Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Åh nej!!  (Læst 3991 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbrit

• Bruger
Åh nej!!
« Dato: 23 April , 2012, 21:48 »
I dag havde jeg været hjemme hele dagen. Sidst på eftermiddagen var jeg afsted et par timer, og da jeg kom hjem var vores wyandot hane død, knap 1 år gammel. Det er rigtig ærgeligt. Men det værste er næsten at han er slået ihjel af en hane han er vokset op sammen med. Det er ihvertfald hvad jeg tror er sket, for vores sussex hane havde blod i hovedet og på fjerene ned af sin hals. Vi har en stor hønsegård hvor der bla. var 3 haner og en del høns. Jeg har selvfølgelig holdt øje med at hanerne ikke slås, og har egentlig været overrasket over hvordan de gik fredeligt sammen uden problemer. Så det der er sket med vores wyandot hane er virkelig noget jeg er ked af og tænker nu på om jeg kunne have undgået det.

Er det normalt at det går så vidt imellem haner lige pludselig?? For jeg har 2 haner tilbage i hønsegården, og tænker på og det kan ske igen....Måske skal jeg bare tage den ene ud af hønsegården for at være på den sikre side..

Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Cartouche

• Passiv bruger
Sv: Åh nej!!
« Svar #1 Dato: 23 April , 2012, 22:31 »
Øv altså! Synd for dig - og hanen. Men 3 haner kan være en tikkende bombe, når de begynder at gå på damerne..
 *t
MVH Annette

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 23 April , 2012, 22:37 »
Det er helt normalt, og kan ske fra dag til dag. Det er dog ikke altid med dødelig udgang, men man kan aldrig vide. Jo flere høner de har at deles om, jo bedre plejer det at gå med flere haner sammen. Hvis du ikke har så mange høner ville jeg tage den overskydende hane fra.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 April , 2012, 22:44 »
Vi har 9 høner, så jeg tror at Benny er nød til at flytte ud af hønsegården. Var bare så glad for at de gik og hyggede sig sammen....Men tør ikke løbe risikoen  :-[

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 April , 2012, 12:09 »
I går da vi opdagede den døde hane, var det min mand der fjernede den fra hønsegården. I dag har jeg så kigget nærmere på den. Det undremig meget at det ikke er hul eller blod på den, jeg havde jo forestillet mig at han var forblødt, men som sagt er der ikke blod på ham og der var heller ikke blod i hønsegården hvor vi fandt ham død. Så jeg tænker på om han kan have fået et hjertestop imens at de har været oppe at toppes??

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 April , 2012, 21:50 »
Er der andre end mig, som tænker at min hane kan være død af hjertestop når vi fandt ham uden skrammer/blod?? For det undre mig en del :o :o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 25 April , 2012, 22:03 »
Det er bestemt ikke utænkeligt.

Ud fra hvad du skriver er det jo den døde hane der har været den udfarende af de to, og har tilredt den anden hane ganske ilde. At Wyandothanen er helt uden sår eller skrammer tyder meget på at Sussexhanen ikke har forsvaret sig men blot forsøgt at undgå Wyandothanen.

Så jo, et hjerteproblem der har forårsaget døden, da den har været allermest oppe at køre, kan sagtens være årsagen.

Og er det tilfældet skal du jo blot glæde dig over at det var den iltre/aggressive hane der gik til. 
Mvh
Erik Andersen