Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny rugning igangsat.  (Læst 17748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Ny rugning igangsat.
« Dato: 22 April , 2012, 22:20 »
Jeg var jo én af de fire der for nyligt gik sammen om at købe 4 R-com 50 pro til prisen af 3 stk fra England.

Den er nu startet op for første rugning, og jeg er selvfølgelig meget spændt på hvordan den klarer jobbet efter at have brugt Madam blå i de seneste 6-8 år.

Der er lidt forskelligt i maskinen. Til venstre 3 Orpington blå/sort, herefter 8 Araucana uden hale, så 8 Maran, videre med 16 Brahma (gul/sortbåndet med oprindelse fra Lene Lestat), og endelig 13 Araucana med hale (afkom af høns fra den kære Gunni).
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #1 Dato: 22 April , 2012, 22:26 »
Skal skynde mig at sige at billedet er taget lige efter at jeg havde placeret æggene i maskinen, derfor den lave temperatur.

Sjovt nok er maskinen sat fra fabrikken til at ruge ved 37,5 g, og til på dag 18, at sænke temperaturen til 37 g.

Jeg ved ikke lige hvorfor temperaturen skal sænkes på dag atten. Nogen bud?

Jeg har sat den til at køre på 'Forum temperatur', dvs 37,8 g de første 18 dage og derefter 37,5 g. Men er det normalt at sænke temperaturen en smule på dag 18 samtidig med at fugtigheden hæves?
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #2 Dato: 22 April , 2012, 22:34 »
sikke et flot billede..Det bliver spændende at se hvor mange kyllinger det bliver til. Det kan vel ikke andet end at gå godt. Mange roser jo netop denne maskine..

Altså hvor er de maranæg flotte. Jeg kan bare ikke sinde så flotte æg til salg nogen steder  :( jeg må jo ikke ha de rette forbindelser.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #3 Dato: 22 April , 2012, 22:48 »
Jeg har også rcom ( bare kun en 20'er) og sænker også temp. 0,5 grad samtidig med at fugtigheden hæves ;D. Jeg har kørt efter fabrikkens anbefalinger.  :P, som jo er de samme som til din maskine
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #4 Dato: 22 April , 2012, 23:25 »
Jeg har også rcom ( bare kun en 20'er) og sænker også temp. 0,5 grad samtidig med at fugtigheden hæves ;D. Jeg har kørt efter fabrikkens anbefalinger.  :P, som jo er de samme som til din maskine

Og hvad er dine erfaringer?
Mvh
Erik Andersen

Høns i haven

  • Gæst
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #5 Dato: 22 April , 2012, 23:32 »
Ja jeg vil også meget gerne høre de erfaringer med R-com 20. Satte lige min nye R-com 20 igang igår. Og jeg har kun sat fugtigheden ned på 40% da jeg mener de 45% fra fabrikken var lige høj nok.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #6 Dato: 22 April , 2012, 23:54 »
Jeg satte også fugtigheden ned til 40 %.
Mvh
Erik Andersen

Offline Anja Østedgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 222
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #7 Dato: 23 April , 2012, 05:06 »
Lørdag blev jeg færdig med første rugning i r-com 20. Jeg kørte med 37,5 grader og fugtighed 45%. Som der står. Dog sænkede jeg ikke temperaturen på dag 18, jeg lod den bare være og hævede fugtigheden til 65. Lagde fra starten 20 æg i, 1 var ubefrugtet på dag 7 og blev taget fra, og det endte med at der kom kyllinger ud af 17 æg. Er super godt tilfreds med resultatet :D samme dag som kyllingens var færdige med at komme ud, og var tørrede lidt, kom de ud, maskinen blev gjort ren, og et nyt hold æg kom i. Håber på endnu en succes fra min dejlige maskine  /o
Anja Østedgaard

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #8 Dato: 23 April , 2012, 08:05 »
Jeg havde 10 befrugtede æg i maskinen, 1 gik i stå undervejs. Jeg endte med 6 levende kyllinger. 2 havde prikket hul men kom aldrig ud af ægget. Jeg ved ikke om det var meget skidt, men æggene blev sendt med posten i frostvejr.
Det var Araucana æg.
Jeg er i gang med 2. Udrugning. Har igen fulgt fabriksindstillingerne. De skal gerne klække i morgen, så får vi se . Håber på fuldt hus  ;D.
Der er en herinde som også kører fabriksindstillingerne på en Rcom 20 og har super gode resultater hver gang.   8)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #9 Dato: 23 April , 2012, 21:38 »
Sjovt nok er maskinen sat fra fabrikken til at ruge ved 37,5 g, og til på dag 18, at sænke temperaturen til 37 g.

Jeg ved ikke lige hvorfor temperaturen skal sænkes på dag atten. Nogen bud?

Jeg trækker lige spørgsmålet frem igen, da der ikke kom nogen bud ind.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #10 Dato: 25 April , 2012, 21:12 »
I behøver ikke RÅBE i munden på hinanden. ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #11 Dato: 25 April , 2012, 21:36 »
Jeg mener det er noget med at hønen ligger sig på en anden måde når hun kommer til det stadie i rugningen. Nu ligger hun ikke direkte oven på æggene mere, men ligger foroverbøjet hen over dem og dette kan vel godt medføre at temperaturen falder en halv grad. Tror nok det er i den sammenhæng ellers vil jeg ikke lige kunne forklare det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline mldj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #12 Dato: 25 April , 2012, 21:40 »
Jeg vil da gerne prøve at se om jeg kan give et nogenlunde kvalificeret svar  :o

Jeg tror det har noget med varmefylden at gøre, vand har en meget højere varmefylde end luft, så når man tilsætter mere vand (fugt) til luften stiger varmefylden.
Altså lidt som en omvendt chill factor.

her er et Viki link der måske kan forklare bedre end mig  ;D

http://da.wikipedia.org/wiki/Varmefylde

Mvh. Mogens

P.S jeg har en rcom suro og jeg sænker varmen når jeg hæver fugten

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #13 Dato: 25 April , 2012, 21:42 »
jeg hører ellers til dem, som mener at man kan google alt....  :o Men her kom jeg til kort. ØV, jeg kan intet finde om det. Men jeg har forsøgt. Arh, jeg kan se at nu kommer der noget  <: . Så var der en som kunne finde svar  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline mldj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ny rugning igangsat.
« Svar #14 Dato: 29 April , 2012, 23:44 »
Har du helt glemt din tråd her pilegaarden?

Jeg kunne da godt tænke mig at høre din mening omkring min teori med varmefylde :)

det er jo kun en teori så det er altid rart med lidt ping pong, man kan jo kun blive klogere :)

Mvh. Mogens