Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny rugning igangsat.  (Læst 17747 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #15 Dato: 30 April , 2012, 00:30 »
Nej, jeg har ikke glemt min tråd. Har bare været optaget af andre tråde. :) Åhh, nogle gange er det svært at nå det hele.

Jeg bliver dig svar skyldig. Måske det har med varmefylden at gøre!! Et meget godt bud. Men jeg har svært ved at ping-ponge med dig her. Men kan konstatere at jeg vist ikke har fået andre bud.

Jeg spurgte blot fordi jeg aldrig tidligere har hørt om at man sænkede temperaturen.

Mvh
Erik Andersen

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #16 Dato: 30 April , 2012, 11:33 »
I brugsanvisningen på den Hemel-maskine jeg købte for nogen tid siden står følgende:

Citér
Drei Tae vor dem Schlupf legen Sie die Bruteier von der Rollenhorde auf eine Schlupfhorde (Wendung ausschalten). Erhöhen Sie nun langsam die Luftfeuchtigkeit under underlassen Sie ein unnötiges Öffnen des Brutschrankes. Senken Sie nun auch die Bruttemperatur auf 37,6 C, da die Eigenwärme der Eier zunimmt.    Sind die ersten Kuken geschlüpft, müssen Sie warten, bis diese rightig trocken sind.

Jeg mener også, jeg har set et andet sted, at kyllingerne (i æggene) producerer varme, hvorfor temperaturen i maskinen sænkes tre dage før klækning. 

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #17 Dato: 30 April , 2012, 22:16 »
Tak for input. Det er dog ikke logisk at det skulle have med 'egenvarme' at gøre.

Jeg siger hermed ikke at der ikke kan være/er 'egenvarme' fra æggene. Den del er som sådan logisk nok.

Men maskinerne er jo termostatstyrede, så hvis andre varmekilder (kyllingerne i æggene/højere udenomstemperatur) påvirker maskinerne, vil de jo blot regulere den varmemængde de producerer for at holde den temperatur maskinerne er sat til. Altså, sænker man temperaturen i maskinen til 37,6 grader vil maskinen producere varmen der kræves for at holde 37,6 grader, uanset om kyllinger/æg bidrager med 0,2 eller 1,0 grader.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #18 Dato: 02 Maj , 2012, 23:19 »
Opdatering. Har lige lyst æggene efter at have passeret 10. rugedøgn.

Fra venstre

3 Orpington æg var spejlblanke og er fjernet.

8 æg af haleløse Araucana ser ud til at være med 4 befrugtede og 4 ubefrugtede. De er dog svære at lyse igennem, så de får alle lov at ligge til dag 17.

8 Maran æg - 2 er definitivt blanke (fjernet) og resten er stort set umulige at lyse igennem. Har dog 'mistanke' om at 2 mere er blanke.

16 Brahma æg - 1 var helt blankt (fjernet) og 2 meget tvivlsomme - resten ser fine ud.

13 æg af halede Araucana - 2 ser ud til at være blanke og 1 kunne godt se ud som om der er et bakterieangreb på fosteret (meget skarp mørk linie langs fosteret).

Jeg planlægger at lyse igen efter 17. døgn og fjerne de æg som ikke har udviklet sig yderligere.

Vi får se hvad det bliver til om 10-12 dage.
Mvh
Erik Andersen

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #19 Dato: 02 Maj , 2012, 23:33 »
Hej Erik.
Vil du afsløre, hvor du har købt de flotte maranæg?
Det bliver selvfølgelig mellem os to <: <: <: <:
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #20 Dato: 10 Maj , 2012, 22:53 »

Jeg planlægger at lyse igen efter 17. døgn og fjerne de æg som ikke har udviklet sig yderligere.


Efter gårsdagens lysning blev fjernet 2 stk Araucana (haleløse), 2 stk Brahma og 2 stk Araucana (med hale).

