I morges da jeg var i gang med at rydde brombærkrat(ca 300 m2), hørte jeg pludselig en voldsom hvæsen fra indhegningerne, hvor mine moskusænder går.
Men der var også en vild rappen ved indhegningerne(ikke standard lige pt på matriklen)
Jeg fik pludselig set et stk fjerkræ uden for indhegningerne. Jeg troede først, at det var en mine brune moskus, der var kommet på den forkerte side af hegnet, men nej.
Det var dog en and, men hvilken race eller måske krydsning aner jeg ikke. Den virker eller ret tillidsfuld og fruen og jeg kunne gå mod den med 1 meters afstand.
Den lettede dog hen over hegnet, men virkede noget tung i røven. Den er nu ellers ikke så stor endda, men den jager meget nemt rundt med en stor moskusandrik.
Den flotte sort/brune/kobber tværstriber på hele brystet, bugen og næsten hele dens lange smalle hals og vingerne er flaskegrønne. Derudover er den udstyret med et hvidt halsbånd, der når ca halvvejs rundt.
Den virker mere som en tamfugl end vildtfugl. Den æder af fodret og går til vandet.
Jeg har ikke kunnet finde noget om denne fugl i nogle af de bøger jeg har. Håber nogle her på forum kan hjælpe med informationer omkring evt. race/farvevariant eller er det en krydsning og i givet fald af hvad?
Ellers utrolig køn fugl at se til.
På forhånd tak