Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En ny tilflyver/flytter  (Læst 10740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline claus74

• Bruger
En ny tilflyver/flytter
« Dato: 13 April , 2012, 12:58 »
I morges da jeg var i gang med at rydde brombærkrat(ca 300 m2), hørte jeg pludselig en voldsom hvæsen fra indhegningerne, hvor mine moskusænder går.
Men der var også en vild rappen ved indhegningerne(ikke standard lige pt på matriklen)
Jeg fik pludselig set et stk fjerkræ uden for indhegningerne. Jeg troede først, at det var en mine brune moskus, der var kommet på den forkerte side af hegnet, men nej.
Det var dog en and, men hvilken race eller måske krydsning aner jeg ikke. Den virker eller ret tillidsfuld og fruen og jeg kunne gå mod den med 1 meters afstand.
Den lettede dog hen over hegnet, men virkede noget tung i røven. Den er nu ellers ikke så stor endda, men den jager meget nemt rundt med en stor moskusandrik.
Den flotte sort/brune/kobber tværstriber på hele brystet, bugen og næsten hele dens lange smalle hals og vingerne er flaskegrønne. Derudover er den udstyret med et hvidt halsbånd, der når ca halvvejs rundt.
Den virker mere som en tamfugl end vildtfugl. Den æder af fodret og går til vandet.
Jeg har ikke kunnet finde noget om denne fugl i nogle af de bøger jeg har. Håber nogle her på forum kan hjælpe med informationer omkring evt. race/farvevariant eller er det en krydsning og i givet fald af hvad?
Ellers utrolig køn fugl at se til.

På forhånd tak

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: En ny tilflyver/flytter
« Svar #1 Dato: 13 April , 2012, 18:03 »
Det ligner en and inden for gruppen sirænder og der har jeg ikke så meget forstand, så her må nogle andre hjælpe dig.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline claus74

• Bruger
« Svar #2 Dato: 21 April , 2012, 23:00 »
Indisk løbeand???

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 21 April , 2012, 23:12 »
Nej det er ikke en Indisk Løbeand, men tror jeg har set et billed der ligner. Jeg prøver lige at finde ud af det.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 21 April , 2012, 23:25 »
Det var ikke den desvære og du må nok få en mere kyndig til at se på det. En der har forstand på sir svømmefugle.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline claus74

• Bruger
« Svar #5 Dato: 22 April , 2012, 00:57 »
Okay det er i hvert en and, da den er begyndt at lægge æg i samme rede som min moskus...ca halvt så store

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 April , 2012, 09:10 »
Mit bud er Moulard,krydsning af moskow og peking-dansk landand.

Hvis mit bud er korrekt så spis æggene da de er ubefrugtede.

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline claus74

• Bruger
« Svar #7 Dato: 22 April , 2012, 19:01 »
Hmm den tvivler jeg på

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #8 Dato: 22 April , 2012, 23:33 »
Det er ikke en Moulard kan jeg fortælle ud fra farven på næb, samt den tegning, som den har der er meget ren i det. Den mangler også huden over næbbet, som er typisk for Moularder og krydsninger.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline claus74

• Bruger
« Svar #9 Dato: 25 April , 2012, 14:32 »
Er der nogle her på forum, der har kendskab til nogle brugbare links eller nogle eksperter i specielle anderacer.
Jeg har forsøgt at google en hel del men uden held. Mysteriet må snart løses. Nu har jeg taget æg fra til rugning og håber, at evt måtte være befrugtet inden kræet stak af

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 25 April , 2012, 15:07 »
Feathersite.com plejer at være en god kilde. Den er ikke særlig professionelt sat op, men det lader til, at indholdet er seriøst nok - med lidt indlagt sjov hist og her. Billederne er generelt gode.

I bunden af denne side kan du finde links til beskrivelser og fotos af tam-anderacer: http://www.feathersite.com/Poultry/Ducks/BRKDucks.html

Der er også en liste med eksterne links, der måske kan hjælpe dig: http://www.feathersite.com/Poultry/BRKPoultrySites.html#Waterfowl

På denne side kan du finde links til beskrivelser og fotos af vilde andearter: http://www.feathersite.com/Poultry/BRKNon-domestic.html
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 April , 2012, 11:41 »
Jeg syntes ellers den så så herre agtig ud..men du skriver jo, at det er en and :-/ Jeg har har ingen professionelle bud, men mit umiddelbare bud er en krydsning mellem en vildand, den alm. gråand og en vildt farvet dansk landand !!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Vammen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 25 ſeptember , 2012, 11:27 »
jeg er helt sikker på at det er en krydsning af en moskusand og en gråand. Generne fra gråanden gør at  den er let nok til at kunne flyve, og farven passer også godt til en gråand, størrelsen passer godt til at der er en krydsning af en moskusand og en gråand, og til sidst, halsringen kommer fra gråandens fjerdragt. jeg er sikker på at der er moskusand i den da der "snakker" med de andre moskusænder, og bliver tiltrykket af dem, men også at den er lidt træg (tung) til at flyve.
og til sidst, prøv at se disse billeder af moskusænder krydsset med gråænder:
https://www.google.dk/search?num=10&hl=da&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=610&q=muscovy+duck+mallard&oq=muscovy+duck+mallard&gs_l=img.3...4151.7659.0.8049.9.3.0.6.0.0.103.247.2j1.3.0...0.0...1ac.1j2.Wa5gUJv40OI
Mvh Rasmus Vammen

5.4.4 Agerhønse farvet dværg Plymoyth rock
1.2 Agerhønse farvet Wyandotter
0.1. hvid italiener
1.2. isa whit
0.2 blandings race
1.3 fasaner
5.1. gråænder
0.1 løbeand
0.1 Damand
1.1 Khaki Campbell
1.5.9 moskusænder
1.0 Grå dansk landgæs
2.1. dværg kaniner
0.2.1 leicester får

Offline claus74

• Bruger
« Svar #13 Dato: 25 ſeptember , 2012, 19:59 »
Okay tak for info. Billederne ligner nu meget godt, men kan det ikke være en tilfældighed, at det lige er moskusænderne den opsøger?

Offline Vammen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 25 ſeptember , 2012, 21:23 »
Moskusænder kan ikke rappe lige som andre anderacer kan. En Moskusandrik kan kun hvæse og en Moskusand (hunand) kan hvæse, sige en "ib" (lidt svært at gengive lyde :D) og sige en slags "rap" der minder lidt om et "rap" fra en gråand eller en anden anderace. Så en moskusand ville så vid mulig opsøge andre moskusænder, fremfor Gråænder og andre anderacer, dog ved jeg ikke helt hvilket "sprog" din krydsnings-moskus (som for i øvrigt hedder en "mulard and") snakker ?  :D
Mvh Rasmus Vammen

5.4.4 Agerhønse farvet dværg Plymoyth rock
1.2 Agerhønse farvet Wyandotter
0.1. hvid italiener
1.2. isa whit
0.2 blandings race
1.3 fasaner
5.1. gråænder
0.1 løbeand
0.1 Damand
1.1 Khaki Campbell
1.5.9 moskusænder