Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gabesyge?  (Læst 6254 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
Gabesyge?
« Dato: 19 April , 2012, 08:35 »
Hej...
Jeg er frygtelig ked af det, mine ellers flotte store orpington'er skranter.

1. Jeg har været til dyrlægen med min hane, da han på tidspunktet var den der havde det værst. Betændelse i øre og hals - måske lunger... Dyrlægen viste ikke hvor meget - men kuren skulle tage det hele.

Vi fik pencilin kur til de 2 der var ramt og havde symptomer. De er i behandling på 6. dag.

Dog viste et par høner mere symptomer og jeg hentede mere penicillin og Alle er nu under behandling. De har været i behandling i 3 dage.

Men den ene høne som har været i behandling i 6 dage - har altså fået det værre og er begyndt at skyde hovedet i vejret for at kunne trække vejret.
Hun havde de samme symptomer som hanen i starten, men kommer sig ikke. Hun er æglæggende og har nu fået noget tynd mave.

Kan penicillinen give tynd mave? Tror i hun oveni det hele har fået orm i halsen (gabesyge) eller har penicillinen bare ikke virket endnu, mængde måske for lille og det stadig er betændelses i lunger der giver problemer. Kan ikke se betændelse når jeg åbner hendes næb, men heller ikke nogle røde orm.

Bør jeg aflive hende? Hun gik i dag i reden for at ligge et æg i stedet for at farer ud og spise. Så er også bekymret om ægget måske sidder fast eller noget.
Opfølgning på dette i eftermiddag når jeg kommer hjem.

Nogen der kunne kommer med deres tanker omkring hvad det kunne være?

Hilsen Trine

0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Gabesyge?
« Svar #1 Dato: 19 April , 2012, 08:46 »
Det lyder sørme da rigtig trist *t

Ved en penicillinkur skal man gerne begynde at se bedring efter 48 timer.

Penicillin giver ofte tynd mave og svær kvalme kan også forekomme.

Du skulle prøve at aflevere en gødning prøve til dyrlægen, så du kan få udelukket eller bekræftet gabesyge, inden du opgiver hende helt.

Hvis hun stadig lægger æg på trods af sygdom, så kan det ikke være helt skidt. Jeg synes ikke, at du beskriver tegn, som kan tyde på læggenød.

Hvordan er det med hendes appetit?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 19 April , 2012, 09:15 »
Prøv lige at se dem i halsen, om de har orm af den slags der kan opholde sig i svælget, du kan se dem hvis de er der  i en sådan grad at de tager pusten fra dyrerene, og de kan ikke kureres med pennicillin....
De kan kureres med noget andet, så op med næbet så meget som muligt og se om du finder noget.

i grunden kan de vel også have ILT som er en smitsom sygdom der nedlægger hele besætningen.

prøv at se om der står noget fornuftigt her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2464.0
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 April , 2012, 09:59 »
Udover orpington'erne har vi en broget blanding af isa brown, hvide italienere og røde amerikanere, de har gået sammen, men slidte dem af da jeg så det ikke kun var hanen og den ene høne der havde symptomer.

Der er ingen af de "små" høns der har symptomer og vister tegn på sygdom. Og der er 2 rene orpington'er og en blanding som er friske ligesom hanen er blevet det.

Skal man bruge en lup for at se ormene? Kan ikke se noget med det blotte øje. Men det er jo både tydeligt at høre og se hun ikke kan få vejret. Kan ormene gå i lungerne eller kun i halsen/svælget?

« Senest Redigeret: 19 April , 2012, 10:01 Fra Trine K. H. »
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 19 April , 2012, 10:46 »
@Trine- de går også i lungerne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 April , 2012, 14:56 »
Kan man altid se ormene? Og hvis ikke, hvordan ved man dog så, om de har dem? Og de evt er i lungerne på hønen :-\
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 19 April , 2012, 15:30 »
Prøv at læse her på Dyrlægevagten...her står faktisk, at parasitten starter som larve i lungerne:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=943/sprog=1/grp=5/menu=3/
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #7 Dato: 19 April , 2012, 16:11 »
i grunden kan de vel også have ILT som er en smitsom sygdom der nedlægger hele besætningen.

