i grunden kan de vel også have ILT som er en smitsom sygdom der nedlægger hele besætningen.
Jeg synes ikke, det lyder som ILT. ILT er betændelse i luftrøret og viser sig ved hosten og hiven efter vejret - og øjenbetændelse 'en masse'
.
Nb! ILT nedlægger ikke nødvendigvis hele besætningen. I de værste tilfælde siger man op til 75%, i meget milde tilfælde er der bare lidt øjenbetændelse og snot, og de fleste fjerkræejere når ikke engang at tænke ILT.
Hvis der e r tale om virus, lyder det snarere som IB, der er en coronavirus, som udover luftvejssymptomer kan give diaré (jf. Ina's link).
Men siden antibiotika'et har virket på hanen og den anden høne, lyder det ikke som virus?
Jeg tror ikke det er orm (selv om det ikke kan udelukkes), men ud fra resten af sygdomshistorien tror jeg, at hun desværre bare er hårdere ramt end de andre.
Har du mulighed for at tage hende ind i en lun kasse på noget gulvvarme og supplere medicinen med noget hønseguf (a38, havregryn, hvidløg og vitaminer)?
A38 kan hjælpe på maven, hvidløg modvirker betændelse, og vitaminer støtter og styrker det prøvede 'system'.
Og lidt ekstra varme giver hønen overskydende energi til at bekæmpe sygdommen.
HUSK dog ikke at afklimatisere hende, når hun er klar til at komme ud til de andre igen, så hun ikke ryger direkte fra varmen og ud i det kølige forår.
Måske skal hun have en anden type antibiotika? Prøv at snakke med dyrlægen. Lige som på mennesker virker medicin ikke ens på alle.
Han kan sikkert også dyrke en prøve fra hendes svælg, men det tager jo et par dage.
Hvis hun bliver svag, fjern og ikke vil spise og drikke, skal du begynde at overveje aflivning. Men giv hende en chance endnu