Dette betyder ikke at der kommer kyllinger af resten af æggene.  Men,

Brahmaæggene tegner godt og hvis ikke et eller andet går galt her i slutfasen regner jeg med kyllinger af de fleste tilbageværende æg.
Araucana (haleløse) - bedste gæt 3-4 kyllinger
Maran - uha. Jeg er på Herrens mark. 2 æg kunne jeg gennemlyse og konstatere at de var blanke. De øvrige 6 kan være med kyllinger eller alle være blanke. Jeg kan bare ikke se gennem skallen. Så håber på ihvertfald lidt kyllinger.
Araucana (med hale) - nogle af æggene er det utroligt svært at gennemlyse. Der er stadig 11 æg i maskinen. Hvis det giver 7-8 kyllinger, tror jeg at jeg skal være glad.

Mere følger over de næste dage.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #21 Dato: 11 Maj , 2012, 07:08 »
mogens når temperaturen sænkes stiger den relative fugtighed, derfor det slår dug om aftenen, men om en ½ grad gør så meget men det hjælper jo altasmmen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #22 Dato: 13 Maj , 2012, 15:58 »
D-Dag.

Maskinen viser 'hatching'.

M E N, der sker nu ikke så meget endnu.

Ét æg var stjernet ved 9-tiden i morges og kyllingen (haleløs Araucana) kom ud for nogle timer siden. Ét mere har haft et lille hul nu i 4-5 timer hvor man kan se spidsen af det lille næb stikke ud (ligeledes haleløs Araucana). En del andre æg bevæger sig lidt en gang i mellem.

Der skulle jo gerne nå at komme lidt flere i løbet af dagen, så nu må de gerne komme i gang med arbejdet.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #23 Dato: 13 Maj , 2012, 21:19 »
Og der sker stadig ikke mere... <A <A
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #24 Dato: 13 Maj , 2012, 21:21 »
Og der sker stadig ikke mere... <A <A
Og vi venter stadig... ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #25 Dato: 13 Maj , 2012, 21:26 »
Ja vi gør så.

Det er en af dine Araucanaer der er kommet ud for snart mange timer siden nu. Og også en af dine der har lavet hul så den kan lufte næbet.

Den der er klækket render nu rundt på de andre æg og kalder på sine søskende, men lige lidt hjælper det.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #26 Dato: 13 Maj , 2012, 22:45 »
Et Maranæg er nu med stjerne.

Vi er nu 7 timer efter D-Dag (fulde 21 døgn). Noget kunne tyde på at temperaturen i displayet måske ikke viser den nøjagtige temperatur i maskinen.

Jeg ville have forventet af en maskine af denne kaliber, at den var kalibreret både mht temperatur og fugtighed. Men man får jo ikke meget for pengene nu om stunder.  >:( >:(
Mvh
Erik Andersen

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #27 Dato: 13 Maj , 2012, 22:48 »
Tror ikke du finder hverken en maskine eller en skruk, hvor alle kyller kommer ud af æggene på samme tid.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #28 Dato: 13 Maj , 2012, 23:09 »
Helt enig Martin.

Men, der er så normalt en spredning med nogle der kommer før 21. døgn, nogle 'til tiden' og nogle efter 21. døgn.

Jeg tror jeg har ca 30 æg med kyllinger i. Kun ét æg er klækket før det fulde 21. døgn. Og nu 8 timer efter, er der ikke flere der er ude af æggene.

Så det må betragtes som en abnorm fordeling.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #29 Dato: 13 Maj , 2012, 23:36 »

Jeg ville have forventet af en maskine af denne kaliber, at den var kalibreret både mht temperatur og fugtighed. Men man får jo ikke meget for pengene nu om stunder.  >:( >:(

Jeg har lige købt et tfa termo-hygrometer fra America. Det viser 35.2 C når displayet på min r-com 50 Pro viser 37.0. Det er er endnu værre med relativ fugtighed. R-com viser 62 Pro cent medens hygrometeret viser 51. I følge producenten af termo-hygrometeret er afvigelsen henholdsvis +/- 1 grad C og +/- 5 Pro cent.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier