Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus  (Læst 3279 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kate

• Passiv bruger
Drivhus
« Dato: 15 April , 2012, 11:49 »
Jeg har fået et drivhus i fødselsdags gave. Men hvilket skal jeg vælge ?

Har lidt kig på et Juliana Compact på 9,9 m2. Har i nogen ideer om hvad jeg skal tage højde for når der købes drivhus ? Gode fif osv.
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Drivhus
« Svar #1 Dato: 15 April , 2012, 11:56 »
jeg har ikke selv haft købe drivhuse, men det jeg oplever er at når det blæser kraftigt falder vinduerne ud, og er de af glas så smadrer de. De vinduer af plast og poly kan ofte sættes på plads igen.Men ellers tillykke med gaven, det var da en fin gave og få  /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 April , 2012, 12:07 »
Tillykke  :D . Jeg er utrolig glad for vores drivhus. Vælg endelig et som er rigelig stort. Tænk på at det er ligesom hønsefeber  ;). Først skal man bare lige ha agurker og tomater til eget forbrug. Så skal der kunne stå en enkelt stol. Så skal der være plads til et cafebord og 2 stole, og vagtler og en vindrue plante og melon og peber og blomster for hyggens skyld og og og . Ha ha . Vælg endelig rigelig stort  *g Mht glas er poly. vinduer så er det vist en smagssag. Vi har glas og har aldrig oplevet at de går i stykker i blæsevejr. Vores står et sted hvor fodbolde heller ikke naturligt forekommer, så på 10 år har vi udskiftet 2 ruder. Det er ok synes jeg. Måske skal jeg også indskyde at vores ruder er "limet" fast med silicone  *e
God fornøjelse  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 April , 2012, 12:15 »
Jeg har ikke selv drivhus, men husk bare at lave et godt fundament, så rotter og andre lorte dyr ikke graver sig under huset.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 15 April , 2012, 12:22 »
Plasticvinduer bliver sært uigennemsigtige efter et stykke tid. Glas er pænere, men selvfølgelig sartere. I en lukket have er det dog ikke noget problem, og selv om mit står forholdsvis udsat har jeg valgt glas fordi det er pænere at se på. Og ind til videre er der kun røget 2 glas på 6 år. Og som med hønsehuse er det vigtigt at vælge så stort som muligt fra starten af. Jeg har et på 9,9 og der kan være et lille cafebord med 2 stole og tomater, chili og agurker til familien, men jeg ville stadig gerne have et større.... ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 April , 2012, 12:25 »
Hmm..... drivhuse.....det er lidt som hønsehuse.... 9,9 m2 er efter min mening en OK størrelse, men endelig ikke mindre - det griber nemlig om sig  ::) Jeg drømmer stadig om et drivhus på 30-40 m2  ;)

Sidehøjden er vigtig! Hæv evt. drivhuset op på en sokkel. Planterne når hurtigt taget, især hvis man anvender kapilærkasser. Jeg har to ældre universal drivhuse - hver på 10 m2 - som jeg har købt brugt. Jeg tror det ene er min. 25 år gammelt  /o
De forhandles stadig, men under nye navne:http://www.opj.dk/vitaviamerkur.php

Mine drivhuse er med glas og er placeret i haven, så der er læ for den fremherskende vindretning.

Der er gode råd om drivhuse her:
http://www.havenyt.dk/soeg/?q=drivhus

Glas >< poly:  der er fordele og ulemper ved begge. Glas er kønnere, men poly isolererer bedre. Der er også den mulighed at vælge glassider og poly tag for at få det bedste af to verdener  ;)

Dyrkning direkte i jorden>< kapilærkasser: igen er der fordele og ulemper. Jeg dyrker direkte i jorden, men ønsker man drivhuset skal anvendes som opholdsrum, vil det være fint med fliser i en del af huset  /o

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 April , 2012, 13:21 »
jeg har 2 drivhuse der er hver på 11,5 kvm mener jeg og tro mig det kan aldrig blive for stort...

mine er i glad og ja for første gang i år har vi mistet glas i vores :-( dog har vi lagt fliver rundt om vores så glasset var nemt at samle op igen... vi har støbt sokkel under og selvvandings kasser i den ene.. den anden er vi først nu ved at skulle sætte op igen...den fik jeg af naboen sidste år :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 15 April , 2012, 13:35 »
Tillykke med den dejlige gave Kate.
Jeg har sådan et på 9,9... Du er velkommen til en kop kaffe i drivhuset ved lejlighed. ;)

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 April , 2012, 16:16 »
http://www.hobbydrivhuse.dk/shop/drivhuse-2s.html?gclid=CK-wldqEt68CFaJYmAod-0N4iA

Her har jeg købt mit drivhus med polycarbonatplader. De er ikke gennemsigtige, men det er nu ligemeget for mig. Jeg har været så træt af at skifte glas konstant i mine tidlgere drivhuse og gå og døje med glas over et temmeligt stort område af haven, så jeg er glad for det andet. :)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 April , 2012, 16:39 »
Som de andre siger , køb det stort nok eller Bilka har et flot T formet drivhus med go plads
Gerne op på en xtra høj sokkel
Jeg har fast gulve i alle tre drivhuse str 7-9 og 24 kvm
Gør op med dig selv hvad det skal bruges til
Jeg nyder forået og efteråret kolde tid hvor drivhusene er varme
GLAS ja da , da plast kan man ikke se ud eller ind af
Se min hjemmeside der er drivhusen osse vist
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 April , 2012, 17:59 »
Vi dyrker kun i papilær vandings kasser, og har fliser i hele bunden. Desuden har vi sat drivhuset på en sokkel så det er blevet  50 cm højere. Bedre arb. Højde + planterne har mere vokseplads .  8)
Men jeg tror at man skal lade være med at lægge fliser i det hele hvis man vil have vagtler der.  ::)
(så jeg må nok have et ekstra drivhus  *g )
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline pbv18

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 April , 2012, 18:16 »
Hej Kate.
det er bare fantastisk med sådan et hus.
Jeg har haft mit i 3 år nu, Juliana 16m2, grønt med glas bare et super lækkert hus. Vi har gravet ud, så man går ned af 3 trin, det giver en fantastisk god virkning.
Vores gulv derinde er lysegule hårdtbrændte mursten fra Petersen tegl. Så fantastisk.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 April , 2012, 18:36 »
jeg har 11,5  m, og fundament fra 6m, desværre den sidste blæste væk og forsikring vil ikke give nok for den.
hvis jeg skulle have nyt ville jeg vælge så stor som det kan lade sig gøre- økonomisk , med grønne aluprofiler dobbelt dør med mange vindure der kan åbnes...
jeg eeelsker mit drivhus og vil gerne have mere- som andre siger- det griber om sig... man kan eksperimenter med nye planter .. og dyr.tillykke!
høns, ænder, hunde, katte...

Offline MKold

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 April , 2012, 18:47 »
jeg har et alt for lille drivhus, det er nok ca 6m2 og det var rigelig de første 2 år, men som alle andre siger: Det er som med hønsefeber, det griber om sig. Jeg har mit stående på vores terasse og der ryger et glas eller 2 om året når der er storm... I stedet for at bygge sokkel op har vi gravet ned, så man skal tage et trin ned i drivhuset, så ser det ikke så stort ud. Det var temlig vigtig for mig at det ikke så for volsom ud da det jo står på terassen.
Mvh Marianne
0.2 New hampshire
0.2 Vorwerk
0.2 Guldrandede wyandot
0.0.4 Skånske blomsterhøns
0.0.4 New hampshire

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 15 April , 2012, 19:39 »
der er noget med at forsikringen kun dækker hvis det står på sokkel. Om det så er en muret/støbt sokkel eller en af de købte ved jeg ikke. Mit drømme drivhus må være et af dem i lærketræ. De er utrolig smukke syns jeg. Indtil da nøjes jeg med og bygge et  af lægter og plastik ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk