Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny rugning igangsat.  (Læst 17745 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #30 Dato: 13 Maj , 2012, 23:41 »
@ Torben

Det lyder som et instrument det er værd at investere i. Har du et link til instrumentet på America's hjemmeside?
Mvh
Erik Andersen

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #31 Dato: 14 Maj , 2012, 01:59 »
Jeg har også købt dette TFA, da jeg havde købt en ny maskine ville jeg være helt sikker på at alt var ok inden rugning.
Derfor satte jeg det gule Chek up, samt det runde Hygro(også fra america) og TFA, der er så også termometer i rugemaskinen.
Det jeg fandt ud af var at TFA ikke er særlig sikker, chek up og rugemaskine lå ens,
TFA ca. 1,5-2 gr lavere :(
Fugt var heller ikke ens, der var den ca 10% under-jeg har valgt at stole på det runde hygrometer, og jeg havde kalibreret det ;)
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #32 Dato: 14 Maj , 2012, 19:49 »
Efter 22 døgn og ca 5 timer:

3 Maran, og 2 haleløse Araucana er klækket. På vej 1 Brahma og 3 Araucana med hale.

Så der er vist ikke megen tvivl om at temperaturen har været lavere end angivet i maskinens display. Men der er ikke så meget jeg kan gøre ved det ifm igangværende rugning/klækning. Men jeg skal ihvertfald have kontroltestet termometer og hygrometer inden en ny omgang rugning.
« Senest Redigeret: 14 Maj , 2012, 23:38 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #33 Dato: 14 Maj , 2012, 22:08 »
@ Erik her er linket.
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5
Jeg deler Kurups mistro til måleinstrumentet. Så jeg prøver det lige af. Foreløbig har det vist 4,8 i vores køleskab med ventilator. Nu får det lov at stå på sofabordet i en plastikposer med en våd klud til i morgen. Skulle så gerne vise 100 % rh. Jeg er altså ikke sikker på det er pengene værd. Kan jo heller ikke vide om det har afvigelser midt i intervallet. Se i øvrigt PM
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #34 Dato: 14 Maj , 2012, 23:10 »
Tak Torben.

Linket virker desværre ikke efter hensigten, men det er ikke din fejl. Linket viser blot hen til diverse udstyr, men det er en fejl fra America's side.


Men er det det der hedder 'Digital Termometer & Fugtighedsmåler' til 227,50 kr (inkl moms).

Jeg så din PM og takker for tilbuddet. Men, jeg tror lige jeg prøver noget andet først når igangværende klækning er tilendebragt. Jeg har en Rosenborg vejrstation, som udover at registrere hvad den får af input fra de udendørs 'følere' også registrerer indendørs temperatur og fugtighed.
Den bør strengt taget kunne lægges i rugemaskinen, i samme højde som centrum af æggene, og så give mig en rimelig god pejling på hvor meget afvigelse der er på maskinens indstillinger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #35 Dato: 15 Maj , 2012, 02:51 »
Ja det er den. Dyr er den jo ikke.
Du skal nok placere føleren i et tomt æg. Der er jo et sandt blæsevejr inde i en Rcom. Der må være en chill-faktor i spil.
Her er det D-dag tirsdag. Jeg har 9 vippeæg tilbage. 
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #36 Dato: 15 Maj , 2012, 20:14 »
Dagens opdatering.

Efter 23 døgn og 5 timer må jeg nok konstatere at første rugning i den nye maskine var en meget nedslående affære. /d

Klækket er:

3 Maran, 2 haleløse Araucana, 1 Brahma og 2 Arauca med hale. Af de sidstnævnte var den ene ikke 'færdig', da den kom ud. Den havde en del af indmaden hængende ud af enden, så den måtte aflives. Den anden har en stor knold på hovedet. Det ligner en væskeansamling. Jeg ser tiden an til i morgen for at se om det fortager sig, ellers må den desværre også aflives.

På vej er endnu en Araucana med hale samt 2 Brahma. Det ene Brahma æg er først 'stjernet' her til aften.


Øv,øv.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #37 Dato: 15 Maj , 2012, 20:41 »
Æv :-\.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #38 Dato: 15 Maj , 2012, 22:10 »
Ej det var træls /d.. Min rugemaskine er blevet meget bedre til og lave kyllinger siden det gule check up thermometer fra america er installeret /o

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #39 Dato: 16 Maj , 2012, 23:06 »
På vej er endnu en Araucana med hale samt 2 Brahma. Det ene Brahma æg er først 'stjernet' her til aften.

Sidste opdatering i denne tråd.

Af ovennævnte kom den Brahma der lige havde dannet stjerne i gå selv ud af ægget indenfor rimelig tid. De to andre kyllinger lå stadig og kæmpede for at komme ud her til aften. Fordi der havde været meget åbent i mere end et døgn var hinden begyndt at størkne og det var rimeligt klart at kyllingerne ikke selv ville kunne klare resten af arbejdet. Selvom man normalt ikke skal hjælpe kyllinger ud valgte jeg at bryde den ubrudte del af skallen rundt æggene, så kyllinger ikke også skulle slås med det. Det var klart at de var forhindret i at røre sig ret meget pga den indtørrede hinde. De slap herefter ret hurtigt ud af skal/hinde, men jeg tror de har taget skade af at være så længe undervejs med selve klækningen, så det ender nok desværre med aflivning.

Så slutresultat af 48 æg er nok - 3 maran, 2 haleløse araucana, 2 brahma. Jeg har stadig den behalede araucana med væskeansamling på toppen af hovedet gående, men bliver desværre nok også nødt til at gøre et endeligt på dens liv.

Maskinen skal i morgen rengøres og derefter skal en kalibrering igangsættes før yderligere forsøg påbegyndes.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #40 Dato: 17 Maj , 2012, 07:41 »
Pudsigt lige at maranæggene klarede rugnignen bedst :o. Det var et ærgeligt resultat Erik, jeg håber du har heldet med dig næste gang - ellers må du ud og invistere i en levende rugemaskine ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

karina dj

  • Gæst
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #41 Dato: 17 Maj , 2012, 07:48 »
ERIK! Afliv endelig ikke den engelske araucana med knold på hovedet! Det skal de ha! Det er jo deres top for hulan  ;D

Jeg vil lige tilføje, at her har brahmaerne osse klækket meget langsomt... i min verden hænger det sammen med deres utroligt rolige temperament ;)

http://fjerkrae.dk/blog/wp-content/uploads/2012/01/foto5.jpg
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2012, 07:55 Fra karina dj »

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #42 Dato: 17 Maj , 2012, 08:12 »
Øv øv, hvor få kyllinger.  *t
Ja, vores Araucana havde/ har også en knold på hovedet. De ser lidt spøjse ud  ;D
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #43 Dato: 07 August , 2012, 17:41 »
Hej Erik. (Eller andre, der ved noget om sagen)

Jeg tager lige denne tråd op. Du ville kalibrere din rugemaskine, ser jeg. Hvordan gjorde du? Min R-com 20 pro har klækket ved al for lav temperatur ( 34,6  :-X) og det kostede 11 kyllinger livet, hvilket næsten ikke er til at bære, men jeg kan altså ikke finde ud af at kalibrer den. Check-up termometret viser lige i underkanten af 37, mens displayet viser 38,5 (fordi jeg har ændret på indstillingen efter at maskinen var tømt).
Vil du ikke prøve, om du kan forklare mig, hvad du gjorde (og om det gav bedre rugeresultat)?

På forhånd tak  :)

Hilsen Lisbet

Nu har jeg efterfølgende sat temp. på maskinen til 37,8, og nu viser check-up'en 36,1.
« Senest Redigeret: 08 August , 2012, 11:16 Fra Lisbet Woller »
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand