Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: GPS  (Læst 2318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
GPS
« Dato: 20 April , 2012, 16:44 »
Først en lang forklaring, så kommer mit spørgsmål.
Jeg har bestilt en anden bil, som jeg får i slutningen af maj, det bliver en super bil til transport af høns m.m., men måske ikke den mest sexede bil.
Den kommer med sådan en integreret radio, som desværre er uden bluetooth, det har jeg ellers haft de sidste mange år, så jeg har kunnet bruge min mobiltelefon håndfrit.
Forhandleren har foreslået et blutoothsystem, som hedder Parrot, Det koster kr 2700 med installation.
Jeg vil også gerne have en ny GPS. Jeg har tidligere haft TomTom installeret på min PDA og det var jeg rigtig glad for, så jeg har været i gang med at tjekke markedet. Der findes en TomTom go 1005, som ser rigtig lækker ud, jeg kan få´en tilsvarende i USA, der hedder den bare Go 2535 TM WTE, Hvis jeg køber den i USA er den  med livsvarig opdatering af kort både til Europa og USA, mens jeg skal betale over kr 500 for opdatering pr år, hvis jeg køber i DK.
Det smarte ved lige netop denne TomTom er, at den har Bluetooth, og kan bruges som håndfri til min telefon, her bruger den så ikke bilens højtalere og en ekstern mikrofon, men noget der er indbygget i TomTom'en.

Er der nogen her, der kender til den type TomTom, som har Bluetooth og som kan bruges som håndfri til telefonen? Og hvor godt er det?
Under alle omstændigheder har jeg bedt forhandleren om at vente lidt med den "Parrot", for så kan jeg da afprøve om TomTom'en dur, ellers må jeg jo få "Parrot'en" efterinstalleret. Men det ville jo være fedt med en dims mindre i bilen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: GPS
« Svar #1 Dato: 20 April , 2012, 17:55 »
Parrot er klart bedre end det som findes i de forskellige gps'er. Mine forældre har det. Og det virker bare super godt god lyd og god mikrofon.

Jeg vil derfor anbefale en dobbelt løsning gps til navigation og Parrot til håndfrit.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline crj100

• Passiv bruger
GPS
« Svar #2 Dato: 20 April , 2012, 19:32 »
En lille Jabra bluetooth til at sidde i solskærmen fungerer fint. Elgiganten har to modeller til omk. 3-600 kr.
Men der er self ikke GPS delen med ;-)
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 April , 2012, 20:02 »
sådan jabra har jeg- super nem at betjene og holder strømmen i hel evighed /o, gps bruger vi meget sjældent så den ligger i handskerummet...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 20 April , 2012, 20:41 »
Den der Jabra skruer den også ned for radioen og benytter den radioens højtalere?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 April , 2012, 20:56 »
Jeg har tom tom i mit tjenestebil, des mobil handsfri fungerer godt ved hastigheder under 80 men er  lige så godt som ubrugelig ved hastigheder over 100.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 20 April , 2012, 21:21 »
Super Tapani, det var lige sådan en oplysning, jeg kan bruge.
Det ser ud til at den Parrot-løsning nok er den smarteste, den giver mig også adgang til telefonbogen i telefonen, den funktion har jeg også i min nuværende radio.
Det ville bare være så ærgerligt at få købt noget forkert. Så lige pt. googler og googler jeg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 April , 2012, 21:43 »
den jabra jeg har bruger kun sin egen højtaller og samarbejder ikke med vores bilradio. den kan anvendes som højtæller tlf- afspiller musik osv.
 i manualen står der den kan samarbejde med telefonbogen i tlf, men så hellere ikke andet.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 20 April , 2012, 21:45 »
Jeg havde Parrot i min forrige bil, forbundet så den mutede radioen, når telefonen blev brugt. Virkede super godt.
I min nuværende bil har jeg Nokia ck200 (tror jeg den hedder), og den virker på samme måde og lige så godt.

Jeg formoder, ud fra dine spørgsmål, at du ikke har GPS i din mobiltelefon. Hvis det er rigtigt skal du nok overveje separat GPS løsning som du også selv er inde på. Har du mulighed for at få den nye bil med indbygget GPS, eller er det vanvittigt dyrt? Mange biler kan nu tildags leveres med indbygget GPS, m e n i mange tilfælde er det til en pebret pris.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 20 April , 2012, 21:56 »
Jo, jeg har gps i min telefon, men jeg synes ikke den opdaterer hurtigt nok.
Vi har indbygget GPS i Sørens bil, men hvis jeg ville have det samt radio med bluetooth, skulle jeg vente endnu flere måneder.
Den Nokia CK 200 ser også god ud, kan den også kan indlæse telefonens telefonbog, og har den opkaldslister?
Jeg har en Nokia N97 mini nu, men måske vil jeg ikke altid have Nokia, så måske er det dumt at købe et håndfrit sæt til en bestemt type telefon.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 April , 2012, 21:57 »
Jeg har haft indbygget gps i mine 3 tidligere biler og opdateringerne koster og skal gøres af en forhandler. Så en god gps fra elgiganten var mit valg denne gang.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 20 April , 2012, 21:59 »
Vi kan selv opdatere i Sørens bil, men det koster en dvd til omkring kr. 1500 pr gang. Det er en opel insignia.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 April , 2012, 22:03 »
Ja 1500 svare jo til at købe en hel ny gps pr gang. Og så kan man i dag på nogle hvor der sidder et simkort i og så får man live Info om f.eks. Fart fælder udvidet Info om trafikpropper og andet.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 20 April , 2012, 22:54 »
Den Nokia CK 200 ser også god ud, kan den også kan indlæse telefonens telefonbog, og har den opkaldslister?
Jeg har en Nokia N97 mini nu, men måske vil jeg ikke altid have Nokia, så måske er det dumt at købe et håndfrit sæt til en bestemt type telefon.

Nokia CK 200 kan det samme som Parrot, så ja den indlæser telefonens telefonbog. Hvad mener du med opkaldslister? Er det så du kan se hvem du har ringet til, hvem der har ringet til dig og missede kald?

Du behøver ikke have en Nokia telefon for at bruge Nokia CK 200. Jeg bruger den med en iPhone 4.

Mht indbygget GPS i bilen og opdateringer. Nu er det jo ikke sådan at vejnettet i DK eller andre steder i Europa omlægges totalt hver anden måned, så der er næppe behov for opdateringer særligt ofte. Jeg har indbygget GPS i min Opel Astra. Det er en firma leasing bil, som skal udskiftes efter 3 år. Jeg påregner ikke at have behov for opdatering mens jeg har bilen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jens Madsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 April , 2012, 09:30 »
Jeg har set mange Parrot der ikke fungerede optimalt.
Har været værkfører i autobranchen og måtte på et tidspunkt, bede kunder med problemer med Parrotten kører til den montør der havde installeret det. Vi gad simpelthen ikke rode med det. Ligeledes, fik vi brugte biler ind, med Parrot i afinstallerede vi det, så kommende købere af bilen ikke kunne hænge os op på det ikke virkede senere.

Jeg har en tomtom go af ældre dato med Bluetoth og det fungerer fint, kan både bruge telefonens telefonbog og skrive sms fra den.

Med venlig hilsen
Jens Madsen ( Hønseejer på første dag) :)