 »
Det er nu i dette tilfælde en bruger der har været med længe

Er det mig der har trådt Preben over tæerne? Jeg bemærkede at han ændrede et indlæg til en  :), efter at jeg havde gjort opmærksom på, at jeg bestemt ikke havde ændret mening om, hvordan jeg mente at man talte rugedage. Hvis det er den lille meningsudveksling der refereres til så synes jeg da, at vi skal få 'klaret luften' hurtigst muligt, da jeg ikke umiddelbart synes jeg har givet grund til at nogen skulle blive fornærmet.

Og jeg synes bestemt det vil være ærgerligt hvis Preben ikke ønsker at deltage mere pga den bagatel.
Mvh
Erik Andersen

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Rugning - hurtig HJÆLP ønskes!
« Svar #44 Dato: 29 April , 2012, 23:19 »
Tjaa, Erik, det er jo svært at sige hvad hinanden tænker. Men af og til bør man nok lige bortskære en del af sin sarkasme, eller måske kalder du det humor fordi det efterfølges af et par smiley'er? Det skrevne sprog er elendigt til at formidle et glimt i øjet, og det skrevne er svært at omgøre.
Mens jeg skriver dette kan jeg sagtens se at jeg måske selv lyder som selvbestaltet 'dommer', men Erik jeg synes dine indlæg har ændret sig, og jeg læser mere sarkasme end humor. Jeg håber, du måske kan bruge det til noget - nu du spurgte . . .
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk