Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus eller hønserum?  (Læst 10799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
Hønsehus eller hønserum?
« Dato: 24 April , 2012, 09:12 »
Ja her er der Planer om hønsehold fra den 1/5. Hvor jeg skal hente mine kommende høns(dansk landhøns) som jeg har været nede at besøge.

Planen har ind til videre været at jeg skulle have et gammelt fasanhus på ca 6-7kvm og tilhørende hønsegård... Men nu synes min søde kæreste at vi skulle udnytte den gamle stald hvor tidligere ejer har haft høns og hul i vægen og så hønsegård uden for selvfølgelig. Ideen er god nok og ville gøre det nemt med rengøring der ville kun være 3kvm hus til at starte med men det kan gøres større hvis ønsket for rummet er 30kvm.

Stalden ligger tæt på huset, fasan huset skulle ned i hjørnet af haven og haven er stor. Så nu tænker jegom vi ville fortryder at have dem så tæt på. Giver det ikke en lugt fra hønsegården? Er der andet for og imod?

Kan i hjælpe...
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hønsehus eller hønserum?
« Svar #1 Dato: 24 April , 2012, 09:18 »
Du kan ligeså godt forberede dig på at du får brug for mere plads, Hønsefeber er enormt omfattende og som tiden går har man brug for et rum eller to mere end det man først havde tænkt sig, så jeg stemmer for stalden, med udvidelsesmuligheder  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 24 April , 2012, 09:20 »
Du kunne evt. Overdække deres ude gård så slipper du for lugt og smat.
Jeg tror at du vil fortryde ikke at ha dem tæt på og hvis du har en stald er der mange gode grunde til at bruge den.
Nævner lige de første der falder mig ind.... Den er garanteret mere sikker imod ræv mm. , bedre indeklima, mulighed for udvidelse ;)
Din fasan gård kan du evt. Bruge som skrukkehus eller karantæne hus/gård hvis du får nye dyr ind.
Lyder som skønne muligheder at stå med  /o

Offline HønseHansen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 April , 2012, 09:27 »
Hej
Har selv Landhøns og vi har ikke nogen problemer med lugt.
Lydmæssigt, ja, hanen galer jo indimellem som den skal, men jeg ville bestemt foretrække at have dem tæt på beboelsen, både af hensyn til den tættere kontakt med dyrene og så se og opleve dem på tæt hold. Tænk på når der kommer kyllinger en dag, ja og så er der jo længere med vand, foder, strøelse.
Men også at ræv og andre skadedyr holder sig normalt på afstand af beboelse, et hønsehus med gård bag i haven er der fred og ro.
Det må være oplagt at bruge de eksisterende faciliteter.
Hilsen Aage
2.4 Danske Landhøns brune
2,3 Luttehøns brune
4,5 Agenthøns

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #4 Dato: 24 April , 2012, 09:43 »
Klog kæreste  /o

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 April , 2012, 10:41 »
Tak for jeres gode svar. I har nok ret jeg ville også have let i stalden når og hvis jeg skal have strøm til varmelampe eller lys om vinteren.

Hvis vi vælger stald får jeg ikke mit fasan hus hjem :-\ kæresten ynes det er sådan en grim firkantet klods. Jeg så nu bare det praktiske det.

Som stalden er nu er det det gamle lokkum der er hønsehus. I ved med fin grøn dør med rødt hjerte på såå sødt men tror de 3kvm bliver for lidt så der er en god bagvæg der er 5 meter lang så kunne vi jo lave en inde løbegård måske en 1,5 bred og de 5 meter lang og så dele de sidste 1,5 -2m fra altså så den er i to rum så kunne jeg have skrukhøns eller kyllinger i fred der... Hvad mener i. Lokkummet kunne så blive foderrum det er nok mere passende???
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 24 April , 2012, 10:51 »
Lyder som en god idé /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 April , 2012, 22:09 »
Jeg har hønsehus i stalden, se billeder her: frkoestedgaard.blogspot.com ;under byggeri  8)

og volier udenfor, også meget tæt på huset og jeg elsker at sidde i sofaen og kan kigge ud på dem  /o
Anja Østedgaard

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 April , 2012, 08:04 »
Tak for kigget ;D det er jo hønse paradis...
 Vi har ikke helt samme stald til det meeen tror jeg igår fik kæresten til at forstå hvad jeg ville have. Og måske får jeg også 2 hønsegården op af hinanden med egen udgang. Ville være perfekt! Men men men så skal kæresten af med noget elsket græsplæne. Han passer den virkelig som en park plæne så der skal noget forhandling til. Nu må vi se.. Jeg har lovet at tegne og fortælle ham en af dagene  :P
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #9 Dato: 25 April , 2012, 08:27 »
vi har også kæmpe have. Vi har hønsehuset på gårdspladsen og har ingen lugtgener overhovedet. Faktisk er jeg overbevist om at fordi vi har hønsene så tæt på, så er hele familien tættere knyttet til hønsene end vi ville være, hvis de havde et hjørne bag i haven. Børnene stiger direkte ud af bilen og går over og henter æg, når vi kommer hjem. Det gjorde de ikke, hvis de skulle ned bag i haven. Og weekendmorgener med hanegal synes jeg er enormt hyggeligt. Jeg ville klart have dem tæt på huset. Og charmen ved at have et "oprindeligt" hønsehus med hul i væggen fra stalden synes jeg godt jeg vil være lidt misundelig på  /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 April , 2012, 13:22 »
Giver dig helt ret Julie.. Vi må se hvor meget jeg kan få overrakt kæresten til hvis ellers der bliver nogenlunde vejr i weekenden så er det der vi skal bygge inde som ude.

Dog siger tidligere ejer at det ville være fint hvis de gik inde nogen dge inden de kom ud så de lærte hvor de nu hører til. De er meget glade for at være ude ved ham. Så det bliver nok en omvæltning her.

Nu skal jeg jo til at se om der skal klippes vinger pga køkkenhave og drivhus. Men drømmen om de hygger rundt i haven ville jo være ren idyl.

Nåh mange tanker fra en nybegynder  ;D
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #11 Dato: 25 April , 2012, 14:46 »
1.Jeg  tror at  græsplænen er bliver ikke problem, bare  hønsene har plads nok (og plænen er tæt som jeg har forstået at den er)
 2. Det er absolut god ide at holde hønsene ind i huset en uges tid og fodre ind  i huset ( også for at undgå rotter) at de lærer: Her vores hjem og her er maden.
3. Det  vil være også fornuftigt at lave en rævesikret voliere med  net overdækning som "safe rum".
Når man så åbner døren udenfor kan det tage flere dage at  de går ud, men alt nyt tager tid ::)
« Senest Redigeret: 25 April , 2012, 21:32 Fra Tapani »
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 25 April , 2012, 15:55 »
Ja det er også gode råd. Forpagtningen af jorden er oppe til forhandling. Må holde hårdt på mine planer...
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #13 Dato: 25 April , 2012, 16:54 »
En argument for din  sag: Høns spiser, stankelben larver og gåsebille larver som begge er MEGET skadelig for en prydplæne. ::)
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 25 April , 2012, 17:04 »
Hahaha ;D

Det skal helt sikkert nævnes til næste møde... /o

Men det er en hårdforhandler jeg er oppe imod som elsker sin græsplæne... :-\ :P
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver