Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til Gæsling  (Læst 7907 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mathias Nørregaard

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
Hjælp til Gæsling
« Dato: 18 April , 2012, 20:54 »
Jeg håber i kan hjælpe.
Vi har et problem med en af vores 15 gæs(købt i lørdags), nemlig at den ikke kan stå eller gå særlig længe for derefter at ligge sig ned.

Det har været den mindste fra starten og det første døgns tid herhjemme kunne den hverken spise eller drikke, og den stod meget dårligt men søndag spiste og drak den, og den havde heller ikke problemer med at gå eller løbe med de andre.
Her til aften (onsdag) har den så ovenstående problem at den ikke kan gå eller stå ret længe. I løbet af dagen har der ikke været noget.
De andre er vokset rigtig meget, men det er den ikke rigtig.

Hvad kan det mon være og kan vi gøre noget for at hjælpe den? Det er især at stå den har problemer med.
« Senest Redigeret: 18 April , 2012, 21:46 Fra Mathias Nørregaard »

Offline claus74

• Bruger
Sv: Hjælp til Gæsling
« Svar #1 Dato: 18 April , 2012, 22:04 »
Jeg har selv oplevet det samme. Hvor gamle er de nu og er de varmefri?

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #2 Dato: 18 April , 2012, 22:06 »
De var daggamle i lørdags og er altså slet ikke varmefri. de er lige under en uge.

Offline claus74

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 April , 2012, 22:14 »
Er de fra et og samme kuld eller er det hybrider?

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #4 Dato: 18 April , 2012, 22:16 »
Vi har købt dem hos Bulows.dk så det ved vi ikke men de er af racen Original Legarth

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #5 Dato: 18 April , 2012, 22:17 »
Vi har valgt at tage den ind, da de andre jo er blevet meget større så de jokker på den. Efter lidt tid er den begyndt at spise og drikke rigtig godt igen. Men vi kan jo ikke sove med den.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 18 April , 2012, 22:23 »
Jeg har haft en gæsling der var mindre end de andre, og det blev den ved med, da de blev temmelig store, begyndte en af de andre at generer den, og jeg fandt ud af ved nærmere eftersyn at den kun drak af baljerne, aldrig badede, og en dag min mand satte den op i badet faldt den død om, som om det kolde vand gav den et hjerteslag, og jeg tænker at det måske var netop et dårligt hjerte der gjorde at den ikke voksede som de andre.

Hvis din gæsling hele tiden har været lille, kan det være at den bruger alt for mange kræfter på at følge med de andre, og derfor først når hen til maden når de andre er gået videre, og derfor ikke får nok.
Jeg ville tage den fra, sammen med en kammerat, og lade de to gå sammen, så skal den nok spise og komme efter det, hvis den ellers ikke fejler andet.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #7 Dato: 18 April , 2012, 22:27 »
Jeg har haft en gæsling der var mindre end de andre, og det blev den ved med, da de blev temmelig store, begyndte en af de andre at generer den, og jeg fandt ud af ved nærmere eftersyn at den kun drak af baljerne, aldrig badede, og en dag min mand satte den op i badet faldt den død om, som om det kolde vand gav den et hjerteslag, og jeg tænker at det måske var netop et dårligt hjerte der gjorde at den ikke voksede som de andre.

Hvis din gæsling hele tiden har været lille, kan det være at den bruger alt for mange kræfter på at følge med de andre, og derfor først når hen til maden når de andre er gået videre, og derfor ikke får nok.
Jeg ville tage den fra, sammen med en kammerat, og lade de to gå sammen, så skal den nok spise og komme efter det, hvis den ellers ikke fejler andet.
tak for dit svar ina. vi skal lige have endnu en varmelampe og så kommer de 2 mindste til at gå sammen.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 April , 2012, 07:47 »
jeg er bange for at der ikke meget at gøre ved og se tiden an, jeg blev ved med at "holde liv " i en meget skæv and, når hendes søskende skulle slagtes var hun halv så stor som de andre og ved slagtnig fandt vi ud af at dens kød var meget blå, og indvolvene så meget andrelsedes ud end de andres... det var ikke god ide at "trække hende" i så lang tid.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 19 April , 2012, 08:40 »
Mit ærinde var nu bare at give den mulighed for at spise og drikke uden at skulle løbe efter maden og de andre, det betyder at den i løbet af få dage er superfrisk og klar, og følger sin ven uden problemer, ellers er jeg da enig i at den ikke har et liv forude, men at give den nogle dage, er da ok i forhold til at den i 10 dage har spurtet afsted efter de andre, og selvfølgelig kan den fejle noget, og det vil jo afgøre sagen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #10 Dato: 19 April , 2012, 09:43 »
Mit ærinde var nu bare at give den mulighed for at spise og drikke uden at skulle løbe efter maden og de andre, det betyder at den i løbet af få dage er superfrisk og klar, og følger sin ven uden problemer, ellers er jeg da enig i at den ikke har et liv forude, men at give den nogle dage, er da ok i forhold til at den i 10 dage har spurtet afsted efter de andre, og selvfølgelig kan den fejle noget, og det vil jo afgøre sagen.
Den har været i fuld vigør i 3 hele dage, hvor den fik mad, vand og var forrest i troppen, men da den jo er lille har de andre haft det med at træde på den. Kommer den ikke op at stå/gå igen, jamen så må vi tage den sure tørn, selvom jeg vil have det skidt med det, når den nu næsten ikke engang har nået at få et rigtig liv.
jeg er bange for at der ikke meget at gøre ved og se tiden an, jeg blev ved med at "holde liv " i en meget skæv and, når hendes søskende skulle slagtes var hun halv så stor som de andre og ved slagtnig fandt vi ud af at dens kød var meget blå, og indvolvene så meget andrelsedes ud end de andres... det var ikke god ide at "trække hende" i så lang tid.
Altså hvis den ikke kommer til at få det bedre ved at gå alene med den anden gæsling, jamen så skal den da ikke lide, men den spiser og drikker og har i 3 dage slet ingen problemer haft med at komme rundt.
Den gæsling den går med nu, er heller ikke ret stor, men har ikke problemer med at stå, men den er knapt så voldsom som de andre gæslinger/ællinger som er over dobbelt så store som den.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #11 Dato: 19 April , 2012, 09:50 »
Den kan jo være kommet lidt til skade med et ben, el.l ved at de andre har trådt på den, så lad den nu gå, og se om den ikke kommer ovenpå igen  /o
Venlig Hilsen INA

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #12 Dato: 19 April , 2012, 10:04 »
Den kan jo være kommet lidt til skade med et ben, el.l ved at de andre har trådt på den, så lad den nu gå, og se om den ikke kommer ovenpå igen  /o
Ja det var også vores plan, den kan nemlig godt strække begge ben bagud som de andre.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #13 Dato: 19 April , 2012, 11:51 »
Ja det var også vores plan, den kan nemlig godt strække begge ben bagud som de andre.
Giv tid giv tid, den nynner glad, og ryster de små vinger, giv tid og hvert et træ får blad ,,,, tjaa det faldt mig lige ind  <G !d
Venlig Hilsen INA

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #14 Dato: 19 April , 2012, 12:10 »
Vi håber på det bedste :)

De andre gæslinger og ællinger vi har siger en gang imellem en fsstt lyd som et lille nys, er det normalt?
De får tør strøelse et par gange om dagen, så der ikke er fugtigt der hvor de ligger, der ud over går de 100% trækfrit og under varmelamper, og ser ud til at trives. Men man er sq altid lidt nervøs når det er første gang man har sådan nogle banditter...

Mvh. Mathias