Jeg synes ikke, det lyder som ILT. ILT er betændelse i luftrøret og viser sig ved hosten og hiven efter vejret - og øjenbetændelse 'en masse'
.
Nb! ILT nedlægger ikke nødvendigvis hele besætningen. I de værste tilfælde siger man op til 75%, i meget milde tilfælde er der bare lidt øjenbetændelse og snot, og de fleste fjerkræejere når ikke engang at tænke ILT.

Hvis der e r tale om virus, lyder det snarere som IB, der er en coronavirus, som udover luftvejssymptomer kan give diaré (jf. Ina's link).
Men siden antibiotika'et har virket på hanen og den anden høne, lyder det ikke som virus?

Jeg tror ikke det er orm (selv om det ikke kan udelukkes), men ud fra resten af sygdomshistorien tror jeg, at hun desværre bare er hårdere ramt end de andre.

Har du mulighed for at tage hende ind i en lun kasse på noget gulvvarme og supplere medicinen med noget hønseguf (a38, havregryn, hvidløg og vitaminer)?
A38 kan hjælpe på maven, hvidløg modvirker betændelse, og vitaminer støtter og styrker det prøvede 'system'.
Og lidt ekstra varme giver hønen overskydende energi til at bekæmpe sygdommen.
HUSK dog ikke at afklimatisere hende, når hun er klar til at komme ud til de andre igen, så hun ikke ryger direkte fra varmen og ud i det kølige forår.

Måske skal hun have en anden type antibiotika? Prøv at snakke med dyrlægen. Lige som på mennesker virker medicin ikke ens på alle.
Han kan sikkert også dyrke en prøve fra hendes svælg, men det tager jo et par dage.

Hvis hun bliver svag, fjern og ikke vil spise og drikke, skal du begynde at overveje aflivning. Men giv hende en chance endnu :)

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 April , 2012, 21:11 »
Mange tak for jeres svar.

Hun har lagt i en af redekasserne hele dagen. Har mærket på hendes kråse og den var stort set tom.

Jeg forsætter medicineringen med penicillin selv om kuren lød på 7 dage. Jeg har tvunget lidt vand i hende. Og taget hende ind på bryggersgulvet i en papkasse ovenpå gulvvarmen. Sat mad og vand til hende. I morgen får hun lidt af alle rådene med A38, vitaminer og hvidløg.

Så nu får hun et par dage indefor og hvis der ikke sker bedring så må hun desværre lade livet.

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 April , 2012, 07:51 »
Synes lige i fortjente en  opfølgning.

Jeg endte med at tage hønen ind på guldvarmen i bryggerset og da hun kom ind og jeg konstant kunne høre hende gik det 100% op for mig hvor skidt hun havde det og efter 3 - 4 timer inde. Valgte jeg at aflive hende. Hun havde mislyde ved hver eneste vejrtrækning og måtte til med spjætte med kroppen en gang imellem bare for at kunne trække vejret.

Af skræk for at det måske kunne være orm i halsen lavede vi en lille obduktion af hende. Der var ingen orm, men bare da hun kom ned at ligge væltede det ud med betændelse. Så hun har simpel hen været så hårdt ramt at penicillin kuren ikke har hjulpet, og hendes lunger været fyldt. 

Resten af flokken har det fint igen, og min høne fik ro, samvittigheden nager lidt - måske skulle jeg have aflivet hende noget før - men håbet om hendes overlevelse var stor.  :-[
« Senest Redigeret: 24 April , 2012, 07:53 Fra Trine K. H. »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 24 April , 2012, 10:03 »
Det er en god idé med en "obduktion", så lærer man jo mere og mere.
Jeg synes ikke, du skal bebrejde dig noget, du gjorde jo dit bedste. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 24 April , 2012, 10:17 »
Du har bestemt gjort, hvad du kunne. En forklaring kunne være forkert præparat eller forkert mængde (vidste dyrlægen, hvad dyrene vejede?). Hvis ikke medicinen har haft effekt og vist bedring på et par døgn skal man gå i tænkeboks igen - og måske skifte præparat. Men det er jo din dyrlæge, der skal tænke den tanke. Ærgerligt og synd for dig også. *t
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand