Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning - hurtig HJÆLP ønskes!  (Læst 14580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Rugning - hurtig HJÆLP ønskes!
« Svar #15 Dato: 24 April , 2012, 22:27 »
slå dig selv over nallerne og vær klar til få en bette glædeståre i øjenkrogen ;) Det lyder til der kommer en kylle *o nogen gange syns jeg man hører om kyllinger der er ekstremt hurtige og andre gange er de lidt sløve til og komme ud og sige dav
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #16 Dato: 24 April , 2012, 22:28 »
Der er så mange muligheder.
Som når jeg har ruget lidt for varmt 38.2 og fået kyllinger på dag 19 så de trimlede ned mellem rullebakkerne.
Eller tørret hele butikken ind fordi hygrometeret ikke viste rigtigt
og den anden vej, druknet dem alle, fordi fugten var kommet op på 85 %
Jeg har også prøvet at termometeret ikke viste rigtigt så der var for koldt, og der kom meget få kyllinger dag 23 og resten gik til i forsøget.

Erfaring er jo sommetider dyrt købt, og det er svært at sige lige hvad det så er der er gået godt eller skidt, kun kan man sige, at det er vigtigt at man gør sig umage med fugt og temperatur, og at ganske små udsving kan gøre et godt udgangspunkt til et skidt resultat.
Kyllinger kommer når de kommer, bedst  hvis man ikke blander sig for meget  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 24 April , 2012, 22:43 »
Har virkelig prøvet at gøre mig umage med alting - bliver drillet med at der snart vokser fjer ud på mig ;-) Men vil jo gerne gøre mit bedste når jeg har med levende væsener at gøre.

Og så kan jeg jo heller ikke gøre mere.. Det ER jo også første gang og en helt ny verden. :-)
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #18 Dato: 24 April , 2012, 22:49 »
Det skal nok gå, og man kan jo også kun gøre det bedste, og så vente  /o selvom ventetiden er lang, det kan snildt tage en kylling 24 timer + fra der er et lille hul i ægget til den er ude
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 24 April , 2012, 22:53 »
Jeg vil nu også give Ina  ret
når jeg lægger æg i om lørdagen plejer de at klægge om lørdagen tre uger efter :)

Jeg tror egentlig ikke at du behøver at give nogen 'ret', da det ser ud til at vi alle nu er enige.  ;) ;)

@Angel85

Jeg har efterhånden ruget en del gange i Madam Blå og de bedste resultater er opnået ved at ruge med vand i ét kar fra dag 3, vand i begge kar fra dag 18 og alle propper sat i for ikke at miste fugtigheden. Ilt er kommet til maskinen ved at lette låget et split sekund for at se om der var noget der var ved at klække (omkring dag 20). Den ilt der er kommet i maskinen på dag 18, hvor låget har været af for at påfylde vand i kar 2 burde være tilstrækkeligt for de efterfølgende 2 dage, indtil man tager sig et snigkig for at se om der er begyndt at komme stjerner i nogle af æggene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 24 April , 2012, 23:01 »
Jeg bruger den blå til at klække i, de lægges i på 19. dagen vand i begge kar og sikkert også lidt spildt i bunden, en fugtig klud på risten og et hårhygrometer. En prop taget ud, der føres ledningen til det digitale termometer ind.
Kyllingerne popper som popkorn på den måde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #21 Dato: 25 April , 2012, 06:14 »
 :)
« Senest Redigeret: 26 April , 2012, 17:05 Fra preben r »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 25 April , 2012, 23:38 »
@ Preben

Du er ikke uden humor.  ;)

Jeg har ikke skiftet mening, og kunne ikke drømme om at skifte mening, ihvertfald ikke i denne sammenhæng. Jeg har altid ment at 21 dage er lig 21 døgn. Så er en rugning sat i gang på en søndag skal æggene klække på en søndag 3 uger senere, med en naturlig spredning for lidt tidligere eller lidt senere klækning. Og det kan du finde i tidligere tråde jeg har skrevet i.

Hvad man kalder den dag man påbegynder rugningen er mig ligegyldigt. Man kan kalde den dag 0, eller dag 1, eller onsdag, eller kløverblomst - det er fuldstændig ligegyldigt. Det vi taler om er 21 døgn.

Så der var ikke noget 'vendekåbe' at stikke til her blot fordi jeg konstaterede at vi vist nu alle var enige om hvordan man talte dagene.

Barking up the wrong tree - tror jeg man kalder det på engelsk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 26 April , 2012, 07:25 »
Nadia, hvordan går det med klækningen?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 26 April , 2012, 08:53 »
Hej Marianne

Der sker desværre ikke så meget.. Er ikke sikker på om den første stadig er i gang, der er ikke sket ret meget siden i går morges. Der er en tydelig stjerne, men den kan vel ikke tåle at være så længe om det? Den bevægede sig dog lidt i går eftermiddags.

De andre er ikke kommet i gang endnu. Fugtigheden er faldet fra ca 75 % til 72 % i løbet af i nat - skal jeg fylde ekstra vand på når jeg kommer fra arbejde?
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #25 Dato: 26 April , 2012, 10:18 »
Så længe fugtigheden ikke kommer under 60 er der ingen grund til uro.
Kyllinger kan sommetider være over et døgn om at klække fra den første stjerne i ægget og til kyllingen er kommet ud.
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 26 April , 2012, 21:42 »
 *k'er også ... det skal nok gå  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #27 Dato: 27 April , 2012, 13:02 »
Har slettet mine indlæg i denne tråd da der er en der kritiser næsten alt hvad jeg skriver her på forum
så må jeg skrive via pm hvis det er  :)

sider og overvejer om jeg skal slette det hele så gør jeg da ikke mere forkert her inde :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 28 April , 2012, 12:23 »
En lille update  :)

Den første kylling klækkede ca. 13.30 i går og i løbet af dagen og natten klækkede 7 mere. Så 8 i alt  ;D

Der er ikke sket så meget fra i morges til nu, men der er hul på i hvert fald 5-6 æg. Jeg åbnede ca 15 sekunder i morges for at fjerne skaller.

Nu spekulerer jeg på om jeg skal tage nogle ud så der er bedre plads derinde? Vil lade de to yngste blive derinde. De rumsterer nemlig noget rundt. Er det for tidligt? Den ældste er jo ca.  et døgn.
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 28 April , 2012, 12:51 »
Jaaahhh - tillykke  <I

Jeg kan ikke komme med gode råd i denne sammenhæng - har nemlig ingen erfaringer med rugemaskiner, her lader jeg hønen gøre arbejdet  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat